Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów w 2015 r.

infobus
18.01.2016 07:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W 2015 r. zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, czyli o 138 szt. więcej niż rok temu (+3,7%). Niemal trzy czwarte stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 t. Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów cały czas imponuje swoim potencjałem – z roku na roku przewoźnicy sprowadzają coraz więcej takich pojazdów. Jak do tej pory najwyższym wynikiem po kryzysie ekonomicznym, był rezultat z 2014 r. (3686), który właśnie został pobity i to z dość dużym zapasem (3824). Dla porównania ? w 2013 r. zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. ? 3048 szt., a w 2011 r. – 3111 szt. Te wyniki pokazują, że poziom rejestracji w tym sektorze zachowuje zaskakującą równowagę i cały czas rośnie. Czy w 2016 r. czeka nas kolejny wzrost ? Biorąc pod uwagę aktualną tendencję to w tym roku spodziewamy się kolejnego rekordu i przynajmniej kilkuprocentowego wzrostu.

Autobusowy grudzień

W ostatnim miesiącu 2015 r. odnotowaliśmy 309 rejestracji sprowadzany autobusów. To prawie średnia roczna dla całego rynku (318) i jednocześnie wynik o 19 szt. wyższy w porównaniu do sytuacji sprzed roku (+3,3%). Tradycyjnie wzrost rejestracji odnotowaliśmy w kategorii MINI i międzymiastowej, a spadki ? w miejskiej i turystycznej. Taka właśnie strukturę sprzedaży mogliśmy najczęściej obserwować na wtórnym rynku w zeszłym roku. W najsilniejszym segmencie, czyli wśród autobusów międzymiastowych, grudzień zakończył się z wynikiem 100 szt. wobec 88 szt. w zeszłym roku (+13,6%). Jeszce wyższy wzrost miał miejsce wśród minibusów ? 96 szt. wobec 65 szt. w zeszłym roku (+31 szt. / 47,7%). Z kolei ujemny bilans odnotowaliśmy wśród pojazdów turystycznych ? 65 szt. wobec 82 szt. w ub.r. (-17 szt. / -20,7%) oraz miejskich ? 38szt. wobec 57 szt. w zeszłym roku (-19 szt. / -33,3%).

Międzymiastowych 16-razy więcej

Dane z grudnia wzmocniły wzrost sprowadzanych używanych autobusów liczony od początku roku, których zarejestrowano ponad dwukrotnie więcej niż pojazdów fabrycznie nowych (3824 szt. do 1742 szt.) . Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ponad 16-razy więcej niż nowych (1299 szt. i 80 szt.), a tych drugich blisko 4-razy więcej (953 szt. i 248 szt.). W segmencie MINI różnica ta jest znacząco mniejsza i wynosi tylko 1,4-raza na korzyść konstrukcji używanych (962 szt. i 698 szt.) Z kolei w kategorii autobusów miejskich ten rok przyniósł zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (696 szt. do 389 szt.). Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2015 r. zakupiono 1742 nowe autobusy, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3824 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (34% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (29%). Trzecią starsze – z lat1996-1999 z normą Euro II (24%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1975 r. i jest to dwupokładowy ?oldtimer? Bristol VRT, który zapewne teraz będzie służył do specjalnych przejazdów czy akcji reklamowych. Z kolei w grupie najmłodszych roczników cały czas możemy spotkać autobusy wschodnich producentów: białoruskiego MAZ i ukraińskiego ZAZ, które m.in. zostały wyprodukowane w 2015 r. i spełniają jeszcze normę Euro V. Są one importowane jako ?prawie? nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. W tym roku do tej grupy dołączyły także autokary marki Scania-Irizar, używane przez estońskiego przewoźnika na linii Warszawa-Kraków. W rezultacie od początku 2015 r. zarejestrowano 67 ?prawie nowych? autobusów, w tym 42 szt. z rocznika 2015 i 25 szt. z rocznika 2014. Natomiast w całym zeszłym roku odnotowaliśmy aż 118 szt. takich ?nowych-używanych? pojazdów (86 z rocznika 2014 i 35 z rocznika 2013).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe ? 1299 szt. Strategiczna kategoria na wtórnym rynku, która wykazuje stabilny poziom i utrzymuje najwyższy skumulowany bilans. W 2015 r. . zarejestrowano tutaj o 154 pojazdy więcej niż przed rokiem (+13,4%). To jedyna kategoria na wtórnym rynku, który wykazała kilkunastoprocentowy wzrost.

  • autobusy turystyczne ? drugi najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W 2015 r. sprowadzono tutaj 953 autokary, czyli o 30 szt. (-3,1%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy MINI ? gdyby zsumować pojazdy nowe i używane z tej kategorii okazałoby się, że jest to najliczniejszy segment na autobusowym rynku w Polsce. W 2015 r. sprowadzono 962 używane minibusy, czyli o 80 szt. (+9,1%) więcej niż przed rokiem;

  • autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w zeszłym roku ta kategoria osiągnęła poziom 389 szt. (-142 szt. / -26,7%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku (obok pojazdów szkolnych, który w tym roku zarejestrowano 4 szt., a w zeszłym 5 szt.).

Lista rankingowa marek

Wyniki za 2015 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 1094 szt. (+3,1%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje 28,6% w rynku, co oznacza udział o 0,2 pkt proc niższy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 514 szt., gdzie marka ma 53,4% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco i Volkswagen są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 18,2% i 13,1% w tej części rynku. Mercedes-Benz jest wiceliderem wśród autobusów turystycznych (150) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino; liderem w segmencie międzymiastowym (299), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Z kolei w kategorii miejskiej zajmuje drugie miejsce (79) po marce MAN (132). Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405N, Cito czy nowsze Citaro.

Drugie miejsce na podium ma Setra, która cały czas konkuruje o pozycję wicelidera z Renault. Niemiecka marka w 2015 r. odnotowała liczbę rejestracji używanych autobusów na poziomie 457 szt., czyli o 28 sz. więcej niż przed rokiem (+6,5%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 12% (+0,3 pkt proc w porównaniu z sytuacja w 2014 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (171) oraz trzecie w strategicznej kategorii pojazdów międzymiastowych (229). Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Na zakończenie 2015 roku na trzecią pozycję spadł Renault (o 5 szt. przegrywając z Setrą), który przez kilka miesięcy plasował się na drugiej pozycji. Francuska marka odnotowała 452 rejestracje (udział 11,8% / -0,3 pkt proc.) Renault ma cały czas stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej i coraz większa różnica dzieli markę od niemieckiej czołówki. Wszystkie kupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej 12 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajmuje drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (241) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest także obecna wśród pojazdów turystycznych (117) ? z modelem FR1 na czele. Pojazdy Renault spotkamy także w segmencie MINI (65) ? głównie model Master.

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki – MAN i Iveco. Pierwsza z nich zajmuje czwarte miejsce z wynikiem 340 szt. (-6,3%) i 8,9% udziałem. MAN osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmuje pozycję liderem z liczbą 132 szt. zarejestrowanych pojazdów. Z kolei Iveco z wynikiem 308 (+7,3%) rejestracji ma 8,1% udział w rynku. Włoski producent z roku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? w tym także w MINI, gdzie jest wiceliderem (175). Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (196), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym roku marka zajęła tutaj wysokie, trzecie miejsce z liczbą 124 zarejestrowanych autokarów. Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze