Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek pojazdów użytkowych w październiku 2019

infobus
13.11.2019 08:00
0 Komentarzy

To już czwarty miesiąc ze spadkiem w obu grupach składowych- wśród samochodów ciężarowych, jak i wśród autobusów.

W październiku br. zarejestrowano 2 849 pojazdów użytkowychpow. 3,5t, to mniej o 22,5% niż rok wcześniej. To już czwarty miesiąc zespadkiem w obu grupach składowych – wśród samochodów ciężarowych, jak i wśródautobusów. Cały rynek od początku roku pogłębił spadek skumulowanychrezultatów, który po wrześniu był śladowy (-0,3%), a teraz wyniósł -3,2%.Wprowadzenie od połowy czerwca br. tachografów cyfrowych, spowodowało – powyprzedzająco wyższych rejestracjach w maju i czerwcu br. przyhamowanie narynku pojazdów użytkowych. Jednak wyraźnie zaznacza się również obniżeniekoniunktury na rynku w tym segmencie. Październik to tradycyjnie jeden zlepszych miesięcy na rynku pojazdów użytkowych, jednak tym razem ich spadek r/r(-826 szt.) to częściowo efekt wysokiej bazy z poprzedniego roku, kiedyzarejestrowano rekordową liczbę 3 675 pojazdów. Wyniki ostatniego miesiąca sąwyższe niż z września br. (+16,7%; + 408szt.), podobnie jak to miało miejsce rok wcześniej kiedy rynek wzrósł o 16%m/m.

We wszystkich segmentach odnotowaliśmy wysokie spadki.Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 22,7% r/r,za sprawą przede wszystkim wolumenowychciągników samochodowych (-30,8%), jak ipodwozi ciężarowych (-5,4%). Jedynie niewiele ważące rejestracjesamochodów specjalnych, wzrosły o 42%. Liczba nowych autobusów obniżyłasię o 19,6% w porównaniu do październikaub.r. a ich wydania wyniosły 225 szt. Wydania ciężarówek osiągnęły poziom 2264szt.

Od początku roku przybyło 26 908 nowych pojazdów o DMC pow.3,5t i jest to już mniej o 3,2% niż wtym samym czasie ub.r. To efekt spadku rejestracji zarówno w grupie samochodów ciężarowych o 2,9%, jak i w grupie autobusów o 6,5%.

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Rynek autobusów osiągnął w październiku br. 225 rejestracji,mniej o 19,6% r/r. Początek br. od stycznia do marca, upłynął ze spadkami. Wdrugim kwartale obserwowaliśmy corazwyższy wzrost. Od lipca (-35,8% r/r; sierpień -27,2% r/r; wrzesień -35,9%)notujemy w grupie autobusów głębokie spadki. Przypomnijmy jednak, żeubiegłoroczne wyniki m.in. mocno rosły przed wyborami samorządowymi, do którychprzygotowywały się miasta odnawiając też tabor autobusowy. Natomiast podobnie,jak w innych segmentach rynku pojazdów użytkowych, nowe wymagania dlatachografów w nowo rejestrowanych pojazdach od 15 czerwca br. mogły znaleźć odzwierciedleniew ostatnich wynikach również w segmencie autobusów.

W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy wpaździerniku br. w analizach PZPM 141 szt. Jest to o 15 szt. mniej (-9,6%) niż rok wcześniej iwięcej o 47 szt. niż przed miesiącem (+50%).

W ogólnym rankingu marek w październiku br. przewodził MERCEDES-BENZ (96 szt.; -10%) za nim MAN (63szt.; +425%) i SOLARIS (35 szt. +84%).

Od początku roku przybyło 2196 autobusów, -6,5% mniej niż w takim samymczasie ub.r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, którywydał 957 autobusów (-3%). Na drugim miejscu SOLARIS po rejestracji 399 szt.(+9%). Za nim jest MAN z rezultatem 303 rejestracji i wzrostem (+31%). Na czwartej pozycji bezzmiany IVECO (161 szt.) z 36% wzrostem.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. od początku br.przybyło 1231 (-8,5%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej 1345 w analogicznymokresie. Najmocniej w tej grupie były reprezentowane autobusy marki SOLARIS(392szt.), MAN (287 szt.) i następnie MERCEDES-BENZ (240 szt.), oraz IVECO (58szt.)

Nowe samochodyciężarowe o DMC>3,5t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t wewrześniu 2019r. zarejestrowano 2 624 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek wporównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-22,7% r/r; -771 szt.), byłspowodowany przede wszystkim spadkiem w grupie ciągników samochodowych (1 774szt.;

-30,8% r/r) oraz nieco wyższymi rejestracjami wśród podwozi850 szt. (+2,2%), na które złożyły się kompletne (lub skompletowane) podwoziasamochodów ciężarowych 664 szt.; -5,4 % r/r i samochodów specjalnych 186 szt.;+42%). We wszystkich grupach składowychodnotowaliśmy wzrosty w porównaniu z wynikami z września br. (w zagregowanejgrupie +15,2% m/m; +347 szt.).

