TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek nowych autobusów - 11.2018
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 21.12.2018 13:00:37
Polski rynek nowych autobusów - 11.2018

Kolejny świetny miesiąc na rynku nowych autobusów. W listopadzie odnotowaliśmy tutaj prawie 40% wzrost r/r. Skumulowany od początku roku wynik przekroczył już zeszłoroczny poziom 2296 i zmierza do ustanowienia nowego rekordu.

W listopadzie 2018 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 154 nowe autobusy. To dość słaby rezultat w porównaniu z tegorocznymi wynikami z poprzednich miesięcy, ale i tak jest to poziom wyższy od zeszłorocznego o 43 szt. / +38,7%, kiedy sprzedano 111 pojazdów. To jesienne przyspieszenie spowodowało, że skumulowany rezultat autobusowych rejestracji osiągnął rekordowy i niespotykany dotąd poziom. Razem w ciągu 11 miesięcy 2018 r. w Polsce sprzedano 2520 nowych autobusów (+582 szt. / +30%), co jest najlepszym wynikiem na rynku autobusów odnotowanym o tej porze roku. To rezultat porównywalny tylko z doskonałym i także rekordowym poziomem z zeszłego roku, kiedy w analogicznym okresie poziom rejestracji wyniósł 1939 szt.

Autobusowy wzrost związany jest przede wszystkim z realizacją dużych miejskich zamówień, które w tym roku korzystają ze wsparcia unijnych funduszy. Znakiem charakterystycznym dla tegorocznej sytuacji na rynku jest fakt, że we wrześniu po raz pierwszy od wielu lat segment miejski w końcu dogonił minibusy i ponownie stał się strategicznym segmentem dla polskiego rynku nowych autobusów.

Autobusowy listopad

W jedenastym miesiącu br. na polskim rynku przybyło 154 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 43 szt. (+38,7%) wyższy niż przed rokiem. Tak pokaźny wzrost to przede wszystkim efekt przyspieszenia dostaw w segmencie autobusów miejskich, gdzie w listopadzie odnotowaliśmy 63 rejestracje (+38 szt. / +152%) wobec 25 szt. rok wcześniej. W ostatni miesiącu najwięcej nowych autobusów miejskich zarejestrowano w Warszawie i Zielonej Górze.

Co ważne, jesiennie przyspieszenie objęło wszystkie segmenty funkcjonalne - od kategorii MINI, gdzie w listopadzie sprzedaż wzrosła do poziomu 79 szt. (+2 szt. / +2,6%) w porównaniu z sytuacją sprzed roku - poprzez segment autobusów międzymiastowych, gdzie zarejestrowano jeden pojazd więcej niż przed rokiem, czyli 5 szt. - po autobusy turystyczne, gdzie odnotowaliśmy bardzo wyraźny, jak na tę porę roku wzrost (+3 szt. / +75%).

Od początku roku

Polski rynek autobusów osiągnął w ciągu 11. miesięcy 2018 r. wysoki, skumulowany poziom. To razem 2520 szt., co oznacza absolutny rekord na przestrzeni ostatnich lat. W analogicznym okresie 2017 r. zarejestrowano w Polsce 1938 pojazdów, w 2016 r. - 1668 szt., w 2015 r. - 1530 szt., w 2014 r. - 1317 szt., a w 2013 - 1066 szt. Odnotowana teraz dynamika sprzedaży pokazuje, że w tym roku czeka nas najwyższy poziom rejestracji w historii. Tym samym pobijemy - i to zdecydowanie - rekord z ubiegłego roku, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali 2297 szt. nowych pojazdów, czyli o 310 szt. więcej (+15,6%) niż rok wcześniej.

Cały czas spodziewamy się, że w 2018 r. tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2900 autobusów, co oznacza tempo wzrostu na poziomie ok. +30%, co z kolei przekłada się na ok. 700 rejestracji więcej niż w ubiegłym, rekordowym roku. Tym samym zbliżamy się do niewyobrażalnej do tej pory bariery 3 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów.

Aktualnie - po 11 miesiącach 2018 roku - mamy wysoki poziom sprzedaży, a spływające zamówienia w segmencie miejskim dają powody do optymizmu. To one zadecydują o wysokości tegorocznej sprzedaży. Sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów międzymiastowych oraz przesuwająca się w czasie nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, której uchwalanie mogłoby znacząco podnieść wolumen całego rynku. Dzięki niej ta aktualnie niszowa kategoria może bardzo szybko zyskać na znaczeniu i stać się jednym ze strategicznych segmentów. Jak na razie projekt tej ustawy jest konsultowany. Dodatkowo zakładamy, że dostawy autobusów turystycznych i minibusów zamkną się na wysokim zeszłorocznym poziomie.

