Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów – 07.2019

infobus
29.08.2019 08:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W lipcu 2019 r.sprowadzono do naszego kraju 197 autobusów, czyli o 11szt. mniej niż rokwcześniej (-5,3%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMCpowyżej 8 ton. Skumulowany wynik za 7. miesięcy 2019 roku pokazuje nieznacznyspadek o 63 szt. (-3,5%), czyli tradycyjnie wtórny rynek autobusów jest bardzostabilny.

Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takichpojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. – 3575 szt., a 2017 r. – 3321, a w2018 r. – 3150 szt. To naszym zdaniem oznacza powolny koniec dobrej passy dlatego segmentu rynku i wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć- od 5 do 7% rocznie, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtowanychzmian.

Autobusowy lipiec

W lipcu na rynku sprowadzanych, używanych autobusówodnotowaliśmy 197 rejestracji, czyli mniej niż w maju (253) i zdecydowaniemniej niż w kwietniu (338). To także rezultat poniżej średniomiesięcznegopoziomu z 2018 r. (262 szt.), jak i z 2017 r. (277 szt.), co może oznaczaćkoniec zakupów przed tegorocznym sezonem wakacyjnym i dopiero pierwszeprzygotowania pod zakup gimbusów. Jak na razie w kategorii międzymiastowej -gdzie rejestruje się najwięcej autobusów kupowanych pod przewozy szkolne – mamyspadek (-18 szt. / -24,7% r/r), a w kategorii szkolnej – zero. „Minus” takżedotknął segment MINI (-5 szt. / – 9,8% r/r) oraz autobusy miejskie (-2 szt. /-6,5% r/r), natomiast „plus” pojawił się w kategorii turystycznej (+4 szt. /+7,7% r/r).

Nowe kontra używane

W styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów;w lutym 236 szt., w marcu 320 szt., w kwietniu – 338 szt., w maju 253 szt., wczerwcu – 160 szt., a w lipcu – 197 szt.To razem daje skumulowany wynik1732 szt. (-63 szt. / -3,5% r/r). Porównując ten poziom z liczbą nowychrejestracji (1651) widać, że ponownie „górą” są pojazdy używane. Spodziewamysię, że taka sytuacja utrzyma się do końca roku. Proces zrównywania siępoziomów obu zbiorów obserwujemy od 2017 roku – wówczas liczba pojazdówużywanych sprowadzonych do naszego kraju była o 1,4-raza wyższa niż pojazdówfabrycznie nowych (3321 szt. do 2292 szt.). W 2018 roku był to poziom już tylkoo 1,2-raza wyższy (3150 szt. do 2706 szt.) Teraz – po 7. miesiącach – różnicajest już na minimalnym poziomie (81 szt.).

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzyposzczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego- panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym od styczniado lipca br. zarejestrowano blisko 20-razy więcej niż nowych (498 szt. do 26szt.), a w drugim: ponad 2-razy więcej (617 szt. do 285 szt.).

W kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację.Potwierdzają to także dane z bieżącego roku, gdzie to nowe minibusy dominująnad rynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 691 szt. do327 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim,gdzie nowe pojazdy (647 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (221).

Utrzymująca się duża dysproporcja pomiędzy nowymi iużywanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego wPolsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowo niskimpoziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów,to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być roczniewymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt.rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunkuuzupełnili przewoźnicy liczbą 3150 używanych pojazdów, które zostałysprowadzone w do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 – 2009 (39% udział).Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach2000 – 2004 (33% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzeciąstarsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

Od początku 2019 r. najstarszy sprowadzony autobus został poraz pierwszy zarejestrowany w 1984 r. i jest to minibus Mercedes-Benz Sprinter.

