Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów 07.2017 r.

infobus
02.09.2017 10:33
0 Komentarzy

Lipiec br. to kolejny miesiąc spadku na rynku używanychautobusów w Polsce. Mimo to sytuacja jest nadal stabilna. W ciągu 7 miesięcy2017 r. sprowadzono 1828 autobusów, czyli o 151 szt. (-7,6%) mniej niż rok wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanychautobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w ciągu 7miesięcy br., kiedy sprowadzono 1828 autobusów, czyli o 151 szt. (-7,6%) mniejniż rok wcześniej. Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMCpowyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów ma wręczniewyczerpany potencjał – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys.autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka naskolejny wzrost? Biorąc pod uwagę aktualny poziom, to w tym roku spodziewamy sięwyniku na porównywalnym poziomie co w 2016 r.

Autobusowy lipiec

Tylko w lipcu br. odnotowaliśmy 209 rejestracji sprowadzanyautobusów. To wynik poniżej tegorocznej (260), jak i zeszłorocznej (281)średniej dla całego rynku. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. jest topoziom o 10 szt. niższy (-4,5%). W lipcu br. – identycznie jak w czerwcu -spadki rejestracji odnotowaliśmy w dwóch strategicznych kategoriachfunkcjonalnych: MINI (-9 szt. / -14,5%) oraz międzymiastowej (-22 szt. /-25,9%). Z kolei lekkie wzrosty pojawiły się wśród pojazdów miejskich (+3 szt./ +11,5%) oraz turystycznej (+20 szt. / +43,5%). Segment szkolny wykazał wlipcu br. jeden zarejestrowany egzemplarz, podczas gdy rok temu – zero.

Od początku roku

Skumulowany wynik za 7 miesięcy 2017 r. pokazuje, że wPolsce zarejestrowanych zostało 1828 szt. używanych autobusów, czyli o 151 szt.mniej niż przed rokiem (-7,6%). Najważniejszym motorem napędowym wtórnego rynkuw tym roku jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 639 szt.(+50 szt. / +8,5%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusymiędzymiastowe z wynikiem 527 rejestracji (-59 szt. / -10,1%).Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 197 szt. odpoczątku roku (+23 szt. / +13,2%). Na mocnym minusie są jedynie MINI-busy,których od początku roku sprowadzono 388 szt. (-147 szt. / -27,5%). Co ciekawe,to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczbyrejestracji. Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorieciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanychnowych autobusów w Polsce powoli zbliża się do poziomu rynku pojazdówsprowadzonych zza granicy. Aktualnie przywozimy o 1/3 więcej pojazdów używanych(1828 szt.) niż pojazdów fabrycznie nowych (1372), ale ten dystans sukcesywniezmniejsza się. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowychi turystycznych. W tej pierwszej kategorii, od początku roku zarejestrowanoblisko 13-razy więcej niż nowych (527 szt. do 41 szt.), a tych drugich 1,8-razawięcej (639 szt. do 348 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotnąsytuację. Dane za 7 miesięcy 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznienowym minibusom (640 szt. do 388 szt.), jak i autobusom miejskim (343 szt. do197 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas nastosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinnobyć rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tymrachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, którezostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udział),czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV(33%).Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%). Najstarszyzaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w …1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszychroczników stanowią 42 autobusy wyprodukowane w ostatnich dwóch latach (19 szt.z 2017 r. i 23 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji sprowadzanych, używanychpojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawiasię następująco:

  • autobusy turystyczne to po 7. miesiącach br. najważniejszysegment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnymrynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Odpoczątku 2017 r. zarejestrowano tutaj 639 pojazdów, czyli o 50 szt. więcej niżprzed rokiem (+8,5%).

  • autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynkuwtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Odpoczątku 2017 r. sprowadzono tutaj 527 autobusów, czyli o 59 szt. (-10,1%)mniej niż przed rokiem;

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-lipiec br. sprowadzono388 szt. używanych minibusów, czyli o 147 szt. (-27,5%) mniej niż przed rokiem.Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że imwięcej sprzedaje się w Polsce nowych minibusów, tym mniejsze jestzapotrzebowanie na używane konstrukcje;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nietylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, którew ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost doplanowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br.ta kategoria osiągnęła poziom 197 szt. (+23 szt. / +13,2%) i jednocześnienależy do najsłabszych na wtórnym rynku – obok pojazdów szkolnych, w okresiestyczeń-lipiec br. sprowadzono dwa takie pojazdy.

Lista rankingowa marek

Wyniki za 7 miesięcy br. potwierdzają, że markaMercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynkuautobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 531 szt. (-106szt. / -16,6%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on29,0% w rynku, co oznacza udział o 3,1 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Ztej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 196 szt.,gdzie marka ma 50,5% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takiekonstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutajniekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencieMINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio18,6%, 12,1% i 7,0% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem wsegmentach:

– międzymiastowym – z udziałem 28,8% (152 szt.), gdzie całyczas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czyIntegro;

– turystycznym z udziałem 17,1% (109 szt.). Tutaj krajowiprzewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czyTourino;

– miejskim z udziałem 27,9% (55 szt.), gdzie największympowodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W ciągu 7 miesięcy br. 2017 r. drugą pozycję wypracowałasobie Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markęRenault, która spadła na dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jejudział przejęło Iveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Odpoczątku roku Setra odnotowała 213 rejestracji używanych autobusów, czyli o 19szt. więcej niż przed rokiem (+9,8%). Taki rezultat zapewnił marce udział wrynku na poziomie 11,7% (+1,9 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mająponad 40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarnyproducent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdówmiędzymiastowych (86), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (102).Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco,która do tej pory na rynku sprowadzanych pojazdów w Polsce nie zajmowałamiejsca na podium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowegodziału Renault i częściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importuminibusów tej marki. W okresie styczeń-lipiec br. włoski producent odnotował157 rejestracji (+8 szt. / +5,4%), co zapewniło mu tutaj udział 8,6% (+1 pkt.proc.) Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI(72), turystycznej (39) i międzymiastowej (43).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwieautobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła okres styczeń-lipiec zdobrym wynikiem 145 szt. (-5 szt. / -3,3%) i coraz lepiej radzi sobie wsegmencie turystycznym, gdzie aktualnie zajmuje czwartą pozycję (54). Nieconiższy wynik osiągnął VDL, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 123 pojazdów (-6 szt. / -4,7%), zczego aż 92 szt. zarejestrowanych zostało jako autobusy turystyczne.

Komentarze