Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek nowych autobusów – 04.2017

infobus
22.05.2017 17:23
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W kwietniu 2017 r.krajowi przewoźnicy zarejestrowali 222 nowe autobusy – w tym jeden o DMCponiżej 3,5 t. To wynik o 70 szt. wyższy niż rok wcześniej (+46%), kiedysprzedano 152 pojazdy. Jednocześnie jest to z najlepszych wynik odnotowany wkwietniu na przestrzeni ostatnich 10 lat.

Dzięki tak dobrej sprzedaży w marcu i kwietniu, skumulowanywynik autobusowych rejestracji, osiągnął mocny plus (+106 szt. / +16%). Tymsamym polski rynek zaczyna pobijać świetne wyniki z zeszłego roku, który dlakrajowego rynku autobusów okazał się bardzo dobry. W tym roku powinno byćjeszcze lepiej.

W 2016 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali 1987 szt. nowychpojazdów, czyli o 14% więcej niż w 2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r. tatendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się napoziomie ok. 2300 autobusów. To oznacza jednocześnie przekroczenie zaporowejdotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Podstawą takoptymistycznej prognozy są spływające zamówienie w segmencie miejskim,natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych, które wzeszłym roku napędzały cały rynek. Zakładamy, że osiągną one podobny poziom jakw zeszłym roku, podobnie jak minibusy i pojazdy międzymiastowe.

Autobusowy kwiecień

W czwartym miesiącu roku na polskim rynku przybyło 222 szt.fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 70 szt. (+46%) wyższy niż przedrokiem. Wzrost w kwietniu br. to przede wszystkim efekt lepszych wyników wsegmencie autobusów MINI oraz turystycznych. Minibusy cały czas zwiększająsprzedażowe obroty i w ostatnim miesiącu ta kategoria zanotowała wzrost liczbyrejestracji (+6 szt. / +7,6%).

W kwietniu ponownie świetnie wypadły autobusy turystyczne,które osiągnęły najlepszy miesięczny wynik w historii polskiego rynku – 117rejestracji ciągu jednego miesiąca! Tego jeszcze nie było. Parę la temu tylemniej więcej wynosił cały roczny wolumen turystycznego segmentu.

W kwietniu zaobserwowaliśmy ożywienie także w kategoriiautobusów miejskich, aczkolwiek na minimalnym poziomie. Sprzedano tutajzaledwie 15 autobusów, co okazało się jednak dobrym wynikiem w porównaniu dosytuacji sprzed roku (+11 szt. / +275%)

Minus odnotował najsłabszy segment na autobusowym rynku,czyli pojazdy międzymiastowe. Liczba rejestracji spadła tutaj w kwietniu o 12szt. (-70,6%) w porównaniu z analogicznym okresem w 2016 r.

Skumulowany wynik

W okresie styczeń-kwiecień w Polsce zarejestrowanych zostało772 szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 108 szt. więcej niż przed rokiem(+16,3%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po czterech miesiącach br.jest kategoria MINI, gdzie zostało zarejestrowanych 352 szt. (+118 szt. /+50,4%). Kolejnym segmentem, który ciągnie całą sprzedaż są … autobusyturystyczne z wynikiem aż 247 rejestracji (+28 szt. / +12,8%). Swojąstrategiczną pozycję próbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynikwynosi aktualnie 144 egzemplarze (-41 szt. / -22,2%). Dobrze prezentują się teżpojazdy międzymiastowe z rezultatem 29 rejestracji od początku roku. Jak nanajsłabsze ogniwo naszego rynku, to dobry wynik (+3 szt. / +11,5%), chociaż wolumenw tej grupie jest niski.

Miejski ranking

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segmentmiejski (722) o 136 pojazdów. Rok wcześniej, w 2015 r. poziom obu kategorii byłwyrównany (697 szt. w MINI wobec 696 szt. w miejskim). Z kolei w 2017 rokuspodziewamy się, że ten wyścig wygrają autobusy miejskie. Choć na razie w tymsegmencie panuje lekki marazm, to liczba toczących się przetargów z unijnymdofinansowaniem i realizacją jeszcze w tym roku jest naprawdę imponująca.

