TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek używanych autobusów w 2018 roku
JMK JMK - Opublikowano: 25.01.2019 10:00:24
Polski rynek używanych autobusów w 2018 roku

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i "JMK analizy rynku transportu" przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W 2018 r. sprowadzono do naszego kraju 3150 autobusów, czyli o 171 szt. mniej niż rok wcześniej (-5,1%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Mimo jesiennego i zimowego spowolnienia, dane potwierdzają stabilność rynku sprowadzanych używanych autobusów. Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. - 3575 szt., a w 2017 r. - 3321. Te dane pokazują też, że ostatni rok wykazał stratę do poprzedniego okresu w wysokości 171 szt. (-5,1%). Rok wcześniej odnotowaliśmy spadek o 7,1%. Czy to oznacza powolny koniec dobrej passy tego segmentu rynku? Naszym zdaniem wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtowanych zmian.

Autobusowy grudzień

W grudniu na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 215 rejestracji. Dla porównania - w sierpniu było ich ponad 400. To pokazuje, że polscy przewoźnicy wraz z końcem lata zakończyli intensywne przygotowywanie się do sezonu przewozów szkolnych. Grudniowy wynik jest poniżej średniej dla całego rynku z 2018 r. (262), jak i 2017 r. (277) i jednocześnie o 23 szt. niższy w porównaniu do sytuacji sprzed roku (-9,7%).

W grudniu spadek ilościowy w porównaniu z ubiegłym rokiem miał miejsce w kategorii miejskiej, gdzie zarejestrowano tylko 11 pojazdów (-17 szt. / -60,7%). Wśród minibusów sytuacja była stabilna (+2 szt. / +3,4%). W grupie międzymiastowych odnotowaliśmy wzrost (+8 szt. / +20%) i podobnie w segmencie turystycznym (+19 szt. / +40%). Warto wspomnieć, że w ostatnim miesiącu liczba pojazdów, które w momencie rejestracji nie ma podanego podrodzaju zmniejszyła się do 6 wobec 45 rok wcześniej.

Nowe kontra używane

Skumulowany rezultat rejestracji w 2018 r. wyniósł 3150 szt., czyli jest on o 171 szt. niższy niż przed rokiem (-5,1%). Dla porównania liczba nowych rejestracji autobusów w tym okresie wyniosła 2706 szt. Te dane pokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdów w tym roku bardzo szybko zbliża się do poziomu importu używanych autobusów. W 2017 roku było ich 3321 szt., czyli o 1,4-raza więcej niż pojazdów fabrycznie nowych (2292). W 2018 roku liczba zarejestrowanych autobusów używanych była już tylko o 1,2-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (3150 szt. do 2706 szt.). Ta różnica nie rozkłada się jednak proporcjonalnie. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ponad 13-razy więcej niż nowych (935 szt. do 70 szt.), a tych drugich ponad 2,6-razy więcej (963 szt. do 368 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Od początku 2018 roku to nowe minibusy dominują nad rynkiem wtórnym, osiągając na koniec roku proporcję 1104 szt. do 705 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy zdecydowanie (1145 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (361 szt.) Po raz pierwszy ten pozytywny trend pojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r. Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się także i w 2019 roku.

Utrzymująca się jednak cały czas dysproporcja pomiędzy rynkiem nowych, a sprowadzanych autobusów daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3150 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro III produkowane w latach 2000 - 2004 (40%). Niemal równoważną ale drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2005 - 2009 (36% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro IV. Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (6%). Najstarszy zaimportowany w tym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1965 r. i jest to dwupokładowy autobus Bristol, który służy do przewozu wycieczek po Częstochowie.

