TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Problemy Ursusa. Giełda nerwowa
INFOBUS.PL - Opublikowano: 29.04.2019 10:00:41 1 komentarz
Problemy Ursusa. Giełda nerwowa

Od dłuższego czasu wiadomo, że sytuacja w URSUS S.A. i jego spółce córce – URSUS BUS S.A. nie jest łatwa. Co jakiś czas (a ostatnio dość często) pojawiają się negatywne informacje dotyczące złej kondycji finansowej obu spółek. Niełatwo mają również inwestorzy giełdowi, którzy w swoich zasobach posiadają akcje Ursusa.

Giełdowe spadki
Tylko w ciągu ostatniego miesiąca na rynek wpłynęło kilka istotnych informacji, które spowodowały spadek giełdowej wyceny producenta traktorów i autobusów. Jeszcze w marcu inwestorzy wierzyli, że spółka wyjdzie na prostą, a kurs oscylował blisko poziomu 2 PLN, dochodząc nawet do ceny 2,27 PLN na zamknięciu sesji giełdowej w dniu 18 marca. Potem było już tylko gorzej, a powolne opadanie kursu rozpoczęło się od 11 kwietnia. Wówczas inwestorzy nie otrzymali żadnych nowych informacji, a kurs spadał pod własnym ciężarem. 

Spadki nabrały przyspieszenia w momencie kiedy pojawiła się wiadomość o prognozowanych - wstępnych wynikach finansowych spółki za rok 2018. Spółka szacowała, że strata netto wyniosła w ujęciu jednostkowym ponad 104 mln PLN netto, podczas gdy rok temu było to tylko minus 4 mln PLN. Reakcja akcjonariuszy była piorunująca. W kolejnym dniu kurs akcji spółki runął o ponad 10% z poziomu 1,54 PLN do poziomu 1,348 PLN.

Cios od MZK Zielona Góra prosto w kurs akcji
Kolejnym czynnikiem, który miał znaczenie dla wyceny giełdowej spółki była informacja o skierowaniu przez MZK Zielona Góra wezwania do zapłaty na kwotę ponad 7,1 mln PLN, tytułem kar umownych za opóźnienie w dostawie autobusów elektrycznych. Co więcej, przewoźnik wyznaczył spółce ostateczny termin na dostawę czterech pojazdów na dzień 17 maja, pod rygorem odstąpienia od umowy. Informacja ta wywołała kolejną falę wyprzedaży na akcjach Ursusa. Na sesji w dniu 25 kwietnia kurs spadł o ponad 11% do poziomu 1,122 zł PLN.

To jeszcze nie koniec?
Na koniec kwietnia spółka podała oficjalne wyniki za 2018 rok. Są one zbieżne ze wcześniejszymi szacunkami. Inwestorzy zwrócili uwagę jednak nie na same wyniki, o których wiedzieli już tydzień wcześniej, lecz na kilka innych kwestii. Po pierwsze, faktem jest, iż spółka potrzebuje dokapitalizowania, aby mogła zrealizować umowy już zakontraktowane. Dotyczy to również Ursus Bus. Bez znalezienia inwestora producent autobusów może wpaść w poważne kłopoty. 

Co więcej, niezależny audytor, który miał zbadać przedstawione przez spółkę wyniki, odmówił wyrażenia opinii. Opinię dla Ursusa miał wydać Ernst & Young Audyt Polska, lecz jak czytamy w uzasadnieniu odmowy wyrażenia opinii: "(…) zarząd Jednostki dominującej stwierdził istnienie szeregu okoliczności wskazujących na poważne zagrożenie kontynuowania działalności przez Grupę w okresie najbliższych 12 miesięcy, a także poinformował o podjętych działaniach naprawczych w celu ich zapobieżenia. 

W roku obrotowym zakończonym dnia 31 grudnia 2018 roku Grupa poniosła stratę na działalności operacyjnej w wysokości 132 milionów złotych, strata netto wyniosła 150 milionów złotych. Na dzień 31 grudnia 2018 roku Grupa posiada ujemny kapitał własny w wysokości -50 milionów złotych a zobowiązania krótkoterminowe przewyższają jej aktywa obrotowe o kwotę 141 milionów złotych (…).

Bez pozyskania dodatkowych zewnętrznych źródeł finansowania oraz ostatecznego porozumienia z wierzycielami możliwość kontynuowania działalności przez Grupę jest istotnie ograniczona, co wskazuje na istnienie znaczącej niepewności, co do zdolności Grupy do dalszej kontynuacji działalności w najbliższej przyszłości. Powyższe okoliczności wskazują na istnienie istotnej niepewności co do możliwości kontynuowania działalności przez Grupę w dającej się przewidzieć przyszłości". Po skonsumowaniu tych informacji kurs akcji na zamknięciu sesji w piątek 26 kwietnia przecenił się o kolejne 3,2% do poziomu 1,086 PLN.

Giełdowa niepewność
Sytuacja spółki jest zatem bardzo poważna i niepewna, a niepewność to stan, którego inwestorzy nie lubią. Tylko przez dwa tygodnie giełdowa kapitalizacja Ursusa zmniejszyła się o ponad 40 mln PLN, a kurs akcji spadł przeszło 35%. Notowania zatem zbliżają się powoli do minimum z tamtego roku na poziomie 0,72 PLN.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
Ursus
  • Michał Paweł Łukasz – 29.04.2019

    podstrona/link do poprzedniego artykułu o ursusie i zielnej górze dalej nie działa.

  • Paweł Krzysztof Kołodziej – 30.04.2019

    U nas na zajezdni ursusy stoją i gniją

  • Aurelia – 30.04.2019

    Też bym była nerwowa, gdyby pieniądze wyparowały, a kontrahent udowadnia, że ma problemy z rzetelnym wykonaniem zobowiązań. W obecnej sytuacji Ursus nie może nic zagwarantować, a jego obietnice są bez pokrycia. Ogromna szkoda, że kolejna polska marka plajtuje przez niewłaściwe zarządzanie. Oczekiwania przerosły możliwości.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....