Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek pojazdów użytkowych – 06.2020

infobus
13.07.2020 08:00
0 Komentarzy

Od początku roku przybyło8 829 nowe pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t i jest to już mniej o 51,8% niż w tym samym czasieub.r.

To efekt spadku rejestracji zarówno w grupie samochodów ciężarowych o51,5%, jak i w grupie autobusów o 55%.

W czerwcu 2020r. zarejestrowano 1 687 pojazdów użytkowychpow. 3,5t, to mniej o 54,5% niż rok wcześniej. W tym miesiącu wydania mocnoprzyspieszyły i wzrosły w porównaniu do maja aż o 61,0% (po wzroście w maju dokwietnia o 5,6%). Przed nami dwa miesiące wakacyjne, które zazwyczaj charakteryzująsię obniżeniem aktywności w tej częścirynku i dopiero po wrześniu będzie można ocenić czy na ile trwałe są pierwszesygnały o wychodzeniu z obecnego „dołka”.

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Od początku 2020 roku przybyło 692 autobusy, mniej o -55%niż w takim samym czasie 2019r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce mabezapelacyjnie MERCEDES-BENZ, który wydał 309 autobusy (-56%) z dużą przewagąnad drugim SOLARIS ( 147 szt.-29%) ,trzeci MAN z rejestracją 55 szt. ispadkiem 74%. Dalej AUTOSAN (50szt.+16%) i FORD (33 szt. +230%) zamykapierwszą piatkę.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w 2020r. przybyło 372(-55%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej 825 w analogicznym okresie.Najmocniej w tej grupie były reprezentowane w br. autobusy marek SOLARIS (146szt.) i MERCEDES-BENZ (85 szt.), za nimi AUTOSAN (46 szt.) oraz MAN (45 szt.)

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

Od początku 2020 r.zarejestrowano 8 137 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Spadek wyniósł51,5%. W całej grupie znalazło się 5 603 ciągników i ich liczebność zmniejszyłasię porównaniu do analogicznego okresu w 2019r. o 6 991 szt. (-55,5%). Wśródnich na czele jest DAF z liczbą 1 505 rejestracji (-52%) a za nim VOLVO (1 050;-47%). Dalej SCANIA (989; -68%), i MAN (919; -52%). Pierwszą piątkę zamknąłMERCEDES-BENZ (632 ; -65%).

W tym samym czasie przybyło 2 534 kompletnych lubskompletowanych podwozi (-39,6%; -1 658 szt.). Wśród nich przoduje MAN (512)tuż za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (499), który wyprzedza markęIVECO (473) i DAF (309) oraz SCANIA (277).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej3,5t od początku 2020r. najwięcejpojazdów wydał DAF (1 814; -50%). Po nimMAN (1 431; -51%) wyprzedza markę VOLVO (1305; -46%) i SCANIA (1 266szt. -65%) i MERCEDES-BENZ (1 131 szt. -55%)

Pierwsze dwie markiDAF i MAN osiągnęły do tej pory w 2020 r. kolejno 22% i 18% rynku. TrzecieVOLVO miało podobnie jak SCANIA ok. 16% a MERCEDES-BENZ 14%. Pierwsza piątkaskupiła w ub.r. 85% rynku wobec 91% rok wcześniej.

Firmy rejestrujące na regon objęły 91,3% rynku, wśród nichzasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76,3%rynku, o 1,3 pkt. proc. mniej niż w 2019 r.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. od początku 2020w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (1 738 szt.; 24% udz.) po spadku o 51%.Na drugim miejscu VOLVO (1 305 szt.; 18% udz.) , spadek 46% a trzecia MAN (1 280 szt.; -51% i 18%udz.). Tuż za podium SCANIA (1 266 szt.; -66%; 18% udz.) która w 2019 r. o tejsamej porze była pierwsza. Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (961 szt.; -58%i 13% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (368), IVECO(223) a dalej FORD TRUCKS (45) a za nim KAMAZ (13).

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t

Od początku 2020 roku zarejestrowano 24 622 nowe samochodydostawcze do 3,5t, co jest wynikiem niższym niż w czerwcu w 2019 roku o -29,8%.

W czerwcu 2020 r. w rankingu samochodów dostawczychnastąpiła zmiana leadera, był nim Fiat (774 szt.; -3,4%). Zyskał jedną pozycjęw porównaniu do sytuacji sprzed miesiąca i dwie sprzed roku. Druga była markaRenault (675 szt. -24,7%) z niewielką przewagą nad marką Ford (670 szt.-27,7%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Mercedes-Benz z wynikiem 512szt., który jako jedyny z pierwszej piątki sprzedał o 3% więcej niż w czerwcuub. roku. Pierwszą piątkę zamknął Volkswagen (437 szt.; -36,9%) a kolejne byłoIveco (432 szt. -10,6%).

W ogólnym rankingu modeli, w czerwcu br. na pierwszym miejscu – Fiat Ducato (639)po awansie w w porównaniu do sytuacji sprzed roku o 3 pozycje. Za nim RenaultMaster (490). Trzecie – Iveco Daily (432), Mercedes-Benz Sprinter (411) czwarty– ze wzrostem o jedną pozycję. Pierwszą piątkę zamknął Peugeot Boxer (263),który zyskał dwie pozycje. Drugą piątkę otworzył Ford Transit 250 szt.

Używane użytkowe

Od początku 2020r. sprowadzono 12 091używane pojazdy użytkowe (-27,9%; -4680 szt.), w tej liczbie znalazłosię 11 118 samochodów ciężarowych (-27,1%; -4 131szt.)) i 973 autobusy (-36,1%;-549szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 69% % więcej niżzarejestrowano w tym czasie nowych.

Utrzymujący się do maja 2019r. stosunkowo wysoki poziomnapływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednakśrednio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), wczerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatemdla analogicznego miesiąca od 2012 kiedy sprowadzono 1,9 tys. pojazdów.. Wdrugiej połowie ub.r. średnia miesięczna nieznacznie przekraczała 2,4 tys. szt.(w całym ub.r. 2,6 tys. szt.). Jeszcze w lutym br. liczba pojazdów (2716 szt.))sprowadzanych z zagranicy pozostała na stosunkowo wysokim poziomie obserwowanymw analogicznych miesiącach dwóch poprzednich lat.

Po zdecydowanym wyhamowaniu rejestracji od marca do maja naskutek trwającej pandemii w Europie i w Polsce, czerwiec br., nieznacznieprzekroczył rejestracje pojazdów użytkowych w tym samym miesiącu ub.r.(+3%).

Komentarze