W styczniu br. przewoźnicy zakupili zaledwie 21 miejskichpojazdów (-62 szt. / -74,7%). W lutym było jeszcze gorzej – zarejestrowanotylko cztery takie autobusy (-28 szt. / -87,6%). W marcu nastąpił jednakprzełom i odnotowaliśmy 104 miejskie rejestracje (+38 szt. / +57,6%). Dobry byłtakże wynik z kwietnia (+11 szt. / +275%), choć na stosunkowo niskim poziomie.

Dzięki wiosennemu przyspieszeniu segment zabrał się doodrabiania zimowych strat, jednak cały czas znajduje się na minusie.Skumulowany wynik wynosi tutaj 144 egzemplarze (-41 szt. / -22,2%). Wśróddostarczonych w tym roku pojazdów jak na razie dominują konstrukcje w barwachCzęstochowy, która w marcu odebrała 40 autobusów Solaris Urbino 12, co jak dotej pory jest największym kontraktem zrealizowanym w rym roku w Polsce. Drugiemiejsce w liczbie rejestracji ma Sosnowiec (19) z dostawami pojazdów markiSolaris i Mercedes-Benz, a trzecie Olsztyn (16), który odebrał autobusy z logoSolaris. Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów w ciągu 4miesięcy br. zapowiada powrót do wypracowanego w ciągu ostatnich lat układulisty rankingowej listy marek w tej kategorii, czyli pierwszy jest Solaris, apotem jest długa przerwa. Po czterech miesiącach br. producent z Bolechowa mana swoim koncie 87 rejestracji i 60,4% udział w rynku. Na drugim miejscuuplasował się Mercedes-Benz, który odnotował sprzedaż 31 autobusów (Gdynia,Sosnowiec plus Bydgoszcz), a trzeci jest MAN (Gorzów Wlkp.)

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusówbył niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt., to już wlutym rynek poprawił ten wynik z liczbą 83 rejestracji. Marzec to prawdziwy wiosennywysyp minibusów. W trzecim miesiącu roku zarejestrowano ich aż 116 szt. (+58szt. / +100% w porównaniu z marcem 2016), co pociągnęło cały skumulowany wynikw górę. W kwietniu sytuacja się ustabilizowała i w Polsce sprzedano 85minibusów (+6 szt. / +7,6%). Razem od początku roku daje to 352 rejestracje(+118 szt. / +50,4% w porównaniu do sytuacji sprzed roku). Podobnie jak przedrokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotujezakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samymwyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest markaMercedes-Benz, która w tym roku zarejestrowała 260 pojazdów w tej kategorii iosiągnęła udział na poziomie 73,9%. Najlepszy z konkurentów – Ford – możepochwalić się wynikiem 69 zarejestrowanych minibusów (19,6% udziału wsegmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowinie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat polskich firmzabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazła się firmaMercus (93), a następnie Auto-CUBY (26), Bus Prestige (24), CMS-Auto (23), BusFactory (17) i Polster (14). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowefirmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (79), Pruszkowie (41) i Warszawie(14).

Turystyczna moc

O ile w styczniu segment turystyczny jeszcze na dobre niewystartował, tak w lutym, marcu i kwietniu mogliśmy obserwować zakupową ofensywęi to na większą skalę w historii tego segmentu. W ciągu tych trzech miesięcyzarejestrowano aż 236 autokarów. Tylko w kwietniu do tej puli dołączyło 117pojazdów (+65 szt./ +125%). Razem daje to skumulowany rezultat 247 autobusówturystycznych (+28 szt. / +12,8%), który po raz pierwszy w tym roku jest wyższyniż zeszłoroczny rekordowy poziom. Przypomnijmy, że w 2016 r. w Polscezarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów, czyli o 98 szt. więcej (+39,4%) niżw 2015 r. Był to najlepszy wynik turystycznej kategorii w całej jejdotychczasowej historii. Dlatego powtórzenie wyniku z ubiegłego roku byłobyogromnym sukcesem tej kategorii.

