Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek nowych autobusów – 11.2018

infobus
21.12.2018 11:00
0 Komentarzy

Kolejny świetny miesiąc na rynku nowych autobusów. Wlistopadzie odnotowaliśmy tutaj prawie 40% wzrost r/r. Skumulowany od początkuroku wynik przekroczył już zeszłoroczny poziom 2296 i zmierza do ustanowienianowego rekordu.

W listopadzie 2018 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowaliłącznie 154 nowe autobusy. To dość słaby rezultat w porównaniu z tegorocznymiwynikami z poprzednich miesięcy, ale i tak jest to poziom wyższy odzeszłorocznego o 43 szt. / +38,7%, kiedy sprzedano 111 pojazdów. To jesienneprzyspieszenie spowodowało, że skumulowany rezultat autobusowych rejestracjiosiągnął rekordowy i niespotykany dotąd poziom. Razem w ciągu 11 miesięcy 2018r. w Polsce sprzedano 2520 nowych autobusów (+582 szt. / +30%), co jestnajlepszym wynikiem na rynku autobusów odnotowanym o tej porze roku. Torezultat porównywalny tylko z doskonałym i także rekordowym poziomem z zeszłegoroku, kiedy w analogicznym okresie poziom rejestracji wyniósł 1939 szt.

Autobusowy wzrost związany jest przede wszystkim zrealizacją dużych miejskich zamówień, które w tym roku korzystają ze wsparciaunijnych funduszy. Znakiem charakterystycznym dla tegorocznej sytuacji na rynkujest fakt, że we wrześniu po raz pierwszy od wielu lat segment miejski w końcudogonił minibusy i ponownie stał sięstrategicznym segmentem dla polskiego rynku nowych autobusów.

Autobusowy listopad

W jedenastym miesiącu br. na polskim rynku przybyło 154 szt.fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 43 szt. (+38,7%) wyższy niżprzed rokiem. Tak pokaźny wzrost to przede wszystkim efekt przyspieszeniadostaw w segmencie autobusów miejskich, gdzie w listopadzie odnotowaliśmy 63rejestracje (+38 szt. / +152%) wobec 25 szt. rok wcześniej. W ostatni miesiącunajwięcej nowych autobusów miejskich zarejestrowano w Warszawie i ZielonejGórze.

Co ważne, jesiennie przyspieszenie objęło wszystkie segmentyfunkcjonalne – od kategorii MINI, gdziew listopadzie sprzedaż wzrosła do poziomu 79 szt. (+2 szt. / +2,6%) wporównaniu z sytuacją sprzed roku -poprzez segment autobusów międzymiastowych, gdzie zarejestrowano jedenpojazd więcej niż przed rokiem, czyli 5 szt. – po autobusy turystyczne, gdzieodnotowaliśmy bardzo wyraźny, jak na tę porę roku wzrost (+3 szt. / +75%).

Od początku roku

Polski rynek autobusów osiągnął w ciągu 11. miesięcy 2018 r.wysoki, skumulowany poziom. To razem 2520 szt., co oznacza absolutny rekord naprzestrzeni ostatnich lat. W analogicznym okresie 2017 r. zarejestrowano wPolsce 1938 pojazdów, w 2016 r. – 1668 szt., w 2015 r. – 1530 szt., w 2014 r. -1317 szt., a w 2013 – 1066 szt. Odnotowana teraz dynamika sprzedaży pokazuje,że w tym roku czeka nas najwyższy poziom rejestracji w historii. Tym samympobijemy – i to zdecydowanie – rekord z ubiegłego roku, kiedy polscyprzewoźnicy zarejestrowali 2297 szt. nowych pojazdów, czyli o 310 szt. więcej(+15,6%) niż rok wcześniej.

Cały czas spodziewamy się, że w 2018 r. tendencja wzrostowazostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2900autobusów, co oznacza tempo wzrostu na poziomie ok. +30%, co z kolei przekładasię na ok. 700 rejestracji więcej niż w ubiegłym, rekordowym roku. Tym samymzbliżamy się do niewyobrażalnej do tej pory bariery 3 tys. sprzedanych rocznienowych pojazdów.