Rezultat skumulowanych rejestracji od początku roku (24 712) jest niższy niż rok wcześniej (-2,9% w skali roku). Sytuacja w rejestracjachsamochodów ciężarowych do czerwca br. dodatkowo była podbudowana przezwprowadzenie nowych wymagań dla tachografów od 15 czerwca br., co jednocześniew następnych miesiącach przyhamowało rozwój. Zaplanowane do wejścia w życie odwrześnia br. standardy WLTP m.in. dla kategorii N2 czy nowe wzory COC(świadectw homologacji) jak i wprowadzenie od września br. normy Euro VI D niezahamowały spadku widocznego od lipca w rejestracjach. Rozwojowi rynkusamochodów ciężarowych w br. sprzyjała ogólnie dobra koniunktura w gospodarceale coraz częściej mówi się o spowolnieniu, co zaczyna zaznaczać się w wynikachnowych rejestracji. Zobaczymy jak sytuacja będzie rozwijać się w następnychmiesiącach. Badania GUS ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport igospodarka magazynowa wykazały, po raz pierwszy od stycznia 2015r., nieznacznienegatywny poziom (-1,0) wskaźnika koniunktury, przy czym w październiku ub.r.był na poziomie 11,8 pkt. Rozwójpolskiego transportu m.in. pośrednio decyduje o kształcie rynku pojazdówciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych doprzewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z Brexitem, który zostałnieco odsunięty ale ciągle nie jest zdefiniowany czy z tzw. Pakietem MobilnościPE.

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych ispecjalnych (kompletnych lub skompletowanych), zwiększyły się i wyniosły wpaździerniku br. 850 szt. (+2,0% r/r; +44,6% m/m) wobec 833 przed rokiem i 588miesiąc wcześniej. Przy czym wzrost wykazały tylko podwozia pod samochodamispecjalnymi. Pierwsze miejsce w całej grupie zajął MAN (208 szt.). Na drugimbyło IVECO 188 szt., a trzecie miejsce przypadło MERCEDES-BENZ z wynikiem 141szt. Dalej SCANIA zyskała 84 szt. akolejne było VOLVO 76 szt. i DAF 68 szt.. Wzrost odnotowały: MAN (+14,3%) IVECO(+33,3%) i SCANIA (+2,4%), natomiast spadki – DAF (-39,3%), VOLVO (-10,6%) iMERCEDES-BENZ (-5,4%).

W grupie ciągników samochodowych w październiku 2019r. najwięcej ciągników zarejestrował DAF,który wydał 441 szt. (-29% r/r i +3% m/m). Na drugim miejscu był MERCEDES-BENZz liczbą 334 szt.

(-20% r/r i +13% m/m), a na trzecim SCANIA (317 szt.; -35%r/r i +23% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknął MAN (289 szt.; -33%r/r:-11% m/m). Pierwszą piątkę zamknęło VOLVO (270 szt.; -33% r/r; +11% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łączniepodwozi i ciągników) objęły w październiku 2019r. 2 254 szt. Było to mniej o894 szt. niż rok wcześniej (-28%) i więcej o 181 szt. (+9%.) niż miesiącwcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: DAF (504 szt.; -30% r/r),MERCEDES-BENZ (433 szt.; -18%) i SCANIA (401 szt.; -29%).

W ogólnym rankingu marek w październiku 2019r. w grupiesamochodów o DMC powyżej 3,5t najwięcej pojazdów wydał DAF 509 szt. (-30%)uzyskując 19% tej części rynku – mniej o 2,1 pkt. proc. niż przed rokiem. Drugibył MAN 497 szt. (-19%). Jego udział wyniósł niemal 19% i był wyższy niż wub.r. (+0,8 pkt. proc). Za nim MERCEDES-BENZ po rejestracji 476 szt. (-19%) iczwarta SCANIA które wydała 401 szt. (-29% r/r; 15% udz.). Pierwszą piątkęzamknęło VOLVO (346 szt.; -29%).

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 92% rynku),zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło74% rynku czyli tyle samo co rokwcześniej.

Od początku roku zarejestrowano 24 712 samochodówciężarowych pow. 3,5t i nastąpił 2,9% spadek. W całej grupie znalazło się 18078 ciągników i ich liczebność spada w porównaniu do analogicznego okresu ub.r.o 1 001 szt. (-5,2%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 4504 rejestracje (- 9%) a za nim SCANIA (3908; +12%). Dalej MAN (2928; -19%), i VOLVO(2831; -4%). Pierwszą piątkę zamknął po sierpniu MERCEDES-BENZ (2740; +10%). W tym samym czasie przybyło 6 634 kompletnelub skompletowane podwozia (+4,1%; +263 szt.). Wśród nich przoduje MAN (1572)za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (1147), który wyprzedza IVECO(1064) i SCANIĘ (897) oraz DAFa (703).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej3,5t od początku br. najwięcej pojazdów wydał DAF (5207; -10%). Za nim jestSCANIA (4805; +14%) i MAN (4500; -10%). Wyprzedzają markę MERCEDEZ-BENZ (3893szt. +7%) i VOLVO (3511 szt. -3%).

