Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek nowych autobusów 02.2017 r.

infobus
22.03.2017 10:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W lutym 2017 r. krajowiprzewoźnicy zarejestrowali łącznie 126 nowych autobusów ? wszystkie o DMCpowyżej 3,5 t.

To wynik o 16 szt. wyższy niż rok wcześniej (+14,5%), kiedysprzedano 110 pojazdów. Natomiast skumulowany wynik autobusowych rejestracji odpoczątku roku jest cały czas na minusie (- 44 szt. / – 16,0%). Jest to całyczas związane z rekordową sprzedażą w grudniu, kiedy większość producentówprzyspieszała sprzedaż i w konsekwencji rejestracje w końcu roku. Miało torównież związek z wejściem nowych przepisów w zakresie obowiązującej normyemisji spalin, czyli Euro VI, która weszła na wyższy poziom.

Mimo to spodziewamy się, że w tym roku odnotujemy jeszczewyższy wynik niż w doskonałym dla autobusowego rynku 2016 roku. Wówczas polscyprzewoźnicy zarejestrowali 1 987 szt. nowych pojazdów, czyli o 14% więcej niż w2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymanai rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2 300 autobusów. To oznaczajednocześnie przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanychrocznie nowych pojazdów. Podstawową tak optymistycznej prognozy są spływającezamówienie w segmencie miejskim, natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupyautobusów turystycznych, które w zeszłym roku napędzały cały rynek. Zakładamy,że będą one na zeszłorocznym poziomie, podobnie jak minibusy i pojazdymiędzymiastowe.

Autobusowy luty

W drugim miesiącu roku na polskim rynku przybyło 126 szt.fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 16 szt. (+16,0%) wyższy niżprzed rokiem. Lutowy wzrost to przede wszystkim efekt lepszych wyników wsegmencie autobusów MINI, który cały czas zwiększa swoje obroty i w lutym br.zanotował po raz kolejny mocny wzrost sprzedaży (+35 szt. / +72,9%). Plusodnotował także najsłabszy segment na autobusowym rynku, czyli pojazdymiędzymiastowe. Liczba rejestracji wyniosła 8 szt. ? to dwa razy więcej wporównaniu z lutym 2016 r. Dobrze też wypadły autobusy turystyczne (+5 szt. /+19,2%) w porównaniu do sytuacji sprzed roku , który osiągnął już wysokieobroty i zanotował ? podobnie jak w rekordowym zeszłym roku ? sprzedaż napoziomie ponad 30 szt. miesięcznie. Kategoria pojazdów miejskich podobnie jak iw styczniu ? znalazła się na minusie. W lutym sprzedano zaledwie czteryautobusy z tego segmentu (-28 szt. / -87,5%), które trafiły do Szczecina . Mimoto nadal wiążemy z tą kategorią spore nadzieje na rekordowy wynik na polskimroku.

Skumulowany wynik

Od początku roku w Polsce zarejestrowanych zostało 231 szt.fabrycznie nowych autobusów, czyli o 44 szt. mniej niż przed rokiem (-16,0%).Najważniejszym motorem napędowym rynku po dwóch miesiącach br. jest kategoriaMINI, gdzie zostało zarejestrowanych 151 szt. (+54 szt. / +55,7%). Kolejnymsegmentem, który ciągnie całą sprzedaż są autobusy turystyczne z wynikiem 42rejestracji (-16 szt. / -27,6%). Dobrze też prezentują się pojazdymiędzymiastowe z rezultatem 13 rejestracji od początku roku, co przełożyło sięna 160% wzrostu w tej grupie. Najsłabszych ogniwem rynku o największym spadku,jest jak na razie segment autobusów miejskich, gdzie skumulowany wynik postyczniu i lutym wynosi 25 egzemplarzy (-90 szt. / -78,3%).

O strategicznej roli segmentu MINI w Polsce świadczy fakt,że autobusowy rynek zupełnie inaczej w tym roku wygląda powyżej 8 ton DMC. Wtym zakresie (obejmującym tylko pojazdy miejskie, międzymiastowe i turystyczne)zarejestrowano od początku roku zaledwie 80 takich pojazdów (-98 szt. / -54,8%).

Miejski ranking

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segmentmiejski (722) o 136 pojazdów. Rok wcześniej, w 2015r poziom obu kategorii byłwyrównany (697 szt. w MINI wobec 696 szt. w miejskim). Z kolei w 2017 rokuspodziewamy się, że ten wyścig wygrają autobusy miejskie. Choć na razie w tymsegmencie panuje lekki marazm to liczba przetargów z unijnym dofinansowaniem irealizacją jeszcze w tym roku jest naprawdę imponująca.

W styczniu br. przewoźnicy zakupili zaledwie 21 miejskichpojazdów (-62 szt. / -74,7%). W lutym było jeszcze gorzej ? zarejestrowanotylko cztery takie autobusy (-28 szt. / -87,6%). Przy takich wynikach nicdziwnego, że rynek jest na solidnym minusie i skumulowany wynik wynosi tutaj 25egzemplarzy (-90 szt. / – 78,3%).

Wśród dostarczonych w tym roku pojazdów, jak na raziedominują konstrukcje w barwach Bydgoszczy, która na początku roku odebrała 11autobusów Mercedes-Benz Conecto. Drugie miejsce w liczbie rejestracji utrzymująKielce (4), które sukcesywnie kupują niskopodłogowe autobusy tureckiej markiTemsa oraz Szczecin z czterema Solarisami Urbino.

Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów na podwóch miesiącach roku zapowiada dość oryginalny układ rankingowej listy marek wtej kategorii. Z tego zresztą słyną statystyki z początku roku. Dziękibydgoskiemu zamówieniu liderem w miejskim segmencie jest Mercedes-Benz (11) zudziałem 44%. Na drugim miejscu uplasował się Solaris, który odnotował sprzedaż8 autobusów (udział 32%). Trzecie to Temsa, który ma na swoim koncie kolejnądostawę pojazdów dla Kielc.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusówbył niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt., to już wlutym rynek poprawił ten wynik z liczbą 83 rejestracji. Łącznie od początkuroku polscy przewoźnicy zakupili 151 MINI-busów (+54szt. / +55,7%). Podobniejak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON,który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnychi tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest markaMercedes-Benz, która w tym roku zarejestrowała tutaj 110 pojazdów, osiągającudział na poziomie 72,8%. Najmocniejszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalićsię rezultatem 26 zarejestrowanych minibusów (17,2% udziału w segmencie). Takznacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytułlidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Patrząc na wynikiminibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to napierwszym miejscu znalazła się firma Mercus (47), a następnie Bus Prestige(11), CMS-Auto (9), Auto-CUBY i BUS FACTORY (po 8) i Eurobus (7). Najwięcejpojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano wWejherowie (36) i Pruszkowie (24).

Turystyczna moc

O ile w styczniu segment turystyczny zaspał, tak w lutymmogliśmy tutaj obserwować zakupową ofensywę i to na większą skalę niż w zeszłymroku. Jednak słabszy styczeń spowodował, że skumulowany wynik od początku rokujest niższy niż w zeszłym o tej porze. Łączna suma 42 autokarów (-16 szt. /-27,6%). Przypomnijmy, że w 2016 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 347 szt.autobusów turystycznych, czyli o 98 szt. więcej (+39,4%) niż w 2015 r. którytakże charakteryzował się dodatnią dynamiką. Może to już koniec turystycznejhossy w Polsce? Zobaczymy.

W autokarowym rankingu marek liderem jest tradycyjnieMercedes-Benz, który już rozpoczął masową sprzedaż swojego bestsellera, czylimodelu Tourismo. Od początku roku zarejestrowano ich łącznie 18 szt., cozapewniło niemieckiemu producentowi udział w turystyczny segmencie na poziomie42,9%. Kolejne miejsce ma Setra (9), czyli druga ? po Mercedes-Benz ? markakoncernu Daimler Buses. Ich łączny udział w tym rynku to ponad 64%. Trzeciemiejsce z 5 rejestracjami mają ex aequo dwie marki : Irizar i Scania.

Międzymiastowe na plusie

Na początku 2017 r. kategoria autobusów międzymiastowych,odwrotnie niż w całym 2016 roku, znalazła się „na plusie”. W pierwszych dwóchmiesiącach roku sprzedano aż 13 pojazdów międzymiastowych.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiejznalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstwPKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozówpracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników,którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają takżeinwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osóbniepełnosprawnych. Mamy nadzieje, że zbliżający się moment wejścia ustawy opublicznym transporcie zbiorowym (1 stycznia 2018 r.) spowoduje, że takategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniejporównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Liderem w tym segmencie jest dość nieoczekiwanie Volvo,które dzięki kontraktowi dla gminy Kleszczów zanotowało na swoim koncierekordową liczbę pięciu sprzedanych w naszym kraju autobusów międzymiastowych.

Lista rankingowa marek

W ciągu dwóch miesięcy 2017 r. zdecydowanym lideremautobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz(142), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom wkategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 110 pojazdów z logotrójramiennej gwiazdy. Pozostałe pojazdy należą do segmentów – miejskiego (11),turystycznego (18) i międzymiastowego (3). Skumulowany od początku roku poziomjest o 35 szt. wyższy niż przed rokiem, co zapewniło marce udział ponad 60%(+28,8 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Ford (26), czyli kolejna marka z segmentuMINI, który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transit stał sięważnym graczem wśród minibusów. Liczba rejestracji Forda od początku roku jestwyższa o 12 szt. w porównaniu z zeszłym rokiem (+85.7%), co zapewniło firmieudział 11,3% (+6,2 pkt proc.).

Kolejną pozycję ma Setra (9), która przede wszystkimsprzedaje w naszym kraju autobusy turystyczne, a czwarte Solaris (8), któryoferuje pojazdy miejskie.

W ujęciu powyżej 8 ton DMC, liderem „dużych” autobusów jestMercedes-Benz (32) z 40-procentowym udziałem rynku, którego goni Setra (9) iSolaris (8).

Na koniec warto zauważyć, że w ciągu dwóch pierwszychmiesięcy 2016 r. wyraźnie spadł udział autobusów, które powstały w krajowychfabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmentach MINI i turystycznym,gdzie sprzedawane są pojazdy najczęściej importowane do naszego kraju. Wefekcie poziom autobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł10 szt. (4,3%). Dla porównania ten rezultat za cały 2016 r. wyniósł 558 szt.(28,1%), a w 2015 r. ? 656 szt. (37,6%). Mamy nadzieję, że w 2017 roku ? dziękizwiększonej liczbie unijnych zamówień na autobusy miejskie ten wskaźnik ulegniepoprawie.

Komentarze