TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Praga bez przegubowców XL. Brak ofert na kilometr
INFOBUS.PL - Opublikowano: 08.05.2019 09:00:31
fot. Mirek Nader, poznanskie-autobusy.pl

W Pradze pozazdrościli długich przegubowców m.in. Bratysławie. Praskie zakłady komunikacyjne DPP chciało wydzierżawić 18 tego typu pojazdów. Na razie jednak przewoźnik obejdzie się smakiem. Nikt nie chciał przedstawić oferty na warunkach narzuconych przez DPP.

Długie przegubowce pokroju np. MAN-ów Lion's City GL, Mercedesów Capa City GL czy Solarisów Urbino 18,75 mają swoich sprawdzonych użytkowników. Najbliżej naszego kraju można autobusy tego typu spotkać w m.in. Bratysławie. Od kilku lat tamtejsze DPB użytkuje 41 egzemplarzy Capa City GL.

Podobnym krokiem postanowiła pójść Praga. Pod koniec listopada 2018 r. należące do miasta zakłady komunikacyjne Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) ogłosiły przetarg na dostawę w formie dzierżawy 18 autobusów w takim metrażu. Plan zakładał, że 17 zostanie skierowanych do obsługi linii łączących lotnisko im. Vaclava Havla z centrum miasta. Jeden miał pełnić funkcję pojazdu rezerwowego.

Czego chciała Praga?

Wszystkie autobusy musiały być fabrycznie nowe i w momencie dostawy nie mogły mieć na liczniku więcej niż 3000 km. Trafić miały do Pragi w ciągu roku od podpisania umowy. W grę wchodziły w pełni niskopodłogowe konstrukcje o długości min. 19 m. DPP wymagało, aby każdy z nich zabierał na pokład min. 150 pasażerów, w tym nie mniej niż 40 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład miał być zapewniony przez co najmniej cztery wejścia, każde o prześwicie min. 1200 mm.

Autobusy musiały posiadać silniki diesla o pojemności min. 8,5 l, oczywiście spełniające normę Euro 6. Jednostki miały być zblokowane z automatycznymi, najlepiej sześciobiegowymi skrzyniami biegów. Dla pasażerów miało nie zabraknąć takich udogodnień jak klimatyzacja, WiFi, gniazda USB i czytelny system informacji pasażerskiej firmy BUSE.

W tym miejscu warto jeszcze wspomnieć o formie pozyskania autobusów. DPP stwierdziło, że zakup się spółce nie kalkuluje. Stąd decyzja aby "extra-przeguby" pozyskać w formie dzierżawy. Miała ona trwać przez 10 lat od momentu dostawy autobusów. Poza tym ich dostawca miał być odpowiedzialny przez ten okres za pełen serwis pojazdów.

Płatność za km? Brak ofert

Ciekawy był też sposób płatności za dzierżawę autobusów i ich utrzymanie. DPP bowiem założyło, że nie będzie co miesiąc uiszczać czynszu określonego na daną kwotę. Przewoźnik bowiem wymagał płatności od... każdego przejechanego kilometra przez autobusy w danym miesiącu. Trzeba przyznać, że było to bardzo interesujące rozwiązanie, aczkolwiek ryzykowne. W pewnym zakresie miało ono także mobilizować serwis dostawcy do utrzymywania autobusów na odpowiednim poziomie gotowości technicznej.

I to pewnie stało za brakiem ofert. 10 kwietnia DPP unieważniło przetarg. Szacunkowa wartość zamówienia wynosiła 380,9 mln CZK, czyli ok. 63 mln zł netto. A to oznaczało orientacyjny koszt finansowania i serwisowania jednego autobusu na poziomie ok. 3,5 mln zł netto.

Suma ta przyprawiała o zawrót głowy. Jednak mimo "dobrego grosza" nikt nie zdecydował się na przedstawienie DPP oferty, która byłaby wyrażona w formie stawki za km. Praskie zakłady ideę może miały słuszną i bardzo ciekawą, ale gdzieś zabrakło elementów, które zdejmowałyby nadmiar ryzyka z wykonawcy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
Czechy
Praga
DPP
wynajem
dzierżawa
  • Mike Nowicki – 08.05.2019

    Przecież SORy NB18 mają 18,75 więc troche nie rozumiem czemu mają zazdrościć SU18,75? 🙃

  • Jakub Michalczyk – 08.05.2019

    Jechałem takim właśnie kilka dni temu.

  • Jakub Białkowski – 08.05.2019

    Szkoda :(

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....