Polski rynek nowych autobusów – 10.2019

infobus
29.11.2019 09:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizyPZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów(MC).

W październiku 2019 r. krajowiprzewoźnicy zarejestrowali łącznie 225 nowych autobusów. To rezultat niższy niżprzed rokiem (-56 szt. / -19,9%). Lipcowy, sierpniowy i wrześniowy regres toefekt słabszej kondycji segmentów autobusów MINI, turystycznych i miejskich.Tylko niszowy segment pojazdów międzymiastowych osiągnął wyższy poziom niż wubiegłym roku. Ostatnie bardzo słabe trzy miesiące w rejestracjach nowychautobusów spowodowały, że skumulowany rezultat jest ponownie na „minusie” i tojuż na poziomie -163 szt. (-6,9%). Mimo to spodziewamy się, że autobusowy rynekosiągnie w tym roku ponownie wysoki poziom sprzedaży, podobnie jak przedrokiem, kiedy odnotowaliśmy rekordową liczbę 2706 rejestracji nowych autobusów.Zostały jeszcze dwa miesiące…

Autobusowy październik

Polski rynek nowych autobusów wmiesięcznym kalejdoskopie wygląda w tym roku następująco: styczeń br. przyniósłrynkowi uspokojenie i stabilizację. Z kolei luty i marzec to już całkowitazmiana nastrojów i „minusy” prawie we wszystkich kategoriach funkcjonalnych.To także niepokój o segment autobusów turystycznych, który jakby nie mógł”odtajać” na wiosnę. Na szczęście maj i czerwiec przyniosłyzdecydowaną poprawę sytuacji. Niestety, ta pozytywna dynamika zakończyła się naIII kwartale. W lipcu, sierpniu, wrześniu i październiku rynek ponownieopanowała bessa.

W październiku br. polscyprzewoźnicy zarejestrowali 225 nowych autobusów, czyli o 56 szt. mniej niż rokwcześniej (-19,9%). Dla porównania – w czerwcu sprzedaż plasowała się napoziomie aż 397 szt. Natomiast październikowy wynik uplasował się dokładnie wmiesięcznej średniej z 2018 r., która wyniosła … 225 pojazdów i byłazdecydowanie wyższa od średniej z 2017 r. (191 autobusów).

W 10. miesiącu br. słabo wypadłyniemal wszystkie segmenty funkcjonalne. Największy ilościowy spadekodnotowaliśmy w kategorii MINI, gdzie liczba sprzedanych autobusów była o 35szt. niższa niż przed rokiem (-29,7%). „Minus” mamy też w segmencie miejskim,który ponownie odnotował ujemny wynik (-16 szt. / -18,1%). Słabo wypadła teżkategoria turystyczna, gdzie mamy 9 rejestracji wobec 16 przed rokiem (-7 szt./-43,7%). Jedyny „plus” zagościł w najsłabszym segmencie – wśród autobusówmiędzymiastowych, gdzie zarejestrowano 4 szt., a przed rokiem był to poziom 3szt. (+1 szt. / +33,3%).

Od początku roku

Od stycznia do października 2019r. na polskim rynku nowych autobusów przybyło łącznie 2 203 szt. nowychautobusów (-163 szt. / -6,9%). Prawie wszystkie (poza 7 szt.) miały DMC powyżej3,5 tony. W grupie od 8 ton wzwyż w Polsce przybyły w br. 1303 pojazdy, czyli o156 szt. mniej niż w analogicznym okresie w ub.r. (-10,7%) Przypomnijmy, że wcałym 2018 roku w Polsce sprzedano 1602 pojazdy o DMC od 8 ton, czyli o 367szt. więcej (+29,7%) niż w 2017 roku. Oznaczało to wyraźne zwiększenie liczbyrejestracji autobusów o wyższej masie całkowitej i wyniknęło bezpośrednio zhossy w segmencie miejskim.

W ogólnej klasyfikacji, wpodziale na poszczególne segmenty, skumulowane wyniki po 10. miesiącach 2019 r.wyglądają następująco:

  • autobusy MINI – 900 szt. (-46szt. / -4,9%);

  • autobusy miejskie – 951 szt.(-42szt. / -4,2%);

  • autobusy międzymiastowe – 36 szt.(-15szt. / -29,4%);

  • autobusy turystyczne – 311szt.(-46 szt. / -12,9%);

  • autobusy szkolne – 0 szt.

