TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek pojazdów użytkowych w sierpniu 2019
InfoBus.pl - Opublikowano: 13.09.2019 10:00:51 1 komentarz
Polski rynek pojazdów użytkowych w sierpniu 2019

W sierpniu br. zarejestrowano 1532 pojazdy użytkowe pow. 3,5t, to mniej o 31,9% niż rok wcześniej. Był to już drugi miesiąc od początku 2019 roku ze spadkiem.

Rezultat poprzedniego i ostatniego miesiąca jest dowodem na to, że zmiany legislacyjne wpływają na tempo rejestracji ale również inne czynniki kształtują rynek. Wprowadzenie od połowy czerwca br. wymogu zainstalowania tachografów cyfrowych przed rejestracją, spowodowało załamanie na rynku pojazdów użytkowych. Obok ponownego, głębokiego spadku rok do roku obserwujemy wyhamowanie miesiąc do miesiąca. Po lipcowym 53% spadku w stosunku do czerwca br. w ostatnim miesiącu nastąpił dalszy 13% spadek w stosunku do lipca. W wakacyjnych miesiącach rynek pojazdów użytkowych zgodnie z sezonowością zwalnia ale w tym roku tempo spadku jest wyjątkowo intensywne. Zastanawia fakt, że przygotowanie do końcowej partii produkcji przed wprowadzeniem w życie kolejnego etapu normy Euro VI oznaczonej literą D dla niektórych pojazdów kategorii M2 i N2 oraz wszystkich M3 i N3 nie wyhamowało sierpniowego spadku.

We wszystkich segmentach odnotowaliśmy wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 32,4% r/r, za sprawą zarówno podwozi ciężarowych (-25,2%), jak i ciągników samochodowych (-38,1%). Jedynie niewiele ważące samochody specjalne, wzrosły o 36,2%. Rejestracje autobusów obniżyły się o 27,2% a ich wydania wyniosły 163 szt. Wydania ciężarówek osiągnęły poziom 1 369 szt.

Od początku roku przybyło 21 616 nowych pojazdów o DMC pow. 3,5t i jest to więcej o 3,2% niż w tym samym czasie ub.r. W grupie samochodów ciężarowych wzrost w skali roku wyniósł 3,5% do 19 809 szt. a wśród autobusów nieznacznie obniżył się o 0,3%.

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Rynek autobusów osiągnął w sierpniu br. 163 rejestracje, mniej o 27,2% r/r. Jest to poziom znacznie niższy niż obserwowany w analogicznym miesiącu w dwóch poprzednich latach . Początek br. od stycznia do marca, upłynął ze spadkami. W drugim kwartale obserwowaliśmy coraz wyższy wzrost. Od lipca (-35,8% r/r) notujemy w grupie autobusów głębokie spadki.

Przypomnijmy jednak, że ubiegłoroczne wyniki m.in. mocno rosły przed wyborami samorządowymi, do których przygotowywały się miasta odnawiając też tabor autobusowy. Natomiast podobnie, jak w innych segmentach rynku pojazdów użytkowych, nowe wymagania dla tachografów w nowo rejestrowanych pojazdach od 15 czerwca br. mogły znaleźć odzwierciedlenie w ostatnich wynikach również w segmencie autobusów. Jak również zmiany związane z normą Euro VI D, ale raczej w przeciwnym kierunku.

W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy w sierpniu br. w analizach PZPM 103 szt. Jest to o 14 szt. mniej (-12,0%) niż rok wcześniej i więcej o 35 szt. niż przed miesiącem (+51,5%). W ogólnym rankingu marek w sierpniu br. przewodził SOLARIS (57szt.), za nim MERCEDES-BENZ (47szt.) i MAN (16).

Od początku roku przybyło 1807 autobusów, 0,3% mniej niż w takim samym czasie ub.r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 784 autobusów (+6%). Na drugim miejscu SOLARIS po rejestracji 303 szt. (-2%). Za nim jest MAN z rezultatem 228 rejestracji i wzrostem (+13%). Na czwartej pozycji bez zmiany IVECO (151 szt.) z 84% wzrostem.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. od początku br. przybyło 996 (-3,4%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej 1036 w analogicznym okresie. Najmocniej w tej grupie były reprezentowane autobusy marki SOLARIS (296szt.), MAN (213 szt.) i następnie MERCEDES-BENZ (186 szt.), oraz IVECO (54 szt.)