Z kolei najmłodsze pojazdy to dwa ZAZ-y A10 z 2019 r.Generalnie grupę dwóch „prawie nowych” roczników stanowi obecnie już57 pojazdów (30 szt. z 2019 r. i 27 szt. z 2018 r.). Dla porównania w całym2018 r. takich pojazdów było 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2 szt. z 2017 r.); w2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w 2016 r. była to sumaaż 101 szt. (z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników wedługposzczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

– autobusy turystyczne to najważniejszy segment dlaautobusów używanych w Polsce. W ciągu 7 miesięcy br. w tej kategorii odnotowano617 rejestracji, czyli o 3 szt. mniej (-0,5%) niż przed rokiem. Co ważne, wsegmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całymrynku;

– autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoriasprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która jednak z roku na rok traci naznaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dlaanalogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W ciągu 7. miesięcybr. zarejestrowano ich 498 szt. (+58 szt. / +13,2%);

– autobusy MINI – w ciągu pierwszych 7. miesięcy do Polskisprowadzono 327 używanych minibusów, czyli o 54 szt. mniej (-14,2%) niż przedrokiem. To jeden z najbardziej stabilnych segmentów wtórnego rynku ijednocześnie obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestrujesię więcej nowych niż używanych pojazdów;

– autobusy miejskie – to zdecydowanie najsłabsza kategoriawśród używanych autobusów. Sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupyprywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposóbdoraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęłapoziom 221 szt., czyli 8 szt. więcej niż przed rokiem (+3,8%). Dodajmy, żepolscy przewoźnicy zarejestrowali też w tym roku 6 szt. używanych autobusówszkolnych, podczas gdy rok wcześniej w tym czasie – 4 szt.

Lista rankingowa marek

Od stycznia do lipca 2019 r. zdecydowanym liderem na rynkusprowadzanych do Polski, używanych autobusów jest marka Mercedes-Benz. W tymokresie zarejestrowano łącznie 461pojazdów z logo niemieckiego producenta (-55 szt. / -10,7 % w porównaniuz sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 26,6% w rynku, co oznacza udział o2,1 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że Mercedes wpierwszym półroczu był też liderem w każdej kategorii funkcjonalnej rynkuwtórnego (poza pojazdami szkolnymi). Największa część autobusów tej markireprezentowała kategorię MINI – 151 szt., gdzie marka ma 46% udział. To efektcały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dziękiktórym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksikonkurenci Mercedesa w segmencie MINI: Iveco, Renault i Volkswagen są cały czasz tyłu.. Drugą najważniejszą dla Mercedesa kategorią jest segment turystyczny(128 sztuk), gdzie prym wiodą modele Tourismo i Tourino, a cała marka ma prawie21% udział. Niemiecka marka zajmuje pierwsze miejsce także wśród konstrukcjimiejskich (73) – z najpopularniejszymi modelami typu Citaro oraz wśródautobusów międzymiastowych (87), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą sięegzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro.

W rankingu marek na drugiej pozycji jest Iveco z liczbą 217rejestracji, czyli o 1 szt. więcej niż przed rokiem (+0,5%). Taki rezultatzapewnił marce udział w rynku na poziomie blisko 13% (+0,5 pkt proc.) Wysokąpozycję w rankingu marka zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tychautobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działaćna korzyść koncernu. Do tego dochodzi znaczny import minibusów tej marki, gdzieproducent odnotował 97 rejestracji. W kategorii pojazdów międzymiastowychodnotowaliśmy 63 szt. i 46 wśród turystycznych.

Trzecie miejsce to Setra z liczbą 190 rejestracji (-29 szt./ -13,2%) i udziałem 11%. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernuDaimler Buses, mają blisko 38% udział na polskim rynku sprowadzanych używanychautobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął drugie miejsce zarównowśród pojazdów turystycznych (114) jak imiędzymiastowych (63). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setrato turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S315 UL.

Czwarte miejsce po 7. miesiącach br. ma marka MAN z liczbą177 rejestracji, której import rozłożył się niemal równomiernie pomiędzysegment pojazdów miejskich, międzymiastowych i turystycznych. To także jedynamarka w czołówce rankingu z wyraźnym wzrostem importu (+35 szt. / +24,6 / +2,3pkt. proc.) Grupę najsilniejszych pięciu marek zamyka VDL (107), któratradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategorii turystycznej (68).

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych,jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”.Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmyszeroki zbiór opracowań. To m.in.:

  • · comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanychautobusów w Polsce;

  • · kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

  • · analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusówmiejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

  • · analizy on-line przetargów na obsługę miejskich liniiautobusowych;

  • · analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych imiędzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia.Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły nawww.jmk.org.pl. Zapraszamy!

Komentarze