Pierwsze dwie markiSCANIA i DAF osiągnęły podziewięciu miesiącach br. kolejno 21% i 19% rynku. Trzeci MAN ma 18%.Kolejne dwie MERCEDES ma 15% i VOLVO14%. Pierwsza piątka skupia po wrześniu br. 89% rynku wobec 87% przed rokiem.

Firmy rejestrujące na regon objęły 92% rynku, wśród nichzasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 77%rynku, taka sama część rynku co przed rokiem.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. po wrześniu br.w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (5110szt.; 23% udz.) po spadku o 10% Nadrugim miejscu po wzroście o 14% SCANIA (4805 szt.; 21% udz.) a trzeci jest MAN(3895szt.; -14% i 17% udz.), który przed rokiem o tej porze był drugi. Dalejbez zmiany VOLVO (3503 szt.; -3%;16% udz.). Pierwszą piątkę zamykaMERCEDES-BENZ (3476 szt.; +5% i 16% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzozróżnicowane RENAULT (1244), IVECO (315) a dalej FORD TRUCKS (14) za nim KAMAZ(8) i TATRA (5).

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t*

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w październiku 2019r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP,przybyło 5 828 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów ze spadkiem o 12,3% r/r.Rynek samochodów dostawczych w ostatnich miesiącach jest zmienny – poczerwcowym spadku i stabilnym lipcu, w sierpniu odnotowano dwucyfrowy wzrost17,3% związany przede wszystkim z wejściem w życie od 1 września br. nowegocyklu pomiaru emisji CO2 i zużycia paliwa – WLTP dla tej kategorii pojazdów coskutkowało wrześniowym spadkiem o 21,6% r/r . rejestracje w październikuzgodnie z sezonowością były wyższe niż we wrześniu (+39,9%) ale przyhamowałyznacznie w porównaniu r/r. Jednak przed rokiem notowaliśmy rekordowe wysokierezultaty dla analogicznego miesiąca w tej grupie pojazdów – przekroczyły wtedypo raz pierwszy w historii w październiku 6,6 tys. szt.

Od początku roku zarejestrowano 56 896 nowe samochodydostawcze do 3,5t., co przekłada się już tylko na 2,9% wzrost w skali roku.

Rankingi – samochody dostawcze do 3,5t

W zbiorze .xlspodajemy ranking pierwszych dziesięciu modeli.

W październiku 2019 r. w rankingu samochodów dostawczychleaderem był Fiat. Nabywcy zarejestrowali 1 051 szt. samochodów tej marki tj. o126 szt. więcej i +13,6% r/r i wobec 622 szt. miesiąc wcześniej (+69% m/m).Udział Fiata w rynku wyniósł 18%. Drugiew ostatnim miesiącu było Renault (740 szt.; -25,8%), trzeci Mercedes-Benz (681szt. +2,7%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Ford (632 szt. -28,8%).Pierwszą piątkę zamknęło Iveco (575 szt.; +47,1%) a za nim Peugeot (509 szt.-4%).

W ogólnym rankingu modeli, w październiku br. na pierwszymmiejscu – Renault Master (597szt.), drugi Iveco Daily (575) za nim Mercedes-BenzSprinter (548 szt.) , kolejne miejsca zajęły dwa modele Fiata: Ducato (465) iFiorino (322). Drugą piątkę otwiera Peugeot Boxer 292 szt..

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanychdo Polski z zagranicy, w październiku 2019 r. przybyło 2 857 szt. Jest to wynikniższy niż przed rokiem o 5,1% (-155 szt.) i wyższy niż we wrześniu br. o 14,4%(+359 szt.). Utrzymujący się do maja stosunkowo wysoki poziom napływuużywanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednak średnionie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), w czerwcuprzyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dlaanalogicznego miesiąca od 2012, kiedy sprowadzono jeszcze mniej ( 1,9 tys.szt.). W lipcu br. przekroczył średnią dla analogicznego miesiąca z ostatnich10. lat, o 200 szt. W ostatnim miesiącupozostał na niższym poziomie niż rokwcześniej ale wyższym niż średniorocznaz 2018r. W całej grupie wyróżniliśmy 2 589 samochodów ciężarowych (-6,7%r/r; +17,8% m/m) i 268 autobusów (+12,6% r/r; -10,7% m/m).

Od początku roku wwieziono do Polski 26 880 (-1,6%) używanepojazdy użytkowe. W tym 24 158 (-1,9%) samochodów ciężarowych i 2722 autobusy (+1,6%). Wszystkich sprowadzonychużywanych pojazdów było o 28szt. mniej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Komentarze