Aktualnie – po 11 miesiącach 2018 roku – mamy wysoki poziomsprzedaży, a spływające zamówienia w segmencie miejskim dają powody dooptymizmu. To one zadecydują o wysokości tegorocznej sprzedaży. Sporąniewiadomą pozostają zakupy autobusów międzymiastowych oraz przesuwająca się wczasie nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, której uchwalaniemogłoby znacząco podnieść wolumen całego rynku. Dzięki niej ta aktualnieniszowa kategoria może bardzo szybko zyskać na znaczeniu i stać się jednym zestrategicznych segmentów. Jak na razie projekt tej ustawy jest konsultowany.Dodatkowo zakładamy, że dostawy autobusów turystycznych i minibusów zamkną sięna wysokim zeszłorocznym poziomie.

Miejska ofensywa

W zeszłym roku motorem napędowym wszystkich autobusowychrejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (1057), która wyraźnie pokonałana tym polu segment miejski (711) szt. Z kolei w 2018 roku spodziewamy się, żezwycięzcą w tej rywalizacją zostaną jednak autobusy miejskie. Jak na razie teprognozy się sprawdzają i już we wrześniu autobusy miejskie po raz pierwszywyprzedziły minibusy. Podobnie było w październiku i listopadzie. Aktualny stantej rywalizacji to 1056 nowych autobusów miejskich do 1025minibusów. Naszymzdaniem ta tendencja się utrzyma, tym bardziej, że to właśnie na koniec rokuplanowana jest największa liczba dostaw dla polskich miast.

Łącznie w ciągu 11 miesięcy 2018 r. polscy przewoźnicyzakupili równo 1056 szt. nowych autobusów miejskich, czyli o 493 szt. (+87,6%)więcej niż przed rokiem. W styczniu w tym segmencie dominowały konstrukcje wbarwach Warszawy, w lutym w barwach Wrocławia, w marcu – Zielonej Góry, wkwietniu – Katowic, w maju ponownie Warszawy, w czerwcu Nowej Soli, w lipcu -Krakowa, w sierpniu – Radomia, we wrześniu – Krakowa, w październikuBiałegostoku, a w listopadzie – Warszawy i Zielonej Góry.

Łącznie od początku roku najwięcej nowego taboru nabyłKraków (137). Drugie miejsce ma Warszawa, atrzecie Wrocław.

Jeżeli chodzi o ranking miejskich producentów to jest on wtym roku wyjątkowo wyrównany. Prowadzi Solaris z wynikiem 386 szt. sprzedanychpojazdów i udziałem na poziomie 36,5%, ale w tym roku aktywnie gonią go dwiemarki: MAN oraz Mercedes-Benz, których łączny udział wynosi 37,9%.

Zielone autobusy

Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich wartopodkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczyto jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusówturystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla inic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie.Natomiast wśród miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszom iantysmogowym strategiom miast – takie ekologiczne rozwiązania stają się corazpopularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowychautobusów, 42 konstrukcje (2,2%) miało napęd alternatywny, w tymzarejestrowano:

– 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

– 17 pojazdów z napędem hybrydowym

– 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 rokutakich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział wcałym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, któryprawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do gronazielonych autobusów dołączyło:

– 85 autobusów z napędem hybrydowym

– 63 elektrobusy;

-12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedażyrośnie z miesiąca na miesiąc i spodziewamy się, że ten rok w Polsce będzienaprawdę „zielony”. W ciągu 11 miesięcy na rynku pojawiło się aż 290 szt.eko-autobusów, w tym:

– 52 pojazdy z napędem gazowym (CNG),

– 59 elektrobusów

– i aż 179 hybryd.

Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów zalternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie – głównie dzięki unijnemudofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawieo elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniuświadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacjimiejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocieużytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG „Branża motoryzacyjna”, edycja Q1/2018). Wartopamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku2018r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku narok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce. W ciągu 11 miesięcy 2018 r. liczba rejestracjiminibusów był wyższa niż w zeszłym roku i w listopadzie przekroczyła poziomtysiąca sztuk osiągając wynik 1025 szt. To o 75 szt. więcej niż rok temu(+7,3%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocnowspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozuosób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Przypomnijmy, że segment MINI zamknął cały rok 2017 wynikiem1057 szt. sprzedanych pojazdów (+199 szt. / +23,2%) i był to to najlepszy wynikw tej kategorii na przestrzeni ostatnich pięciu lat.

Od samego początku liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz,która od początku br. zarejestrowała 733 minibusów, osiągając 71,5% udział.Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 180zarejestrowanych minibusów (17,6% udział w segmencie). Tak znacząca przewagaMercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera wkategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Oczywiście na ten wyniki zapracowały także polskie firmyzabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (297),następnie Auto-Cuby i BUS Factory. Najwięcej minibusów zarejestrowano wWejherowie (201), a następnie w Pruszkowie (104) i Warszawie (59).

Turystyczna moc

O ile w ubiegłym roku segment turystyczny zaspał, tak zpoczątkiem br. mieliśmy szybszy wysyp autokarowych rejestracji, który z koleimocno przyhamował w marcu (-29,5%). Kwiecień również zakończył się ze spadkiem(-12,8%), natomiast maju mieliśmy kolejne przyspieszenie autokarów (+34,2%), aw czerwcu kolejny spadek (-26,1%).Lipiec to już zdecydowane zwolnienie turystycznych obrotów i lekki wzrost – dopoziomu 19 szt. (+ 2 szt. / +11,8%). Podobna sytuacja miała miejsce w sierpniu(15 szt. / 50%), natomiast we wrześniu rynek prawie zamarł – podobnie jak roktemu – i zarejestrowano tutaj tylko pięć autokrosów, czyli dokładnie tyle samoco rok wcześniej. Turystyczna moc obudziła się w październiku, kiedy polscyprzewoźnicy zarejestrowali aż 16 autokarów (+14 szt. / +700% r/r). Jejprzedłużenie mogliśmy obserwować w listopadzie, kiedy łącznie zakupiono 7autokarów – o trzy więcej niż przed rokiem (+75%).

Łącznie w tym roku zarejestrowano już 364 fabrycznie noweautokary (-5 szt. / -1,3%). To drugi najwyższy rezultat w ciągu ostatnich 5 latz szansą, że odnotowany w zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusówturystycznych nie jest jeszcze ostatnim słowem tej kategorii. Naszym zdaniem tobardzo dobry wynik.

Przypomnijmy, że w 2017 r. skumulowany, turystyczny rezultatwyniósł 384 autobusy (+37 szt. / +10,7%), podczas gdy w całym 2016r. w Polscezarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów i wówczas było to poziom o 98 szt.wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Czyli rok w rok mamy kolejne turystyczne rekordyi najlepszy okres w historii turystycznej kategorii. Geneza tych bardzo dobrychwyników tkwi w dynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przedewszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, żeregularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycjicałego rynku odgrywa coraz mniejszą rolę.

W turystycznym rankingu producentów liderem jestMercedes-Benz, który zarejestrował 98 autokarów. Druga jest Setra. Obie temarki należą do koncernu Daimler Buses i razem mają 42% dział w autokarowymrynku w Polsce. Trzecie miejsce należy do VDL, a czwarte do Scanii.

Międzymiastowe na plusie

W ciągu 11 miesięcy 2018 r. w naszym kraju sprzedano 56 szt.autobusów międzymiastowych, czyli o 1 pojazd więcej niż przed rokiem (+1,8%). To efekt dobrychwyników z marca, kwietnia, maja i czerwca, które pokazują, że ten segment mapotencjał. Aktualnie dominuje tutaj marka Iveco, która zarówno dostarcza nowepojazdy PKS-om, jak i do Państwowej Straży Pożarnej. Drugie miejsce maMercedes-Benz.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiejznalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstwPKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozówpracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników,którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają takżeinwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osóbniepełnosprawnych. Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy opublicznym transporcie zbiorowym (1 styczeń 2019 r.) spowoduje, że ta kategoriaodrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny zautobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Lista rankingowa marek