Miejska ofensywa

Jeszcze dwa lata temu motoremnapędowym wszystkich autobusowych rejestracji w Polsce była kategoria MINI(1057), która wówczas wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (766 szt.).Z kolei w 2018 roku zwycięzcą w tej rywalizacji zostały autobusy miejskie zwynikiem 1145 szt., które zepchnęły segment MINI na drugie miejsce z rezultatem1104 szt. Naszym zdaniem taki układ sił zakończy także bieżący rok. Na to m.in.wskazuje aktualny wynik, gdzie to pojazdy miejskie są górą (951 szt. do900szt.), aczkolwiek różnica jest niewielka.

Od początku roku miejskakategoria notuje stabilny wzrost – w styczniu zarejestrowano 92 autobusy, czylio 16 szt. więcej niż rok temu (+21%). Gorzej już było w lutym, kiedy sprzedażautobusów miejskich spadła do poziomu 72 szt. Natomiast marzec, kwiecień i majto już gwałtowny wzrost rejestracji – odpowiednio do poziomu 86, 93 i 172 szt.Niestety, w czerwcu, lipcu, sierpniu, wrześniu i październiku odnotowaliśmyserię spadków i słabsze wyniki na poziomie odpowiednio 82, 50, 89, 65 i 129szt. W efekcie skumulowany rezultat dla tej kategorii wynosi 951 szt., cooznacza, że jest niższy od ubiegłorocznego poziomu o 42 szt. (-4,2%).

W tym roku najwięcej nowychautobusów miejskich zarejestrowały następujące przedsiębiorstwa:

  • MZA Warszawa – 99 szt.

  • MPK-Łódź – 70 szt.

  • ZG PKS Rzeszów – 54 szt.

W miejskim rankingu marektegorocznym liderem po 10. miesiącach jest Solaris, który zarejestrował 399autobusów (42% udział w segmencie), drugie miejsce należy do MAN, który zajmuje26,3%, a trzecie do marki Mercedes-Benz.

Zielone autobusy

Przy okazji analiz danych CEPprzygotowanych przez PZPM i JMK, o kategorii autobusów miejskich wartopodkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędamialternatywnymi. Dotyczy to, jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarównowśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominujenapęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższymczasie. Natomiast wśród miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszomi antysmogowym strategiom miast – takie ekologiczne rozwiązania stają się corazpopularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkichpojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężonygaz ziemny (CNG),

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

W 2017 r. takich eko-autobusówzarejestrowano aż 160 szt., co dało 7-procentowy udział w całym rynku. Wporównaniu z wynikiem 2,2% z 2016 r. to znaczący postęp, który prawie wyłączniejest zasługą komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusówdołączyło:

  • 85 autobusów z napędemhybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężonygaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnejfloty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemyokreślić mianem najbardziej „zielonego” w całej historii. W ciągu 12miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami- co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędemhybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

W ciągu 10. miesięcy 2019 r. nałączną sumę 951 nowych miejskich autobusów 244 pojazdy miało eko-napęd (27%udział). W podziale na rodzaj napędu, aktualny poziom rejestracji wyglądanastępująco:

  • 38 elektrobusów

  • 43 pojazdy z napędem hybrydowym,

  • 163 autobusów z napędem gazowym(CNG).

Jak pokazują „zielone”dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie wrekordowym tempie – przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu.Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie oelektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniuświadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacjimiejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocieużytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021roku. Jak to wyjdzie w praktyce – zobaczymy.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok kategoria autobusówMINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. W okresiestyczeń-październik liczba rejestracji minibusów była nieznacznie niższa niżrok wcześniej – w efekcie mocnego spadku we wrześniu – wyniosła 900 szt. (-46szt. / -4,9%).

