TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Pożegnanie Ikarusów 280 w Gdyni
Bartosz Milczarczyk - Opublikowano: 26.06.2007 11:05:52 7 komentarzy
Pożegnanie Ikarusów 280 w Gdyni

22 czerwca roku 2007 - to data pamiętna w historii gdyńskiej komunikacji miejskiej. Tego dnia bowiem odbyło się uroczyste zakończenie eksploatacji autobusów marki Ikarus w Gdyni. Podczas pożegnania odbył się finalny, uroczysty przejazd planowej brygady na linii 107, 150 i zjazdowym 700 pod bazę na Kaczych Bukach. Na tych specjalnych przejazdach nie zabrakło zasłużonych dla gdyńskiej komunikacji osób, a także związanych z postacią autobusu Ikarus - pierwszych kierowców tychże pojazdów. Uroczystość połączona została z przejazdem poświęconym hobbystom gdyńskich Ikarusów. Był to plenerowy przejazd szesnastoletnim Ikarusem #2633. Autobus zawitał na gdyńskie pętle, gdzie niegdyś - w latach 90 i jeszcze nie tak dawno w nowym tysiącleciu, odbywał codziennie swoje kursy liniowe. Odwiedził wraz z miłośnikami pętlę przy Dworcu Morskim, Stoczni, Małym Kacku, Witominie, Chwarznie, Bulwarze nadmorskim, Skwerze Kościuszki i oczywiście przy rodzimej zajezdni - na Kaczych Bukach. I tak oto, po niecałych 26 latach eksploatacji - zostały z łezką w oczach pożegnane - kultowe autobusy węgierskiej produkcji marki Ikarus w sieci ZKM Gdynia.

Historia autobusów Ikarus rozpoczęła się w Gdyni już w 1960 r. Wtedy na stan Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk-Gdynia wpisane zostały pierwsze autobusy Ikarus 601. Zastąpiły wysłużone już, również, węgierskie autobusy marki Mavag. W krótkim jednak czasie ikarusy 601, decyzją ministerialną, zostały przekazane z Gdyni do śląskich przedsiębiorstw komunikacyjnych. Kolejne Ikarusy dotarły na Wybrzeże dopiero w 1981 r. Przegubowe autobusy były mniej komfortowe i nowoczesne od eksploatowanych ówcześnie polsko-francuskich \'Berlietów\'. Miały także wysoko przebiegającą linię podłogi, co zmuszało pasażerów do pokonywania przy wsiadaniu i wysiadaniu kilku stopni. Wady te rekompensowała dość wytrzymała na przeciążenia konstrukcja oraz znaczna pojemność \'przegubowca\'. Autobusy napędzane były silnikami produkowanymi przez zakłady Raba na licencji niemieckiej firmy MAN. Jednostka napędowa umieszczona była pod podłogą, między pierwszą i drugą osią. W krótkim czasie pojawiła się także jednoczłonowa wersja węgierskiego autobusu - Ikarus 260.

W latach 90. eksploatowane były w Gdyni także przegubowe Ikarusy napędzane silnikiem elektrycznym. Ostatni egzemplarz trolejbusu (jedyny w kraju) jest obecnie własnością Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji i czeka na odbudowę.

W gdyńskiej komunikacji w latach 90. na krótko pojawiły się także Ikarusy 160P produkowane przez jugosłowiańską fabrykę autobusów Ikarus, we współpracy z Jelczańskimi Zakładami Samochodowymi. Eksploatowane były głównie na liniach R i 181.

W 1994 r. pojawił się w Gdyni Ikarus 411. Niskopodłogowy autobus standardowy był testowany pod kątem wyboru przy zakupie 60. autobusów dla Gdyni w 1995 r.

Trzeba nadmienić, że węgierska fabryka Ikarus to potentat w produkcji autobusów w latach 70. i 80. Nie ma państwa na świecie, które w swojej komunikacji autobusowej nie użytkowałoby autobusów marki Ikarus (także produkowanych w kooperacji z innymi producentami podwozi i nadwozi), a Ikarusy serii 200, które pożegnano z gdyńskich ulic to najliczniej na świecie wyprodukowana seria autobusów.

Przegubowe ikarusy 280 i standardowe ikarusy 260 stanowiły najliczniejszą część taboru gdyńskich przewoźników: Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Ikarus
Gdynia
PKM
ZKM
linia
  • jurek z kielc – 08.07.2007

    szkoda ikarusow to naprawde sentymentalne z dusza autobusy.warto dodac ze te nowoczesne sa bardzo plastikowe i sztuczne jazda nimi jest komfortowa ale bez klimatu.w gdyni powinno sie zachowac jeden taki woz na pamiatke a pozniej bedzie atrakcja i mozna zarobic na wynajmie lub imprezy.

  • jurek z kielc – 08.07.2007

    szkoda ikarusow to naprawde sentymentalne z dusza autobusy.warto dodac ze te nowoczesne sa bardzo plastikowe i sztuczne jazda nimi jest komfortowa ale bez klimatu.w gdyni powinno sie zachowac jeden taki woz na pamiatke a pozniej bedzie atrakcja i mozna zarobic na wynajmie lub imprezy.

  • Maciek – 14.07.2007

    W Krakowie też żywot Ikarków powoli dobiega końca...

  • młody driver – 14.07.2007

    Zgadzam się z Jurkiem. Za parę lat przejażdżka przegubowym Ikarusem będzie na pewno dużą atrakcją...

  • Wojtek z Rybnika – 17.07.2007

    U mnie jeszcze jeździ kilka Ikarusów ale powoli zastępują je ściaganie MANy, a szkoda ich...mają swoją dusze... Ale nadal są ponoć produkowane jako Ikarus C56/C60/C80. Myśle że ktoś o tym pomysli i kupi choćby jednego...

  • jf – 23.07.2007

    szkoda ikarusów, niemniej jednak ja wolę stare jelcze M11- u nas jeżdzi ok. 6-7 sztuk tych autobusów...

  • ikarus – 13.11.2007

    Jurku, masz rację. Te nowe są sztuczne. A niedługo,( mam nadzieję, że wtedy jesczze w GOPie będzie ikarusów dużo, bo póki co jest kilkaset) to będzie atrakcja niczym "ogorek". Poza tym te autobusy stały się już właściwie elementem krajobrazu

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....