TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polskie twarze hybrydowych Volvo: Grudziądz drugi z plug-in
INFOBUS.PL - Opublikowano: 19.07.2019 15:00:50
fot. MZK Grudziądz

Grudziądz jest drugim miastem w Polsce, które korzysta z autobusów Volvo 7900 electric hybrid. Siedem tych będących kompromisem między hybrydą a elektrobusem pojazdów zasiliło już flotę Miejskiego Zakładu Komunikacji. Czas bliżej im się przyjrzeć.

To finał realizacji umowy, którą Grudziądz podpisał z Volvo pod koniec lipca 2018 r. Producent przekazał miastu siedem autobusów 7900 hybrid electric wraz z pakietem dedykowanych urządzeń do ładowania. Kontrakt opiewał na 20 047 770 PLN brutto. Oznacza to, że jeden autobus zeelektryfikowany Volvo wraz z ładowarką wyceniono na 2 328 428,57 PLN netto.

Co i jak?
Jeden grudziądzki Volvo może zabrać na pokład 89 pasażerów. 30 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Producent zastosował fotele Ster 8MV z serii Ultra Light. Dziesięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Volvo zastosowało drzwi firmy Isaf w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji. Posiadają one napęd elektryczny, dzięki czemu mają być dostrzegalne pewne oszczędności w zużyciu oleju napędowego.

Pora przejść do napędu. Jeżeli chodzi o samo sterowanie hybrydowe to w hybrydach plug-in Volvo jest ono identyczne jak w klasycznych autobusach spalinowo-elektrycznych z wrocławskiej fabryki. 7900 Electric Hybrid jest cały czas hybrydą równoległą. Posiada on dwie mogące niezależnie pracować jednostki napędowe. Najważniejszy jest spalinowy silnik D5K o mocy 176 kW. Obok niego znajdujemy asynchroniczny silnik trakcyjny I-SAM o mocy 120 kW. Obie jednostki zblokowano z automatyczną skrzynią biegów Volvo I-Shift. Dzięki temu mogą pracować wspólnie lub osobno.

Najważniejszą cechą odróżniającą 7900 Electric Hybrid od jego typowego spalinowo-elektrycznego brata są większe możliwości pracy wyłącznie na napędzie elektrycznym. Hybryda plug-in posiada ok. pięciokrotnie bardziej pojemne baterie litowo-jonowe w stosunku do "klasyka". Dzięki temu autobus w ciągu dnia może pokonywać nawet 70% długości trasy bez konieczności włączania silnika spalinowego. Z kolei na podjazdach napęd elektryczny może wspomagać diesla. Dzięki temu zużycie oleju napędowego w stosunku do zwykłego diesla spada nawet o 75%, a łączne zużycie energii nawet o 60%.

Nowe Volvo w Grudziądzu mogą być ładowane na dwa sposoby. Wolne z ładowarki o małej mocy odbywa się poprzez złącze plug-in. Z kolei szybkie i mocne ładowania w przerwach między kursami są realizowane z ładowarki z pantografem odwróconym.

Przestrzeń pasażerska Volvo jest klimatyzowana. Naturalną wentylację zapewnia siedem okien przesuwnych. Autobusy wyposażono w monitoring. System informacji pasażerskiej jest oparty na urządzeniach firmy Mobitec. Mamy tu więc trzy zewnętrzne tablice diodowe, które świecą na biało. W środku znajdziemy jeden wyświetlacz diodowy za kabiną kierowcy. Ponadto nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków.

Volvo 7900 hybrid electric to autobus będący kompromisem między klasyczną hybrydą a elektrobusem w kilku aspektach. Jest to przede wszystkim zauważalne pod względem ceny zakupu jak i możliwości operacyjnych tej konstrukcji. Czy te dwie cechy mogą przesądzić o sukcesie tej ciekawej hybrydy? Wyniki sprzedaży tych autobusów na Zachodzie wydają się to potwierdzać. A Grudziądz jest drugim polskim miastem, które postawiło na ten typ pojazdów.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
Grudziądz
UM
MZK Grudziądz
Volvo
hybryda
ładowarka
hybryda plug-in

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....