Po 11 miesiącach 2018 r. zdecydowanym liderem autobusowegorynku w Polsce została marka Mercedes-Benz (1062), która swój sukces zawdzięczaprzede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdziezarejestrowano 733 pojazdy z trójramienną gwiazdą. Pozostałe strategiczne dlaMercedesa kategorie to segment miejski (215) i turystyczny (98). Skumulowanywynik Mercedesa jest o 167 szt. wyższy niż przed rokiem (+18,6%), co dało marceudział na poziomie 42,1% (-4,0 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Solaris, który w tym roku rejestrujewyłącznie autobusy miejskie i to wyłączne powyżej 8 t DMC. Zeszłorocznywicelider rynku zarejestrował w tym roku 386 pojazdów, czyli o 14 szt. więcejniż przed rokiem (+3,8%), co zapewniło marce udział na poziomie 15,3% (-3,9 pktproc.).

Trzecie miejsce przypadło firmie MAN, który już dawno nieplasowała się tak wysoko w sprzedażowych rankingach. Niemiecka marka w wielkistylu wraca na polski rynek mając na swoim koncie aż 237 rejestracji (+150 szt./ +172,4%), w tym 185 szt. autobusów miejskich i 41 szt. turystycznych. Niezływynik w porównaniu do zeszłego roku, kiedy MAN miał na swoim koncie … 87pojazdów. Tegoroczny rezultat zapewnił firmie łączny udział w rynku na poziomie9,4% (+4,9 pkt. proc). Na koniec warto wspomnieć, że w tym roku na krajowym rynkuponownie pojawiła się marka Neoplan, należąca do Grupy MAN, z wynikiem 6rejestracji.

Czwarte miejsce zajęła kolejna marka z segmentu MINI, czyliFord (180), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji modelu Transitstał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba tegorocznych rejestracji Fordajest nieznacznie wyższa niż przed rokiem (+16 szt. / +9,7%), co przełożyło sięna 7,1% udziału w rynku (-1,4 pkt. proc.)

Polski udział

Na koniec warto zauważyć, że w listopadzie ponownie wzrósłudział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach – głównie dziękiwzmożonej sprzedaży pojazdów miejskich, których najwięcej jest produkowanych wnaszym kraju. W ciągu 11 miesięcy 2018 r. poziom wytworzonych w kraju i tuzarejestrowanych autobusów wyniósł 797 szt., co przekłada się na 31,6% udziałuwe wszystkich rejestracjach. To nieznacznie powyżej standardowego poziomu. Dlaporównania – w całym 2017 r. zarejestrowano 602 autobusy pochodzące z krajowychfabryk (26,2%). To oznacza, że praktycznie co czwarty rejestrowany autobusy wPolsce został jednocześnie wyprodukowany w naszym kraju.

Wraz z prognozowanym wzrostem w segmencie miejskim, gdziefirmy produkujące swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację – tenwskaźnik powinien osiągnąć przynajmniej zeszłoroczny wynik.

Pamiętajmy też, że w tym roku polskie firmy zabudowująceminibusy wykonały 577 zabudów, które powstały w zakładach takich firm jak:Mercus, Auto-CUBY, Bus Factory, Bus-Center, Warmiaki, Eurobu, CMS-Auto,Polster, Bus-Prestige, Acbus, czy Automet. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowegopochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi ponad 50%. To oznacza, żeprzynajmniej połowa sprzedawanych w Polsce autobusów była też produkowana wnaszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych toświetny wynik i mamy nadzieję, że go w tym roku powtórzymy.

Na koniec zapraszamy do zamawiania analiz firmy JMK analizyrynku transportowego w roku 2019. Mamy zarówno opracowania dt. rynku nowych iużywanych autobusów, jak i analizy przetargowe w zakresie zakupów pojazdówmiejskich, międzymiastowych, MII i turystycznych, a także obsługi linii -miejskich oraz międzymiastowych. Ceny analiz JMK zaczynają się od 100 PLN nettoza m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl

Komentarze