Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premiera Scania Interlink MD LNG w Polsce

infobus
14.12.2018 09:00
0 Komentarzy

14 grudnia, w Lublińcu, Scania Polska po raz pierwszyzaprezentowała autobus międzymiastowy Interlink MD LNG. Cociekawe, współorganizatorem wydarzenia był PGNiG.

Gazowy autokar zadebiutował w Polsce podczas COP24 wKatowicach, gdzie woził delegatów przybyłych na środowiskowy szczyt. Następnie14 grudnia został pokazany w pałacu w Lublińcu, grupie wybranych przewoźników, którzyzajmują się transportem regionalnym i międzymiastowym. Jak pokazuje informacja o PKS Bielsko-Biała, gaz w lokalnych autobusach to coraz bardziej popularny temat – o tym pisaliśmy TUTAJ

Podczas prezentacjiAndrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów w Scania Polska przedstawiłaktualną sytuację rynkową i mocną pozycję marki na rynku gazowych autobusówmiejskich. W tym roku firma zanotowała tutaj sprzedaż w wysokości aż 50 pojazdów CNG, w tym 21 dla MPK Tranów i 29 szt. dla firmy Michalczewski. Teraz chcezająć się totalną niszą, jakim jest regionalny transport niskoemisyjny. I to ramię wramię z PGNiG.

Gazowa oferta

Podczas spotkania z przewoźnikami – Robert Zajkowski z PGNiG OD -narysował horyzont nadchodzących zmian w unijnym prawodawstwie. Przygotowywana przezUnię dyrektywa 33/2009 stawia przed transportem – i to zarówno miejskim, jak i regionalnymoraz dalekodystansowym – konkretne progi w zakresie stosowania napędów alternatywnych.Ten przepis wejdzie w życie najprawdopodobniej już w połowie 2020 r. z pierwszym progiem wyznaczonym na rok 2025.

Robert Zajkowski przypomniał również, że Polska cały czasczeka na pozytywną opinię KE ws. zerowej akcyzy na CNG/LNG. Taka decyzja mazapaść lada tydzień. Po jej wejściu PGNiG spodziewa się spadku cen CNG do 15%,a LNG – w widełkach 15-20%.

Na zakończenie przedstawiciel PGNiG przedstawił ofertęfirmy w zakresie budowy infrastruktury. Przewoźnicy poznali rozmaite systemy tankowania CNG i LNG. 

Scania Interlink MD LNG

Scania Interlink MD to pierwszy na świecie autobusmiędzymiastowy zasilany LNG. Zbiornik zainstalowany w pojeździe ma pojemność912 litrów, co daje zasięg do 1000 km. Przypomnijmy, że niższa wersja tegomodelu – Scania Interlink Low Decker jest dostępna także z silnikiem CNG (omocach 280 lub 320 KM z odpowiednio 1350 lub 1500 Nm momentu obrotowego). Terazdołączyła do niego wersja LNG, a Scania zapowiada, że to jeszcze nie koniec „autokarowejgazyfikacji”. Niebawem ma powstać podwyższona wersja InterLink – czyli w wersjiHD – na LNG. Ten pojazd może już z powodzeniem pełnić funkcję autobusuturystycznego.

Wersja MD – pokazana w Lublińcu – może pełnić funkcjęwyjątkowego uniwersalnego autobus – od regularnych połączeń po okazjonalneprzejazdy międzymiastowe. Można podnieść jego poziom dokładając toaletę i turystycznefotele. Bezpieczeństwo i komfort kierowcy zapewniają takie funkcje, jak wielofunkcyjnakierownica, tempomat adaptacyjny ACC, układ monitorowania ciśnienia w oponachTPM, asystent pasa ruchu LDW i reflektory ksenonowe.