Miejska ofensywa

W zeszłym roku motorem napędowym wszystkich autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (1057), która wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (711) szt. Z kolei w 2018 roku spodziewamy się, że zwycięzcą w tej rywalizacją zostaną jednak autobusy miejskie. Jak na razie te prognozy się sprawdzają i już we wrześniu autobusy miejskie po raz pierwszy wyprzedziły minibusy. Podobnie było w październiku i listopadzie. Aktualny stan tej rywalizacji to 1056 nowych autobusów miejskich do 1025minibusów. Naszym zdaniem ta tendencja się utrzyma, tym bardziej, że to właśnie na koniec roku planowana jest największa liczba dostaw dla polskich miast.

Łącznie w ciągu 11 miesięcy 2018 r. polscy przewoźnicy zakupili równo 1056 szt. nowych autobusów miejskich, czyli o 493 szt. (+87,6%) więcej niż przed rokiem. W styczniu w tym segmencie dominowały konstrukcje w barwach Warszawy, w lutym w barwach Wrocławia, w marcu - Zielonej Góry, w kwietniu - Katowic, w maju ponownie Warszawy, w czerwcu Nowej Soli, w lipcu - Krakowa, w sierpniu - Radomia, we wrześniu - Krakowa, w październiku Białegostoku, a w listopadzie - Warszawy i Zielonej Góry.

Łącznie od początku roku najwięcej nowego taboru nabył Kraków (137). Drugie miejsce ma Warszawa, a trzecie Wrocław.

Jeżeli chodzi o ranking miejskich producentów to jest on w tym roku wyjątkowo wyrównany. Prowadzi Solaris z wynikiem 386 szt. sprzedanych pojazdów i udziałem na poziomie 36,5%, ale w tym roku aktywnie gonią go dwie marki: MAN oraz Mercedes-Benz, których łączny udział wynosi 37,9%.

Zielone autobusy

Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów, 42 konstrukcje (2,2%) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

- 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

- 17 pojazdów z napędem hybrydowym

- 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

- 85 autobusów z napędem hybrydowym

- 63 elektrobusy;

-12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży rośnie z miesiąca na miesiąc i spodziewamy się, że ten rok w Polsce będzie naprawdę "zielony". W ciągu 11 miesięcy na rynku pojawiło się aż 290 szt. eko-autobusów, w tym:

- 52 pojazdy z napędem gazowym (CNG),

- 59 elektrobusów

- i aż 179 hybryd.

Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - głównie dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG "Branża motoryzacyjna", edycja Q1/2018). Warto pamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku 2018r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku na rok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. W ciągu 11 miesięcy 2018 r. liczba rejestracji minibusów był wyższa niż w zeszłym roku i w listopadzie przekroczyła poziom tysiąca sztuk osiągając wynik 1025 szt. To o 75 szt. więcej niż rok temu (+7,3%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Przypomnijmy, że segment MINI zamknął cały rok 2017 wynikiem 1057 szt. sprzedanych pojazdów (+199 szt. / +23,2%) i był to to najlepszy wynik w tej kategorii na przestrzeni ostatnich pięciu lat.

Od samego początku liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz, która od początku br. zarejestrowała 733 minibusów, osiągając 71,5% udział. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 180 zarejestrowanych minibusów (17,6% udział w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Oczywiście na ten wyniki zapracowały także polskie firmy zabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (297), następnie Auto-Cuby i BUS Factory. Najwięcej minibusów zarejestrowano w Wejherowie (201), a następnie w Pruszkowie (104) i Warszawie (59).

Turystyczna moc

O ile w ubiegłym roku segment turystyczny zaspał, tak z początkiem br. mieliśmy szybszy wysyp autokarowych rejestracji, który z kolei mocno przyhamował w marcu (-29,5%). Kwiecień również zakończył się ze spadkiem (-12,8%), natomiast maju mieliśmy kolejne przyspieszenie autokarów (+34,2%), a w czerwcu kolejny spadek (-26,1%). Lipiec to już zdecydowane zwolnienie turystycznych obrotów i lekki wzrost - do poziomu 19 szt. (+ 2 szt. / +11,8%). Podobna sytuacja miała miejsce w sierpniu (15 szt. / 50%), natomiast we wrześniu rynek prawie zamarł - podobnie jak rok temu - i zarejestrowano tutaj tylko pięć autokrosów, czyli dokładnie tyle samo co rok wcześniej. Turystyczna moc obudziła się w październiku, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali aż 16 autokarów (+14 szt. / +700% r/r). Jej przedłużenie mogliśmy obserwować w listopadzie, kiedy łącznie zakupiono 7 autokarów - o trzy więcej niż przed rokiem (+75%).

Łącznie w tym roku zarejestrowano już 364 fabrycznie nowe autokary (-5 szt. / -1,3%). To drugi najwyższy rezultat w ciągu ostatnich 5 lat z szansą, że odnotowany w zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie jest jeszcze ostatnim słowem tej kategorii. Naszym zdaniem to bardzo dobry wynik.

