Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polskie miasta zaczynają jeździć na gazie

infobus
20.03.2020 08:00
0 Komentarzy

W tym roku – obok analiz o sprzedaży elektrobusów w Polsce – chcemy ruszyć również z cyklicznymi raportami o autobusami CNG w miejskiej komunikacji, których z roku na rok jest coraz więcej.

Przewidujemy, że w 2020 r. segment fabrycznie nowych autobusów miejskich na CNG zmniejszy się w porównaniu do roku 2019, jednak dalej będzie stanowić ponad 20% całego miejskiego rynku w Polsce. Co ważne – w 2020 roku ponownie przekroczony zostanie poziom ponad 100 szt. sprzedanych gazowych pojazdów, a docelowo autobusy na CNG mogą przejąć nawet 25% tegorocznego rynku.

Rekordowy rok

W 2019 roku miejscy przewoźnicy w naszym kraju odebrali łącznie 229 autobusów napędzanych CNG. Tak wysoki poziom gazowych dostaw to przede wszystkim zasługa rekordowych i gigantycznych kontraktów z Warszawy. To dostawa aż stuSP2110 standardowych pojazdów MAN Lion's City CNG dla MZA Warszawa oraz 54 przegubowych Solarisów Urbino 18 CNG dla Arrivy. Trzecim najważniejszym gazowym zamówieniem minionego roku został kontrakt na 20 Autosanów SanCity 12LF CNG dla PKM Tychy.

Do tej sumy doszło jeszcze kilka innych mniejszych dostaw, które łącznie wypracowały rekordowy w historii autobusowego rynku gazowy udział w rynku. Łącznie na 1032 dostarczonych w ubiegłym roku nowych autobusów miejskich w Polsce aż 22% z nich miały gazowy napęd. Czyli prawie co czwarty nowy autobus w Polsce nosił znaczek CNG!

Rynkowa korekta

Prognoza na ten rok przewiduje korektę i to zarówno dla gazowych autobusów, jak i całego miejskiego rynku. Według naszych prognoz polscy operatorzy mogą w tym roku złożyć zamówienia na ok. 650 – 700 nowych autobusów do operacji w miastach. Spowolnienie jest widoczne, ponieważ kończą się powoli pieniądze z bieżącej perspektywy unijnej. Z kolei zmiany w prawie podatkowym powodują, że samorządy mniej chętnie inwestują w komunikację. Ponadto dochodzi do tego ogólny wzrost cen.

Obecnie w gazowym portfelu mamy 140 autobusów miejskich na CNG, które zostały dopiero co zamówione albo są już w trakcie realizacji. Pod względem wolumenu to oczywiście mniej niż w zeszłym roku, natomiast kurczący się rynek zachowa udziały gazowych autobusów na zbliżonym poziomie, jak w zeszłym roku. Przewidujemy, że może to być udział na poziomie 20 – 21% , a przy przyspieszeniu stołecznych dostaw – nawet 25%. Nie jest bowiem wykluczone, że jeszcze w tym roku ruszy realizacja potężnego zamówienia MZA Warszawa na 160 autobusów zasilanych CNG i LNG.

Mniejsi idą w CNG

Co ważne dla stabilności gazowego rynku, w tym roku możemy obserwować wyraźny trend w kierunku zakupów gazowych autobusów przez mniejszych operatorów. Oto przykłady:

  • W tym roku Suwałki dzięki wsparciu unijnemu kupią 15 autobusów gazowych, w tym jednego przegubowca dostarczy Solaris, a 11 autobusów klasy MAXI przyjedzie z Autosanu. W toku jest natomiast nowy przetarg na dostawę trzech autobusów klasy MIDI.

  • Ostrołęka po wielu decyzyjnych zmianach postanowiła postawić na gaz. Miasto jest w trakcie przeprowadzania przetargu na zakup 10 autobusów klasy MAXI na CNG. W tym przypadku również dostawy są spodziewane w tym roku.

  • Nowosądeckie MPK początkowo chciało postawić na autobusy elektryczne. Projekt jednak się nie udał, gdyż Ursus nie wywiązał się z udzielonego mu zamówienia. Spółka zmieniła więc plany i postawiła na autobusy na CNG. Sześć pojazdów klasy MAXI na takie paliwo dostarczy jej Solaris, do którego lada dzień powędruje nowosądecki kontrakt.

  • W tym roku tyski PKM kończy swój ambitny projekt gazowy. Przewoźnik ma już większość z planowanych do pozyskania 61 autobusów na gaz. „Na deser” przewoźnik czeka na dostawę 23 MAN-ów Lion's City G CNG.

  • PKS Bielsko-Biała dzięki dofinansowaniu unijnemu pozyska 26 autobusów klasy MAXI na CNG. Realizacja projektu jest zaawansowana. Przewoźnik ma podpisaną umowę z Solarisem. Dostawy pojazdów odbędą się w tym roku i pozwolą na sporą zmianę jakościową komunikacji publicznej na Podbeskidziu.

  • MPK Rzeszów w tym roku odbierze najwięcej autobusów gazowych. Już w najbliższych tygodniach spodziewane są dostawy pierwszych z 60 autobusów. Wszystkie marki Autosan.

Gazowe podsumowanie

Polski rynek autobusów miejskich w tym roku ulegnie skurczeniu, natomiast cały czas autobusy gazowe zachowują tutaj wysoki udział – ponad 20% całkowitej sprzedaży. To pokazuje, że w latach stagnacji pojazdy CNG w bardzo szybkim czasie na stałe wpisały się w krajobraz w polskich miastach. Wynika to nie tylko z rosnącej świadomości ekologicznej operatorów w komunikacji miejskiej, ale przede wszystkim z atrakcyjności tego napędu pod względem ekonomicznym. I to będzie procentować w kolejnych latach.

Komentarze