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w sierpniu 2019r. zarejestrowano 1 369 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-32,4 % r/r; -657 szt.), był spowodowany niższymi rejestracjami wśród zarówno kompletnych (lub skompletowanych) podwozi samochodów ciężarowych (415 szt.; -25,2 % r/r nie licząc specjalnych, których przybyło 79 szt.; +36,2%), a przede wszystkim ciągników samochodowych (875 szt; -38,5% r/r). We wszystkich grupach składowych z wyjątkiem podwozi specjalnych , odnotowaliśmy również spadek w porównaniu z wynikami z lipca br. (w zagregowanej grupie –17,3% m/m; -287 szt.).

Rezultat skumulowanych rejestracji od początku roku (19 809) ciągle jest na plusie (+3,5% w skali roku). Rozwojowi rynku samochodów ciężarowych w br. sprzyja ogólnie dobra koniunktura w gospodarce. Sytuacja do czerwca br. dodatkowo została podbudowana przez wprowadzenie nowych wymagań dla tachografów od 15 czerwca br., co jednocześnie w dwóch ostatnich miesiącach przyhamowało rozwój. Zaplanowane do wejścia w życie od września br. standardy WLTP m.in. dla kategorii N2 czy nowe wzory COC (świadectw homologacji) jak i wprowadzenie od września br. normy Euro VI D nie zahamowały spadku widocznego od lipca w rejestracjach. Zobaczymy jak sytuacja będzie rozwijać się w następnych miesiącach chociaż korzystnym sygnałem mogą być ostatnie nieco wyższe wskaźniki nastrojów PMI dla Niemiec, strefy euro czy Polski ale ciągle utrzymujące się poniżej 50 pkt co zapowiada spowolnienie. Może to rzutować na rozwój polskiego transportu i pośrednio decydować o kształcie rynku pojazdów ciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z Brexitem czy z tzw. Pakietem Mobilności PE.

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), zmniejszyły się i wyniosły w sierpniu br. 494 szt. (-19,4% r/r; -3,1% m/m) wobec 613 przed rokiem i 510 miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsce zajął MAN (119 szt.). Na drugim jest IVECO 80 szt., a trzecie miejsce MERCEDES-BENZ z wynikiem 76 szt. Dalej SCANIA zyskała 70 szt. i kolejny DAF 54 szt. Wszystkie marki z wyjątkiem Scanii (+1,4%) odnotowały spadki - MERCEDES-BENZ (-43%), MAN (-14%), DAF i IVECO po (-13%).

W grupie ciągników samochodowych w sierpniu 2019r. najwięcej ciągników zarejestrował DAF, który wydał 207 szt. (-48% r/r i -30% m/m). Na drugim miejscu był MAN z liczbą 191 szt.

(-14% r/r i -6% m/m), a na trzecim MERCEDES-BENZ (175 szt.; -30% r/r i +41% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknęła SCANIA (114 szt.; -34% r/r:-29% m/m). Pierwszą piątkę zamknęło VOLVO (102 szt.; -59% r/r; -56% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w sierpniu 2019r. 1 181 szt. Było to mniej o 649 szt. niż rok wcześniej (-36%) i mniej o 285 szt. (-19%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: MAN (269 szt.; -12% r/r), DAF (249szt.; -45%) i MERCEDES-BENZ (220 szt.; -37%).

W ogólnym rankingu marek w sierpniu 2019r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t najwięcej pojazdów wydał MAN –310 szt. (-14%) i przekroczył 22% tej części rynku – więcej o 4,8 pkt. proc. niż przed rokiem. Drugi był DAF –261 szt. (-43%). Jego udział wyniósł nieco ponad 19% i był niższy niż w ub.r. (- 3,5 pkt. proc). Za nim MERCEDES-BENZ po rejestracji 251 szt. (-35%) Czwarta dopiero SCANIA, która wydała 184 szt. (-24% r/r; 13% udz.). Pierwszą piątkę zamknęło VOLVO (152 szt.; -53%).

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 88,5% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76% rynku czyli o ponad 1 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej.

Od początku roku zarejestrowano 19 809 samochodów ciężarowych pow. 3,5t i skumulowany wzrost wyniósł 3,5% w skali roku. W całej grupie znalazło się 14 615 ciągników i ich liczebność wzmocniła się w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 366 szt. (+2,6%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 3634 rejestracje (-4%) a tuż za nim SCANIA (3333; +30%). Dalej VOLVO (2317; +10%), który wyprzedza markę MAN o 1 szt. (2316; -17%). Pierwszą piątkę zamknął po sierpniu MERCEDES-BENZ (2111; +21%).

W tym samym czasie przybyło 5 194 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+6%; +300 szt.). Wśród nich przoduje MAN (1220) za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (883), który wyprzedza IVECO (820) i SCANIĘ (758) oraz DAFa (566).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku br. najwięcej pojazdów wydał DAF (4200; -6%). Za nim jest SCANIA (4091; +29%) i MAN (3536; -9%). Wyprzedzają markę MERCEDEZ-BENZ (2997 szt.) i VOLVO (2834 szt.), które również poprawiły swoje wyniki sprzed roku – odpowiednio +15% i +9%.