Przypomnijmy, że w 2017 r. skumulowany, turystyczny rezultat wyniósł 384 autobusy (+37 szt. / +10,7%), podczas gdy w całym 2016r. w Polsce zarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów i wówczas było to poziom o 98 szt. wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Czyli rok w rok mamy kolejne turystyczne rekordy i najlepszy okres w historii turystycznej kategorii. Geneza tych bardzo dobrych wyników tkwi w dynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji całego rynku odgrywa coraz mniejszą rolę.

W turystycznym rankingu producentów liderem jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 98 autokarów. Druga jest Setra. Obie te marki należą do koncernu Daimler Buses i razem mają 42% dział w autokarowym rynku w Polsce. Trzecie miejsce należy do VDL, a czwarte do Scanii.

Międzymiastowe na plusie

W ciągu 11 miesięcy 2018 r. w naszym kraju sprzedano 56 szt. autobusów międzymiastowych, czyli o 1 pojazd więcej niż przed rokiem (+1,8%). To efekt dobrych wyników z marca, kwietnia, maja i czerwca, które pokazują, że ten segment ma potencjał. Aktualnie dominuje tutaj marka Iveco, która zarówno dostarcza nowe pojazdy PKS-om, jak i do Państwowej Straży Pożarnej. Drugie miejsce ma Mercedes-Benz.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 styczeń 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Lista rankingowa marek

Po 11 miesiącach 2018 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce została marka Mercedes-Benz (1062), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 733 pojazdy z trójramienną gwiazdą. Pozostałe strategiczne dla Mercedesa kategorie to segment miejski (215) i turystyczny (98). Skumulowany wynik Mercedesa jest o 167 szt. wyższy niż przed rokiem (+18,6%), co dało marce udział na poziomie 42,1% (-4,0 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Solaris, który w tym roku rejestruje wyłącznie autobusy miejskie i to wyłączne powyżej 8 t DMC. Zeszłoroczny wicelider rynku zarejestrował w tym roku 386 pojazdów, czyli o 14 szt. więcej niż przed rokiem (+3,8%), co zapewniło marce udział na poziomie 15,3% (-3,9 pkt proc.).

Trzecie miejsce przypadło firmie MAN, który już dawno nie plasowała się tak wysoko w sprzedażowych rankingach. Niemiecka marka w wielki stylu wraca na polski rynek mając na swoim koncie aż 237 rejestracji (+150 szt. / +172,4%), w tym 185 szt. autobusów miejskich i 41 szt. turystycznych. Niezły wynik w porównaniu do zeszłego roku, kiedy MAN miał na swoim koncie … 87 pojazdów. Tegoroczny rezultat zapewnił firmie łączny udział w rynku na poziomie 9,4% (+4,9 pkt. proc). Na koniec warto wspomnieć, że w tym roku na krajowym rynku ponownie pojawiła się marka Neoplan, należąca do Grupy MAN, z wynikiem 6 rejestracji.

Czwarte miejsce zajęła kolejna marka z segmentu MINI, czyli Ford (180), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji modelu Transit stał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba tegorocznych rejestracji Forda jest nieznacznie wyższa niż przed rokiem (+16 szt. / +9,7%), co przełożyło się na 7,1% udziału w rynku (-1,4 pkt. proc.)

Polski udział

Na koniec warto zauważyć, że w listopadzie ponownie wzrósł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach - głównie dzięki wzmożonej sprzedaży pojazdów miejskich, których najwięcej jest produkowanych w naszym kraju. W ciągu 11 miesięcy 2018 r. poziom wytworzonych w kraju i tu zarejestrowanych autobusów wyniósł 797 szt., co przekłada się na 31,6% udziału we wszystkich rejestracjach. To nieznacznie powyżej standardowego poziomu. Dla porównania - w całym 2017 r. zarejestrowano 602 autobusy pochodzące z krajowych fabryk (26,2%). To oznacza, że praktycznie co czwarty rejestrowany autobusy w Polsce został jednocześnie wyprodukowany w naszym kraju.

Wraz z prognozowanym wzrostem w segmencie miejskim, gdzie firmy produkujące swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację - ten wskaźnik powinien osiągnąć przynajmniej zeszłoroczny wynik.

Pamiętajmy też, że w tym roku polskie firmy zabudowujące minibusy wykonały 577 zabudów, które powstały w zakładach takich firm jak: Mercus, Auto-CUBY, Bus Factory, Bus-Center, Warmiaki, Eurobu, CMS-Auto, Polster, Bus-Prestige, Acbus, czy Automet. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi ponad 50%. To oznacza, że przynajmniej połowa sprzedawanych w Polsce autobusów była też produkowana w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik i mamy nadzieję, że go w tym roku powtórzymy.

Na koniec zapraszamy do zamawiania analiz firmy JMK analizy rynku transportowego w roku 2019. Mamy zarówno opracowania dt. rynku nowych i używanych autobusów, jak i analizy przetargowe w zakresie zakupów pojazdów miejskich, międzymiastowych, MII i turystycznych, a także obsługi linii - miejskich oraz międzymiastowych. Ceny analiz JMK zaczynają się od 100 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....