Podstawowe wymiary pojazdu, który zadebiutował w Polsce sąnastępujące: długość 12920 mm, szerokość 2550 mm i wysokość 3400 mm. Jegopojemność pasażerska to 53+1 przy układzie drzwi 1-1-0. Dodatkowo debiutantposiada windę dla wózków inwalidzkich, a pojemność jego luków bagażowych to 6m3. W układzie napędowym mamy silnik Scania DC9 o mocy 235 kW / 320 KM Euro 6,który współpracuje z zautomatyzowaną skrzynią biegów Scania GRS875R Opticruise.

Scania oferuje przebiegi międzyobsługowe na poziomie 12 m-cylub 60 tys. km. Jednak najciekawsza w tym wszystkim jest cena pojazdu – Scania oferuje13-metrowy, dwuosiowy model Interlink MD LNG z wyposażeniem, jak w premierowympojeździe w cenie 950000 PLN netto.

Dlaczego LNG?

Wydaje się, że właśnie ten napęd – dzięki właściwościomjezdnym, zasięgowi i kompresji paliwa do podobnych wymiarów, jak w przypadku pojazdówz silnikami diesla, jest najbardziej sensowny pod kątem niskoemisyjnego transportudalekobieżnego. Jeżeli chodzi o segment autobusów miejskich LNG to po Sobusie wnaszym kraju ta nisza nie została zapełniona, natomiast takie pojazdy – wwersji Citymood LNG – oferuje w Europie włoska firma Industria ItalianaAutobus. Z kolei w segmencie autokarów pierwsza z takim produktem pojawiła sięScania.

-„Zauważyliśmy, że w zakresie do zrównoważonychmiędzymiastowych przewozów autokarowych panuje pustka. Nie ma tutaj praktycznieżadnej zielonej alternatywy. Dlatego postanowiliśmy się tym zająć”powiedział Karin Rådström, szef autobusów i autokarów marki Scania. – Naszymzdaniem LNG staje się coraz bardziej dostępne w całej Europie, a także w wieluinnych częściach świata i dlatego staje się realną alternatywą w transporcieautokarowym”.

Dzięki LNG – zdaniem Scanii – autokar może zmniejszyć swojąemisję CO2 do 20 procent plus osiągnąć znaczne niższą emisję tlenków azotu ipyłu. Dodatkowe plusy to znacznie niższy poziom hałasu i wydłużony zasięggazowego autokaru.

Scania na COP24

Nie tylko ten wyjątkowy autobus marki Scania był obecny naszczycie w Katowicach. Przyjechał również zarząd szwedzkiego koncernu.-„Naszą wizją w Scania jest przewodzenie zmianie w kierunku zrównoważonegosystemu transportowego – powiedział Mathias Carlbaum, wiceprezes Scania CV AB,podczas swojego wystąpienia na COP24. Tym samym potwierdził gotowość firmy dospełnienia warunków umowy paryskiej, aby ograniczyć globalne ocieplenie.

-„Transport odpowiada za 14 proc. globalnej emisji CO2,dlatego jako Scania możemy przyczynić się do jej ograniczenia. Obecnie pojazdyciężarowe wykonujące transport wykorzystują średnio jedynie 60 proc. swojejprzestrzeni załadunkowej. Dzięki naszym systemom pozwalającym na monitoring izdalną diagnostykę floty, możemy znacznie poprawić dyspozycyjność i efektywnośćjej wykorzystania. Tym samym możemy zmniejszyć koszty operacyjne firmytransportowej z korzyścią dla środowiska naturalnego. Nasze podejście dozrównoważonego transportu opiera się na trzech filarach: efektywnościenergetycznej, paliwach alternatywnych i elektryfikacji oraz na inteligentnym ibezpiecznym transporcie. Jeśli chcemy odnieść sukces, musimy wdrożyć nowetechnologie. Aby było to możliwe, musimy współpracować i łączyć siły międzyróżnymi sektorami – dodaje Mathias Carlbaum, który wystąpił na panelu podczasDnia Elektromobilności.

Komentarze