Pierwsze dwie marki SCANIA i DAF osiągnęły po ośmiu miesiącach br. po ok. 21% rynku. Trzeci MAN ma 18%. Kolejne dwie MERCEDES i VOLVO przekroczyły lub zbliżają się do 15%. Pierwsza piątka skupia po sierpniu br. 89% rynku wobec 87% przed rokiem.

Firmy rejestrujące na regon objęły 90% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 77% rynku, taka sama część rynku co przed rokiem.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. po sierpniu br. w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (4118szt.; 23% udz.) po spadku o 6% Na drugim miejscu po wzroście o 29% SCANIA (4091 szt.; 23% udz.) a trzeci jest MAN (3111szt.; -10% i 17% udz.), który przed rokiem o tej porze był drugi. Dalej bez zmiany VOLVO (2829 szt.; +9%;16%udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (2679 szt.; +9% i 16% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (955), IVECO (247) a dalej KAMAZ (7) i na razie za nim debiutujący na rynku FORD TRUCKS (6) i TATRA (5).

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w sierpniu 2019 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 6 110 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów z imponującym wzrostem +17,3% r/r. Rynek samochodów dostawczych w ostatnich miesiącach jest zmienny – po czerwcowym spadku i stabilnym lipcu, w sierpniu, tak jak oczekiwaliśmy, odnotowano dwucyfrowy wzrost związany przede wszystkim z wejściem w życie od 1 września br. nowego pomiaru emisji CO2 i zużycia paliwa – WLTP dla tej kategorii pojazdów.

Od początku roku zarejestrowano 46 904 nowe samochody dostawcze, co przekłada się na wzrost o 8,3% w skali roku.

W sierpniu 2019 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem był Fiat. Nabywcy zarejestrowali 1020 szt. samochodów tej marki tj. o 43,5% więcej r/r i wobec 988 szt. miesiąc wcześniej (+3,2% m/m). Udział Fiata w rynku wyniósł 16,7%. Drugi w ostatnim miesiącu był Volkswagen (775 szt.; +10,9%) , który o 3 szt. wyprzedził Renault (772 szt. -18,7%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Ford (588 szt. +29,0%); Pierwszą piątkę zamknął Peugeot (566 szt.; +15,3%) a za nim 2 marki , które zarejestrowały po 440 szt. każda : IVECO i Opel (odpowiednio -0,7%.; +41,5%)

W ogólnym rankingu modeli, w sierpniu br. na pierwszym miejscu niezagrożony – Renault Master (556 szt.), drugi Fiat Ducato (479 szt.) a za nim Iveco Daily (440 szt.). Na czwartym miejscu bez zmiany w odniesieniu do poprzedniego miesiąca jest Peugeot Boxer 354 szt. a za nim Fiat Doblo 329 szt., po awansie o 8 pozycji przed rokiem i o jedną sprzed miesiąca. Drugą piątkę otworzył Volkswagen Transporter (314 szt.).

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w sierpniu 2019 r. przybyły 2 353 szt. Jest to wynik niższy niż przed rokiem o 12,4% (-332 szt.) i niższy niż w lipcu br. o 2,0% (48 szt.). Utrzymujący się do maja stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednak średnio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), w czerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dla analogicznego miesiąca od 2012 kiedy sprowadzono jeszcze mniej ( 1,9 tys. szt.). W lipcu br. przekroczył średnią dla analogicznego miesiąca z ostatnich 10. lat, o 200 szt. W ostatnim miesiącu pozostał na niższym poziomie, chociaż zazwyczaj obserwujemy wzrost w drugim miesiącu wakacji. Teraz przyczyną spadku był mniejszy napływ ciężarówek. W całej grupie wyróżniliśmy 1 916 samochodów ciężarowych (-15,9% r/r; -13,1% m/m) i 437 autobusów (+7,1% r/r; +124,1% m/m).

Od początku roku wwieziono do Polski 21 525 (-0,6%) używanych pojazdów użytkowych. W tym 19 371 (-0,5%) samochodów ciężarowych i 2154 autobusy (-1,4%). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było tylko o 91 mniej niż zarejestrowanych nowych.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
  • Żbikman222 – 15.09.2019

    Korzystam z Mercedesa, mam actrosa mp4 i się nie dziwię dlaczego prowadzą, osobówki jak najbardziej fajne, ciężarówka niezawodna, a serwis (znam tylko trucki) np. w Będzinie, bo ze śląska jestem to naprawdę jest dobre i nie żałuję swojej decyzji.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....