Z kolei najmłodszy sprowadzony pojazd to ukraiński ZAZ A10 z 2018 r. Generalnie grupę dwóch "prawie nowych" roczników stanowią 68 pojazdów (47 szt. z 2018 r. i 21 szt. z 2017 r). Dla porównania w 2017 r. zarejestrowano 58 "prawie nowych" autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (31 szt. z 2017 r. i 27 szt. z 2016 r.), a w całym 2016 r. była to suma 101 szt., z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W 2018 r. w tej kategorii odnotowano 963 rejestracje, czyli o 8 szt. więcej (+0,8%) niż przed rokiem. Jednak od końca ub.r. nieco mniejsza część pojazdów niż poprzednio, przy rejestracji nie ma wypełnionego pola podrodzaju i w związku z tym nie jest przypisana do żadnego segmentu. Jeśli uwzględnić, że część z nich można byłoby przypisać do kategorii turystycznej, to rejestracje w tej kategorii pewnie przekroczyłyby 1000 szt.. Co ważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoria sprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która jednak z miesiąca na miesiąc traci na znaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W 2018 r. zarejestrowano tutaj 935 międzymiastowych autobusów (-120 szt. / -11,4%). Spadek ten mógłby być mniejszy, gdyby część pojazdów nieoznaczonych zaliczyć do tej kategorii.

  • autobusy MINI – w 2018 roku do Polski sprowadzono 705 używanych minibusów, czyli o 16 szt. mniej (-2,2%) niż przed rokiem. To obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w 2018 r. ta kategoria osiągnęła poziom 361 szt. (-21 szt. / -5,5%) i należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych używanych pojazdów.

Dodajmy, że w całym ub. roku polscy przewoźnicy zarejestrowali też pięć używanych autobusów szkolnych (i to czterech różnych marek), podczas gdy rok wcześniej 11 szt.. W 2018 roku liczba autobusów bez podanego podrodzaju wyniosła 181 szt. względem 198 w 2017 roku.

Lista rankingowa marek

Wyniki z 2018 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych do Polski, używanych autobusów. W ubiegłym roku zarejestrowano łącznie 922 szt. z logo niemieckiego producenta (-36 szt. / -3,8% w porównaniu z 2017 r.) Mercedes zajmuje 29,3% w rynku, co oznacza udział o 0,5 pkt proc więcej niż rok wcześniej. Z tej grupy największa część autobusów reprezentowała kategorię MINI - 350 szt., gdzie marka ma 50% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu. Niemiecka marka zajmuje też pierwsze miejsce wśród konstrukcji miejskich (126) - z najpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro. Mercedes-Benz jest też liderem wśród autobusów międzymiastowych (223), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Z kolei w kategorii turystycznej Mercedes ma drugie miejskie z wynikiem 184 rejestracji i modelami Tourismo czy Tourino.

W 2018 r. drugą pozycję na wtórnym ryku nie ma już tradycyjnie marka Setra, ale Iveco, które awansowało na pozycję wicelidera z trzeciego miejsca. To spore zaskoczeniem, gdyż do tej pory włoska marka nie stawała na rynkowym podium w Polsce. Szybki awans w rankingu Iveco zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi rosnący import minibusów tej marki. W zeszłym roku producent odnotował 388 rejestracji (+59 szt. / +17,9%), co zapewniło mu udział powyżej 12% (+2,4 pkt. proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (153), międzymiastowej (126) i turystycznej (76).

Setra - na trzecim miejscu - ma 347 rejestracji, czyli o 26 szt. mniej niż przed rokiem (-7%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11% (-0,2 pkt proc). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, przekroczyli 40% łącznego udziału na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (193) i czwarte w międzymiastowej (108), a najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła rok 2018 z wynikiem 243 szt. (+9 szt. / +3,8%). MAN tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotował w kategorii turystycznej (83) i miejskiej (75) oraz międzymiastowej (72), gdzie wzmocnił w ostatnim roku swoją obecność. Wszystko, to ugruntowało jego udział w rynku, który wyniósł 7,7%. Z kolei VDL osiągnął niższy wynik (-23%) niż przed rokiem - 157 rejestracji (głównie w segmencie turystycznym) i 5% udział w rynku. Wymienione dwie ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Na koniec zapraszamy do zamawiania analiz firmy JMK analizy rynku transportowego w roku 2019. Mamy zarówno opracowania dt. rynku nowych i używanych autobusów, jak i analizy przetargowe w zakresie zakupów pojazdów miejskich, międzymiastowych, MII i turystycznych, a także obsługi linii - miejskich oraz międzymiastowych. Ceny analiz JMK zaczynają się od 100 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....