Geneza tego sukcesu tkwi w dynamicznym rozwoju autokarowejobsługi turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest pozagranicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy,który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji autokarowego rynku ma corazmniejsze znaczenie.

W turystycznym rankingu marek liderem jest tradycyjnieMercedes-Benz, który już rozpoczął masową sprzedaż swojego bestsellera, czylimodelu Tourismo. Od początku roku zarejestrowano ich łącznie 118 szt., cozapewniło niemieckiemu producentowi udział w turystycznym segmencie na poziomie47,8%. Kolejne miejsce ma Setra (42), czyli druga – po Mercedes-Benz – markakoncernu Daimler Buses. Ich łączny udział w tym rynku to 64,8%. Trzecie miejscez 29. rejestracjami ma Scania.

Międzymiastowe naplusie

W ciągu czterech miesięcy 2017 r. kategoria autobusówmiędzymiastowych, odwrotnie niż w całym 2016 roku, znalazła się „na plusie”. Wpierwszym czterech miesiącach roku sprzedano 29 pojazdów międzymiastowych (+3szt. / +11,5%). To oczywiście znikoma liczba w skali całego rynku, ale jak naten segment to doskonały wynik.

Międzymiastowa kategoria bardzo powoli podnosi się z zapaściw jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze stronyprzedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupyautobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze stronyregionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeńmiędzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor.Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieje, żezbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1stycznia 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowałapoziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednakjak na razie to margines rynku.

Liderem w tym segmencie w tym roku jest Iveco (główniedzięki dostawie dla PKS Gorzów Wlkp.). Drugie miejsce ma Mercedes-Benz (zautobusami turystycznymi rejestrowanymi jako międzymiastowe).

Lista rankingowamarek

Od stycznia do kwietnia 2017 r. zdecydowanym lideremautobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5T DMC została marka Mercedes-Benz (417),która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI(poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 260 pojazdów z logo trójramiennejgwiazdy. Pozostałe pojazdy pochodziły z segmentu miejskiego (31), turystycznego(118) i międzymiastowego (8). Skumulowany od początku roku poziom jest o 97szt. wyższy (+29,9%) niż przed rokiem, co zapewniło marce udział na poziomie54% (+5,7 pkt proc.). Drugie miejsce ma Solaris, który w ciągu czterechmiesięcy br. sprzedał w Polsce 88 autobusów – 87 w wersji miejskiej i 1międzymiastowy, wszystkie powyżej 8 t DMC. To o 40 szt. mniej niż przed rokiem(-31,3%), co przełożyło się na 11,4% udziału w rynku (-7,9 pkt proc.)

O sile segmentu minibusów w Polsce świadczy trzecia, wysokapozycja marki Ford (69), która dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacjiTransita stał się ważnym graczem w kategorii MINI. Liczba rejestracji Forda odpoczątku roku jest wyższa o 46 szt. w porównaniu z zeszłym rokiem (+200%), cozapewniło firmie udział 8,9% (+5,5 pkt proc.). W ujęciu powyżej 8 ton DMC,liderem „dużych” autobusów jest Mercedes-Benz (157) z 37-procentowym udziałemrynku, którego goni Solaris (88) i Setra (42). Na koniec warto zauważyć, że wtym roku wyraźnie spadł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach.To m.in. efekt dobrych wyników w segmentach MINI i turystycznym, gdziesprzedawane są pojazdy najczęściej importowane do naszego kraju. W efekciepoziom autobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł wokresie styczeń-kwiecień br. tylko 115 szt. (14,8%).

Dla porównania ten rezultat za cały 2016 r. wyniósł 558 szt.(28,1%), a w 2015 r. – 656 szt. (37,6%). Mamy nadzieję, że w 2017 roku – dziękizwiększonej liczbie unijnych zamówień na autobusy miejskie ten wskaźnik ulegniepoprawie.


Komentarze