Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów 03.2016 r.

infobus
21.04.2016 16:00
0 Komentarzy

O ile rok 2015 okazał się rekordowy dla polskiego rynku używanych autobusów, tak tegoroczny początek roku wypada poniżej wieloletniej średniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). Łącznie w I kwartale br. zarejestrowano 805 używanych autobusów, czyli o 69 szt. mniej niż rok temu (-8,2%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Mimo ujemnego bilansu, rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów cały czas imponuje swoim potencjałem. Warto przypomnieć, że w zeszłym roku odnotowaliśmy tutaj rekordowy poziom. Wówczas zarejestrowano aż 3824 szt. używanych autobusów, czyli o 147 szt. więcej niż w 2014 r. (+43,7%), kiedy zaimportowano 3686 egzemplarzy. Dla porównania ? w 2013 r. zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. ? 3048 szt., a w 2011 r. – 3111 szt. Te wyniki pokazują, że poziom rejestracji w tym sektorze zachowuje zaskakującą równowagę i systematycznie rośnie w siłę. Czy w 2016 r. czeka nas kolejny wzrost ? Biorąc pod uwagę aktualną tendencję to raczej na to się nie zanosi.

Chłodny marzec

W styczniu 2016 r. odnotowaliśmy 232 rejestracje sprowadzanych autobusów (-2 szt. / -0,9%), w lutym ? 222 szt. (-65 szt. / -22,6%), natomiast w marcu ? 351 szt. (-2 szt. / -0,6%) Wszystkie wyniki plasują się zdecydowanie poniżej średniej dla całego rynku z 2015 r. (318). O ile w styczniu dodatni bilans zachował segment miejski, tak w lutym odnotowaliśmy spadki we wszystkich kategoriach funkcjonalnych, co nie zdarzyło się w zeszłym roku. W marcu było podobnie z tą różnicą, że segment MINI wyszedł na lekki ?plus? i do głosu doszła kategoria autobusów szkolnych.

W najsilniejszym segmencie, czyli wśród autobusów międzymiastowych, marzec zakończył się z wynikiem 99 szt. wobec 108 szt. w zeszłym roku (-9 szt. / -8,3%). Spadek miał miejsce także wśród pojazdów turystycznych ? 116 szt. wobec 118 szt. w ub.r. (-2 szt. / -1,7%) oraz miejskich ? 26 szt. wobec 40 szt. w zeszłym roku (-14 szt. / -35%). Wzrost zanotowano wśród minibusów ? 88 szt. wobec 68 szt. w zeszłym roku (+20 szt. / +29,4%) Po raz pierwszy lekko ożywiła się kategoria autobusów szkolnych, gdzie w marcu odnotowaliśmy rejestrację 6 egzemplarzy wobec jednego przed rokiem.

Nowe kontra używane

Skumulowane wyniki od początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest ponad półtora razy wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (805 szt. do 512 szt.) To już nie jest tak znacząca przewaga, jak jeszcze roku temu, kiedy pojazdy używane potrafiły kilkukrotnie przeważać nad nowymi.

Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych. W I kwartale br. zarejestrowano ponad 24-razy więcej niż nowych (2238 szt. wobec 9 szt.) W segmencie turystycznym i MINI różnica ta jest znacząco mniejsza i na korzyść konstrukcji używanych wynosi odpowiednio 1,5-raza (252 szt. i 167 szt.) oraz 1,4-raza (214 szt. wobec 155 szt.). Z kolei w kategorii autobusów miejskich początek br. przyniósł zdecydowane zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (181 szt. wobec 71 szt.). Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2015 r. zakupiono 1742 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3824 używanych pojazdów, , które zwiększyły polskie rejestry w zeszłym roku.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (39,2% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (28,6%). Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (17,9%). Najstarszy zaimportowany w br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1992 r. i jest to miejski model Mercedes-Benz O 405. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowi 15 szt. autobusów wyprodukowane w latach 2014-2016. W zeszłym roku taką grupę ?prawie nowych? autobusów tworzyło łącznie 67 pojazdów, w tym 42 szt. z rocznika 2015 i 25 szt. z rocznika 2014. Natomiast w 2014 r. (w momencie przejścia z normy Euro V na Euro VI) odnotowaliśmy aż 118 szt. takich ?nowych-używanych? pojazdów (86 z rocznika 2014 i 32 z rocznika 2013).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne ? w okresie styczeń-marzec 2016 r. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku roku sprowadzono tutaj 252 autokary, czyli o 20 szt. (-7,4%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy międzymiastowe ? 223 szt. Strategiczna kategoria na wtórnym rynku, która w 2015 r. odnotowała najwyższy skumulowany bilans. W okresie styczeń-marzec 2016 r. zarejestrowano tutaj o 38 pojazdów mniej niż przed rokiem (-14,6%).

  • autobusy MINI – od początku roku sprowadzono 214 szt. używanych minibusów, czyli o 10 szt. (+4,9%) więcej niż przed rokiem;

  • autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w I kwartale br. ta kategoria osiągnęła poziom 71 szt. (-17 szt. / -19,3%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku (obok pojazdów szkolnych, których na początku br. sprowadzono w liczbie 6 egzemplarzy (głównie marki Renault).

Lista rankingowa marek

Skumulowane wyniki od początku 2016 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 262 szt. (+10 szt. / +4,0%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 32,5% w rynku, co oznacza udział o 3,7 pkt proc wyższy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 124 szt., gdzie marka ma 58% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ?Iveco , Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 17,3%, 10,4% i 7,5% w tej części rynku. Mercedes-Benz jest także liderem wśród autobusów turystycznych (49) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino; liderem w segmencie międzymiastowym (58), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Z kolei w kategorii miejskiej zajmuje drugie miejsce (21) po marce MAN (23). Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro.

Drugą pozycję ma Renault (cały czas rywalizując z Setrą o tytuł wicelidera), który od początku roku odnotował 98 rejestracji (+5 szt. / +5,4% / +1,5 pkt proc.) Francuska marka ma cały czas stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej i coraz większa różnica dzieli markę od niemieckiej czołówki. Wszystkie kupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej 13 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajmuje drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (46) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest przede wszystkim obecna wśród pojazdów turystycznych (24) , MINI (16) i szkolnych (4).

Trzecie miejsce na podium ma Setra, która w tym roku odnotowała liczbę rejestracji używanych autobusów na poziomie 83 szt. (-25 szt. / -23,1%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,3% (-2,0 pkt proc w porównaniu z sytuacji z 2015 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają razem ponad 42% udziału na polskim rynku sprowadzanych. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (39) oraz trzecią pozycję w strategicznej kategorii autobusów międzymiastowych (37). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Podobnie jak w zeszłym roku, najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki ? Iveco i MAN. Pierwsza z nich zajmuje czwarte miejsce z wynikiem 74 szt. i 9,2% udziałem. Iveco z roku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? w tym także w MINI. Z kolei MAN (55 szt. / 6,8% udziału) osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmuje pozycję lidera z liczbą 23 szt. zarejestrowanych pojazdów. Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (45), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym roku marka zajęła tutaj wysokie, trzecie miejsce z liczbą 35 zarejestrowanych autokarów. Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze