Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powstanie transgraniczna linia Kuźnice – Sucha Hora

infobus
09.11.2017 08:32
0 Komentarzy

Powstanie transgraniczna linia Kuźnice- Sucha Hora. Autobus ma być w Suchej Horzeskomunikowany „drzwi w drzwi” ze słowackim autobusemsamorządowym do Chaty Zverovki w Dolinie Rohackiej.

Transgraniczna linia autobusowaużyteczności publicznej łącząca zakopiańskie Kuźnice zesłowacką Suchą Horą na Orawie – to aktualna koncepcja, nadktórą pracuje Województwo Małopolskie i Żyliński KrajSamorządowy. Autobus ma być w Suchej Horze skomunikowany „drzwi wdrzwi” ze słowackim autobusem samorządowym do Chaty Zverovki wDolinie Rohackiej, przez Vitanovą, Trstenę, Twardoszyn, Podbiel iZuberec. Rozmowy ze Słowakami w tej sprawie są zaawansowane,pozostaje jedynie dograć szczegóły. Wciąż jednak nie wiadomo, coz proponowanymi przez Małopolskę liniami Zakopane – Podbańskie wTatrach Wysokich i Nowy Targ – Poprad.

Kraj Preszowski odniesie się do tejpropozycji dopiero po zaplanowanych na 4 listopada wyborachregionalnych, a czas ucieka.

Małopolska proponuje
Początkowo Województwo Małopolskiezaproponowało słowackim partnerom uruchomienie dwóch liniiautobusowych na Orawie: Zakopane – Sucha Hora – Vitanova –Oravice – Zuberec – Zverovka – Zuberec – Twardoszyn orazTrstena – Jabłonka – Lipnica Wielka. Linie te zostałyprzekonsultowane z primatorami i starostami wszystkich orawskichmiasteczek i wiosek na tych trasach i uzyskały ich akceptację.Powstał wstępny rozkład jazdy i wycena finansowa, a następniepropozycja została przedstawiona Krajowi Żylińskiemu.

Na początku października odbyło sięw tej sprawie spotkanie dyrekcji departamentów transportu UrzęduMarszałkowskiego Województwa Małopolskiego oraz ŻylińskiegoKraju Samorządowego. Słowacy entuzjastycznie odnieśli się dopropozycji Małopolski, aby po 10 latach od wejścia do Schengen wkońcu pojawiła się komunikacja autobusowa łącząca naszeregiony, wskazując przy tym na pewne problemy i proponując innerozwiązania.

Komunikacyjne kłody
Po pierwsze – w przyszłym rokubędzie modernizowana droga łącząca Witanową z Orawicami iodcinek ten będzie całkowicie wyłączony z ruchu autobusowego.Dlatego autobusy muszą jeździć objazdem, przez Trstenę iTwardoszyn, niestety z pominięciem Orawic.

Po drugie – Kraj Żyliński ma jużzakontraktowane autobusy do 2019 roku i nie ma możliwości tworzyćnowych linii, ale może poprzesuwać te istniejące tak, by dopasowaćje do polskich i zapewnić przesiadkę „drzwi w drzwi” w SuchejHorze.

Województwo Małopolskie wporozumieniu ze Słowakami utworzy więc linię transgraniczną doSuchej Hory, gdzie pasażerowie będą mogli przesiąść się najednym przystanku w centrum wsi na słowacki autobus, który odjedzie5-10 minut później, a w razie spóźnienia polskiego autobusu,poczeka na niego kilka minut.

Sucha Hora jest też dobrym punktemstartowym dla Polaków, którzy chcieliby się wybrać stamtąd narowerową lub rolkarską wycieczkę kultową trasą Nowy Targ –Trstena, która przechodzi tuż obok. Można stamtąd pojechaćzarówno do Nowego Targu, jak i do Trsteny, a Sucha Hora jestnajwyżej położonym punktem na tej trasie. Wciąż też dośćsporo Polaków przyjeżdża do Suchej Hory na zakupy, popularnościącieszy się m. in. alkohol, kawa i słodycze, reszta produktów jestna Słowacji droższa niż u nas.

Z tego też względu, mieszkańcySuchej Hory i pobliskich miejscowości zapewne skorzystają z nowegoautobusu, by pojechać do Chochołowa lub Zakopanego na tańszezakupy. Władze Małopolski liczą też, że uda się stopniowozachęcać Słowaków do chodzenia po polskich górach. Zdaniemsamorządowców z Trsteny, jest takie zainteresowanie wśródniektórych mieszkańców tego orawskiego miasteczka, chociaż niemożna się spodziewać tłumów z ich strony.