Podobnie jak przed rokiem,sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupypojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samymwyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku zdecydowanymliderem jest tutaj marka Mercedes-Benz, która po 10. miesiącach br. osiągnęłarezultat 719 minibusów, osiągając prawie 80% udziału. Dla porównania -najlepszy z konkurentów – marka Iveco – może pochwalić się poziomem 101 szt.zarejestrowanych minibusów (ponad 11% udział w segmencie). Tak znaczącaprzewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera wkategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Na te wyniki zapracowały takżepolskie firmy zabudowujące najczęściej pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszyjest Mercus (331), następnie Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, CMS Auto, BusFactory, Polster, MMI, Carpol i Eurobus oraz inni. Najwięcej minibusówzarejestrowano w powiecie pruszkowski (156), a następnie na Pomorzu – głównie wpowiecie wejherowskim (144) i powiecie grodziskim (114).

Turystyczna moc

Patrząc na skumulowany wynik po10. miesiącach 2019 r. widać wyraźnie, że segment turystyczny ponownie utraciłswoją pozytywną dynamikę. Po nerwowym początku roku i bardzo pracowitympoczątku sezonu wakacyjnego, teraz mamy powrót do słabszej kondycji i zimowej”zadyszki”. Przypomnijmy – w I kwartale poziom dostaw nowych autokarów wyniósłzaledwie 39 egzemplarzy. Natomiast w II kwartale – aż 227 szt. To pokazuje, żewraz z wiosną na turystyczny rynek wróciła dobra passa. Z kolei trzeci kwartałto czas mocnego uspokojenia i słaba dynamika sprzedaży. Podobnie wygląda początekIV kwartału. Wydaje się, że autokarowy segment przestał już gonić ubiegłorocznywynik i najprawdopodobniej będziemy mieli tutaj na koniec roku spadek.

Przypomnijmy, że w 2018 roku wtej kategorii zarejestrowano 368 fabrycznie nowych autokarów. Na razie – odstycznia do października przybyło ich 311 szt. (-46 szt. / -12,9%), czylistrata jest spora i stale się powiększa.

W autokarowym rankinguproducentów liderem po 10. miesiącach jest Mercedes-Benz, który zarejestrował125 szt. autokarów, drugie miejsce należy do VDL, a trzecie objęła Setra przedmarką MAN.

Międzymiastowe spowolnienie

W 2018 r. w naszym krajusprzedano 70 szt. autobusów międzymiastowych, czyli o 14 pojazdów mniej niż w2017 r. (-16,7%). W okresie styczeń-październik 2019 roku w tej kategoriizanotowaliśmy 36 rejestracji, czyli aż o 15 egzemplarzy mniej niż wanalogicznym czasie przed rokiem (-29,4%).

Skala zakupów w tej kategoriinajlepiej oddaje, w jakiej sytuacji znajdują się regionalne przewozy w Polsce.Międzymiastowy segment zasilają głównie kontrakty na zakupy autobusów doprzewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników,którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają takżeinwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osóbniepełnosprawnych. Jak na razie wdrożony w sierpniu br. Fundusz RozwojuPrzewozów Autobusowych nie spowodowało żadnej zmiany „in plus” na rynku nowychpojazdów. Brak wymagań co do wieku pojazdów, czy normy emisji spalin orazkrótki czas kontraktowania przewozów powoduje, że głównym beneficjentem tegorządowego programu będą firmy zajmujące się sprzedażą używanych autobusów,które doraźnie uzupełnią tabor operatorów wybranych przez powiaty czy gminy.Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporciezbiorowym spowoduje (w 2020 r.), że ta kategoria odrodzi się i będzie notowałapoziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Bezsystemowych rozwiązań nie ma tutaj szans na zwiększoną sprzedaż.

Międzymiastowym liderem jestmarka Iveco (17) z ponad 47% udziałem tej części rynku, która rejestruje tutajtypowo międzymiastowe modele, kupowane przez takie firmy jak PKS Złocieniec,czy PKS Gorzów Wlkp., które są wykorzystywane w komunikacji regionalnej. Nadrugim miejscu jest Mercedes-Benz, który sprzedaje w tym segmencie typowoturystyczne pojazdy, wykorzystywane w komunikacji między polskimi miastami.

