Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów – 09.2017

infobus
24.10.2017 15:57
0 Komentarzy

Wrzesień przyniósł drugi w tym roku po styczniu, wzrost narynku używanych autobusów w Polsce. Mimo to skumulowany wynik od początku rokupozostaje na minusie. W ciągu trzechkwartałów 2017 r. sprowadzono 2576 pojazdów, czyli o 131 szt. (-4,8%) mniej niżrok wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanychautobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w trzechkwartałów br., kiedy sprowadzono 2576 autobusów, czyli o 131 szt. (-4,8%) mniejniż rok wcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMCpowyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów maniewyczerpany potencjał – od 6 lat krajowi przewoźnicy przywożą ponad 3 tys.autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost?Biorąc pod uwagę aktualny poziom to spodziewamy się powtórzenia wyniku z 2016r.

Autobusowy wrzesień

We wrześniu br. odnotowaliśmy 353 rejestracje sprowadzanychautobusów. To wynik zdecydowanie powyżej tegorocznej (286), jak i zeszłorocznej(300) średniej uzyskanej w tym czasie dla całego rynku. W porównaniu zanalogicznym okresem 2016 r. jest to poziom o 57 szt. wyższy (+19,3%). Wewrześniu br. – odwrotnie niż było w sierpniu, lipcu i czerwcu – odnotowaliśmywzrosty w dwóch strategicznych kategoriach funkcjonalnych: MINI (+12 szt. / +17,1%) oraz międzymiastowej(+46 szt. / +42,6%). Także lekki wzrost pojawił się wśród pojazdówturystycznych (+9 szt. / +13,8%) i miejskich: +4 szt. / +13,3%.   Z kolei w kategorii szkolnej nie odnotowaliśmy żadnejrejestracji, podczas gdy rok temu był to jeden gimbus.

Od początku roku

Skumulowany wynik za trzy kwartały 2017 r. pokazuje, że wPolsce zarejestrowanych zostało 2576 szt. używanych autobusów, czyli o 131 szt.mniej niż przed rokiem (-4,7%). Najważniejszą w tym roku częścią rynkusprowadzanych zza granicy autobusów jest mimo spadku kategoria pojazdówmiędzymiastowych z wynikiem 852 rejestracji (-72 szt. / -7,8%). Tuż za nią jest segment autobusówturystycznych, których zarejestrowano 781 szt. (+65 szt. / +9,1%). Kolejnymsegmentem ze wzrostem są pojazdymiejskie, z rezultatem 302 szt. od początku roku (+68 szt. / +29,1%). Na mocnym minusie są autobusy MINI, którychod początku roku sprowadzono 542 szt. (-159 szt. / -22,7%). Co ciekawe, towłaśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczbyrejestracji. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorieciągną rynek sprowadzanych, używanych autobusów.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanychnowych autobusów w Polsce powoli zbliża się do poziomu rynku sprowadzanychużywanych pojazdów. Aktualnie sprowadzamy o 1,5-raza więcej pojazdów używanych(2576 szt.) niż pojazdów fabrycznie nowych (1687), ale ten dystans sukcesywniesię zmniejsza – na korzyść nowych konstrukcji. Największa dysproporcja panujewśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W tej pierwszej kategorii, odpoczątku roku zarejestrowano prawie 18-razy więcej niż nowych (852 szt. do 48szt.), a tych drugich 2,2-razy więcej (781 szt. do 363 szt.). Z kolei wkategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Dane za 9 miesięcy 2017 r.przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (802 szt. do 542szt.), jak i autobusom miejskim (474 szt. do 302 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas nastosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinnobyć rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tymrachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, którezostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdykilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (42% udziału), czyli zemisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularnościstanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (34%).Trzeciąstarsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%). Najstarszy zaimportowany wstyczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w … 1938 r. i jest tokolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi49 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (25 szt. z 2017 r. i 24szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusówwyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe – główny filar autobusowego rynkuwtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Totakże kategoria, która przeżywa w tym roku kryzys. Od początku 2017 r.sprowadzono tutaj 852 autobusy, czyli o 72 szt. (-7,8%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy turystyczne to po trzech kwartałach br. druginajważniejszy segment na rynku pojazdów używanych w Polsce. To strategicznakategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowonajmłodsze roczniki. Od początku 2017 r. zarejestrowano tutaj 781 pojazdów,czyli o 65 szt. więcej niż przed rokiem (+9,1%).

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-wrzesień br. sprowadzono542 szt. używanych minibusów, czyli o 159 szt. (-22,7%) mniej niż przed rokiem.Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że imwięcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jestzapotrzebowanie na używane konstrukcje;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nietylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, którew ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost doplanowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br.ta kategoria osiągnęła poziom 302 szt. (+68 szt. / +29,1%) i jednocześnienależy do najsłabszych na wtórnym rynku – obok pojazdów szkolnych, których wokresie styczeń-wrzesień br. zaimportowanosześć.

Lista rankingowa marek

Wyniki za trzy kwartały 2017 r. potwierdzają, że markaMercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynkuautobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 731 szt. (-119szt. / -14,0%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on28,4% w rynku, co oznacza udział o 3 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tejgrupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 281 szt., gdziemarka ma 52% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jakSprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowanąpozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco,Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 19,6%, 10,9% i7% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

– międzymiastowym – z udziałem 25,5% (217 szt.), gdzie całyczas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czyIntegro;

– turystycznym z udziałem 16,3% (127 szt.). Tutaj krajowiprzewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy, jak Tourismo czyTourino;

– oraz wiceliderem w segmencie miejskim z udziałem 28,1% (85szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowszeCitaro.

W okresie styczeń-wrzesień 2017 r. drugą pozycję wypracowałasobie Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markęRenault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jejudział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Odpoczątku roku Setra odnotowała 302 rejestracje używanych autobusów, czyli o 19szt. więcej niż przed rokiem (+6,7%). Taki rezultat zapewnił marce udział wrynku na poziomie 11,7% (+1,3 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarnyproducent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdówmiędzymiastowych (141), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (134).Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco,która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie stawała na podium.To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault iczęściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tejmarki. W ciągu 9 miesięcy włoski producent odnotował 248 rejestracji (+35 szt./ +16,4%), co zapewniło mu tutaj udział 9,6% (+1,8 pkt. proc.) Było to możliwedzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (106 szt. i drugiemiejsce), międzymiastowej (84 szt. i czwarte miejsce) i turystycznej (52 szt. )

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwieautobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła trzy kwartały br. dobrymwynikiem 179 pojazdów (-19 szt. / -9,6%), w tym autobusy miejskie (65), jak iturystyczne (61). Nieco niższy wynik osiągnął w tym okresie holenderski VDL,który zajął w rankingu 5. miejsce zwynikiem 178 pojazdów (+30 szt. / +20,3%), z czego najwięcej pojazdówzarejestrowanych zostało jako autobusy turystyczne (111).

Komentarze