Dzięki przedłużeniu trasy autobusudo Kuźnic, powstanie dogodne połączenie wylotów najważniejszychdolin w Tatrach Zachodnich, skąd biorą swój początek popularneszlaki turystyczne. Autobus połączy Kuźnice, wylot DolinyKościeliskiej i Chochołowskiej (będzie zajeżdżać na przystanekprzy wejściu do doliny), a także (z przesiadką) – ChatęZverovkę w Rohaczach. Turyści będą więc mogli nareszcie wyjśćz Doliny Chochołowskiej na Grzesia, Rakoń, Wołowiec oraz Ostry iPłaczliwy Rohacz, zejść stamtąd na słowacką stronę i zprzesiadką w Suchej Horze wrócić nawet późnym wieczorem doPolski. Kursy mają być pomyślane tak, aby były zarówno wcześnierano (koło godziny 6:00), jak i późnym wieczorem (21:00), inaczejto nie ma sensu z punktu widzenia turystyki górskiej.

Ceny i koszty
Z autobusu można będzie oczywiściekorzystać na odcinkach krajowych, a bilet na polski autobus będziekosztować ok. 3-7 zł w zależności od trasy. Dzięki temu osobyzakwaterowane w Kościelisku zyskają bezpośrednie połączenie zKuźnicami komfortowym autobusem z logo Małopolski (a nie jak tojest obecnie, busem do przewozu cebuli przystosowanym warunkowo dowożenia osób). Z kolei mieszkańcy okolic Bystrego czy skoczninarciarskich zyskają bezpośrednie połączenie z DolinąKościeliską i Chochołowską bez potrzeby przejścia pieszo naoddalony od górnych dzielnic Zakopanego dworzec. Autobusmarszałkowski z pewnością będzie też wykorzystywany lokalnie dojazdy po samym Zakopanem, np. będzie kursował ulicamiChałubińskiego i Jagiellońską, którymi dziś nie jeżdżąmiejskie autobusy.

Transgraniczne autobusy marszałkowskiena Podtatrzu powstają dzięki zaangażowaniu wicemarszałkaGrzegorza Lipca, członka zarządu (potocznie: wicemarszałka)Województwa Małopolskiego. Z inicjatywy Grzegorza Lipcazarezerwowano już 3 miliony złotych w budżecie województwa na2018 rok na ten cel. Przewidywany start autobusów to początek lata2018, autobusy mają być całoroczne.

Czas ucieka
Wciąż jednak nie wiadomo, co zmałopolską propozycją uruchomienia od przyszłego roku podobnychpołączeń z Krajem Preszowskim: Zakopane – Podbańskie i NowyTarg – Poprad. Tu również powstały konkretne propozycje tras irozkładów jazdy, które zostały przekonsultowane ze słowackimisamorządami lokalnymi i zyskały ich aprobatę. W przeciwieństwiedo Kraju Żylińskiego, który w konkretny sposób odniósł się dopropozycji marszałka Grzegorza Lipca, Kraj Preszowski pozostał wsferze ogólnych deklaracji, że takie linie są potrzebne, ale nadalnie ma konkretnych propozycji porozumienia w tej sprawie, zwłaszczaw kwestiach finansowych. Takie porozumienie trzeba zawrzećnajpóźniej do końca grudnia 2017, inaczej nic z tego nie będzie.

Przeszkodą są zbliżające sięwybory regionalne na Słowacji, które odbędą się 4 listopada2017. Obecne władze Kraju Preszowskiego, w tym wiceżupan ŠtefanBielak, w pełni popierają małopolską propozycję, jednakostateczną decyzję (inaczej niż w Kraju Żylińskim) zostawiająnastępcom.

W sprawę uruchomienia regularnejkomunikacji autobusowej w Tatrach i Pieninach zaangażowały siętakże władze Euroregionu Tatry, w tym Bogusław Waksmundzki zpolskiej strony i Ján Ferenčák ze strony słowackiej. EuroregionTatry może odegrać (i już odgrywa) pozytywną rolę w kontaktachmiędzy samorządami Małopolski i Kraju Preszowskiego. Na podobnejzasadzie temat wspiera pan Ivan Škorupa – Konsul GeneralnyRepubliki Słowackiej w Krakowie, pan Piotr Drobniak z Ambasady RP wBratysławie, a także społecznicy z inicjatywy „Polska –Słowacja – autobusy”: Arkadiusz Kugler, Łukasz Lewkowicz iDávid Nagy oraz Piotr Manowiecki z inicjatywy „Pociąg – autobus– góry”.

Komentarze