Lista rankingowa marek

Po 10. miesiącach 2019 r.zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce została marka Mercedes-Benz(964), która po ostatnim miesiącu ponownie odnotowała spadek sprzedaży przy minimalnymwzroście udziału (-41 szt. / -4,1% r/r; udział +1,3 pkt proc.). Zdecydowanienajlepsza sytuacja dla niemieckiego producenta panuje w kategorii MINI (poniżej8 ton DMC), gdzie zarejestrowano aż 719 pojazdów z trójramienną gwiazdą i toten segment pozwolił marce uzyskać 43,8% udział w całym rynku.

Na drugim miejscu jest Solaris,który od początku 2019 roku rejestruje wyłącznie autobusy miejskie i towyłącznie powyżej 8 t DMC. Producent z Bolechowa ma na swoim koncie 399 takichpojazdów, czyli o 33 szt. więcej niż przed rokiem (+9,1%). Zapewniło to marce18,1% udział (+2,6 pkt proc.) Dodajmy, że Solaris w klasyfikacji powyżej 8 tonDMC zajmuje pierwsza lokatę z udziałem na poziomie 30,6% – przed marką MAN (287szt. z 22,1% udziałem) oraz Mercedes-Benz (245 szt. i 18,9% udziałem).

Trzecią pozycję w ogólnymrankingu zajmuje MAN, który zawdzięcza ją przede wszystkim realizacjikontraktów na autobusy miejskie dla Warszawy, Gdyni, Nowego Sącza iCzęstochowy. Dokładając do tego dobrą sprzedaż minibusów (16) MAN zamknął okresstyczeń-październik br. z wynikiem 303 rejestracji (+71szt. / +31,2%) iudziałem 13,7% (+4 pkt proc.).

Czwarte miejsce na autobusowymrynku ma Iveco, które realizując m.in. kontrakt dla ZG PKS Rzeszów cały czaswysoko plasuje się w sprzedażowych rankingach. W mocno obstawionym segmenciemiejskim Iveco ma piąte miejsce (za Solarisem, MAN, Mercedesem i Autosanem), cojest bardzo dobrym rezultatem w historii obecności tej marki na polskim rynku.Iveco jest też drugie w kategorii MINI (101). Łącznie marka ma na swoim koncie161 rejestracji i zbliża się do 8% udziału w całym rynku, które wypracowała wnajbardziej dynamicznym stylu wśród wszystkich marek na podium (+43 szt. /+36,4% r/r / udział +2,3 pkt proc.).

Polska produkcja

Na koniec warto zauważyć, jak towynika z naszej (PZPM i JMK) analizy danych o pierwszych rejestracjach, że wIII kwartałach br. udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykachzwiększył się i wolumen jest na dobrym poziomie – głównie dzięki wzmożonejsprzedaży pojazdów miejskich, których najwięcej jest produkowanych w naszymkraju. Aktualny poziom to 763 szt., co daje udział 34,6% – wobec 29% przedrokiem. Ten dobry dla polskiego przemysłu prognostyk, który przede wszystkimzawdzięczamy rejestracjom autobusów miejskich – produkowanych głównie w naszymkraju. Dla porównania – w całym 2018 r. liczba wytworzonych w kraju i tuzarejestrowanych autobusów wyniosła 872 szt., co przełożyło się na 32,2% udziałwe wszystkich rejestracjach. W 2017 r. były to 602 egzemplarze i 26,2%.Liczymy, że do końca roku – wraz z kolejną falą miejskich rejestracji – tenwskaźnik pójdzie w górę.

Pamiętajmy też, że w kategoriiMINI prężnie działają polskie firmy zabudowujące, takie jak: Mercus, Auto-Cuby,Bus-Center, Warmiaki, CMS Auto, Bus Factory, Polster, MMI, Carpol i Eurobus,Bus Perfect, PC Invest, Automet, SprintCar czy Acbus i in.. Po ich dodaniu,wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi ok. 67%. Tooznacza, że na każde 10 sprzedawanych w Polsce autobusów blisko 7 jest teżprodukowanych lub zabudowywanych w naszym kraju. Porównując to z rynkiempojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik i mamy nadzieję, że w 2019roku go powtórzymy.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylkowycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizyrynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizyrejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcjinowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów nazakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów naobsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów naobsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowaniapod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN nettoza m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] – wyślemy Ci szczegółową wycenę. Zapraszamy!

Komentarze