Premier: Fundusz Autobusowy pobudzi rynek [FILM]

infobus
18.07.2019 16:00
0 Komentarzy

18 lipca w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło sięspotkanie z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego, ministra infrastrukturyAndrzeja Adamczyka i wiceministra Rafała Webera z przedstawicielami samorządówi urzędów wojewódzkich. Temat: przywracanie lokalnych połączeń autobusowych

-„Fundusz autobusowy to ogromna szansa na kolejną falęprzedsiębiorczości, na pobudzenie kolejnej wielkiej fali polskiego kapitalizmu”- mówił w czwartek premier Mateusz Morawiecki podczas spotkania zsamorządowcami dot. rozwoju połączeń lokalnych.

Czwartkowespotkanie zorganizowane zostało w KPRM z okazji wejścia w życie ustawy oFunduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej,której celem jest przywrócenie zredukowanych połączeń autobusowych przedewszystkim w małych miastach i na wsiach. Fundusz ma przywrócić połączeniaautobusowe, które zostały zlikwidowane z powodu deficytu, kiedy przychody zbiletów były niższe niż koszty utrzymywania tych linii.

Powiat z powiatem

-„Naszym podstawowym życzeniem jest, żeby powiat spotkał się zpowiatem” – podkreślił premier Morawiecki. Przypomniał, że według danychGłównego Urzędu Statystycznego ponad 3 mln pracowników dojeżdża do pracy winnej gminie niż gmina ich zamieszkania. „To często są odległości powyżej50 km, średnia – to powyżej 40 km” – dodał.

Zdaniem premiera fundusz autobusowy to „ogromna szansa na kolejną falęprzedsiębiorczości, na pobudzenie kolejnej wielkiej fali polskiegokapitalizmu”.

-„Przedsiębiorca nie zainwestuje tam, gdzie jest ogromna nieefektywność(…) związana z pozyskaniem pracowników, z dojazdem do pracy, z pozyskaniempracowników z sąsiednich gmin, bo właśnie drogi są nie takie, bo nie ma odpowiednichpołączeń” – tłumaczył Morawiecki.

{https://www.youtube.com/watch?v=FbEzeN3LhBw}

Zdaniem rządu

-„Rząd wreszcie wziął odpowiedzialność za walkę zwykluczeniem komunikacyjnym. Dziękuję wszystkim, dzięki którym było możliwepowstanie tej ustawy. To dobry system, dzięki któremu samorządy będzie stać naprzywracanie lokalnych połączeń autobusowych – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

-„Dobra współpraca rządu i samorządów jest kluczowa. Stronarządowa służy wszelkim wsparciem i jest do dyspozycji samorządów. Mamynadzieję, że pierwsze dofinansowane połączenia ruszą na początku roku szkolnego2019/2020 – powiedział wiceminister Rafał Weber.

ABC Funduszu

Z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych dofinansowywanebędzie przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Dofinansowanie ma dotyczyćlinii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej 3 miesięcy przedwejściem w życie ustawy i na które umowa o świadczenie usług dotyczącychpublicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Jego dysponentemjest minister do spraw transportu. Obsługę Funduszu na zasadach określonych wumowie z jego dysponentem będzie prowadził Bank Gospodarstwa Krajowego.

Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonychna dofinasowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych –800 mln zł.

Bez miejskiej komunikacji

Środki zgromadzone w Funduszu będą przeznaczane nadofinansowanie zadań zapewnianiających funkcjonowanie przewozów autobusowych ocharakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej.Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytupojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej.

Podział środków Funduszu w danym roku budżetowym naposzczególne województwa będzie dokonywany na podstawie rozporządzenia RadyMinistrów w sprawie zasad podziału środków Funduszu, o czym pisaliśmy wInfoBusie TUTAJ

Sposób i terminowość wykonania zadania, na które zostałoudzielone dofinansowanie oraz prawidłowość wyliczenia dopłaty pod względemzgodności z umową o dopłatę będzie kontrolował właściwy wojewoda.

Wśród kryteriów, na podstawie których wojewoda będziedokonywał podziału środków Funduszu na rzecz samorządów terytorialnych, będziem.in. realizacja potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonejsprawności ruchowej. Przepisy ustawy zwiększą dostępność połączeń autobusowycho charakterze użyteczności publicznej dla tych osób.

Do 2021 r.

Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometrabędzie obowiązywała do końca 2021 r. W kolejnych latach dopłata będzie ustalanaw kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra. Początkowo wyższa kwotadopłaty powinna zachęcać organizatorów do jak najszybszego uruchamianiaprzewozów o charakterze użyteczności publicznej tam, gdzie występująnajpilniejsze potrzeby komunikacyjne.

Jednocześnie organizator (samorząd terytorialny) będziezobowiązany dopłacić do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniejniż 10 proc. ze środków własnych.

Komentarze