TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek autobusów w I połowie 2011 r.
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 20.07.2011 10:30:39 5 komentarzy
Polski rynek autobusów w I połowie 2011 r.

Po sześciu miesiącach 2011 r. odnotowaliśmy wzrost sprzedaży nowych autobusów w Polsce. I to aż o 50%! Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 567 autobusów o dopuszczalnej masie powyżej 5 ton, czyli o 189 szt. więcej niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że ten wzrost nie jest efektem jednorazowej realizacji większego kontraktu, lecz został wypracowany prawie w każdym miesiącu od początku roku, w tym także w lutym i marcu, kiedy w Polsce tradycyjnie sprzedaje się najmniej autobusów. To świadczy o coraz większej stabilności rynku i zdecydowanie lepszej sytuacji niż w 2009 i 2010 r. A warto pamiętać, że najlepsze jeszcze przed nami i to w II połowie roku rozpocznie się realizacja „miejskich kontraktów stulecia”, czyli dostaw dla Warszawy, Białegostoku, Krakowa i Lublina. Podobnie, jak to było w poprzednich latach, cały czas motorem całego autobusowego rynku jest segment miejski. W ciągu pierwszej połowy 2011 r. na polskie ulice wyjechało aż 357 takich pojazdów, czyli o 159 szt. więcej niż przed rokiem (+80%). Najwięcej w tym roku autobusów miejskich odebrali następujący przewoźnicy:

- Mobilis Warszawa –33 przegubowe autobusy Solaris Urbino;

- PKS Bielsko-Biała (Powiat Bielski) –31 niskowejściowych autobusów Autosana;  

- MPK Poznań –30 autobusów Solaris Urbino;

- MPK Łomża –22 autobusy Scania OmniCity

- MPK Kraków –16. autobusów Mercedes-Benz Citaro;

- MZK Bydgoszcz –14. autobusów Mercedes-Benz Conecto LF;

- ZKM Gdańsk –14. autobusów Mercedes-Benz Conecto LF;

- SPAK Szczecin - 14. autobusów Solaris Urbino.

Najnowsze dane pokazują też, że miejski segment nie jest osamotniony w pozytywnej koniunkturze:

- w segmencie autobusów turystycznych nastąpił wzrost sprzedaży o 25 szt. (+ 31,25%). To doskonały rezultat, który z jednej strony jest efektem przedsezonowych inwestycji polskich firm w nowoczesny tabor (szersze zakupy przeprowadzili m.in. tacy przewoźnicy jak: Sindbad, Bomatur, Almabus, Zawadzkie, Agat), zaś z drugiej startem platformy PolskiBus.com (obejmującej m.in. zakup 18. piętrowych autobusów Van Hool TD 921 Altano). Co niezwykłe liderem w tym segmencie w I połowie roku jest po raz pierwszy Setra, która o jeden autokar wyprzedziła siostrzaną markę Mercedes-Benz;

- w segmencie autobusów międzymiastowych sytuacja jest identyczna jak przed rokiem, czyli bardzo słaba. Zanotowaliśmy sprzedaż tylko 39 pojazdów tego typu, z czego najwięcej autobusów dostarczył Autosan (27 szt.) i SOR (7 szt.) Warto zwrócić uwagę, że w tym roku po raz pierwszy polscy klienci inwestują w autobusy lokalne z obniżonym wejściem do obsług podmiejskich i regionalnych połączeń. Pierwsze zakupione tego typu konstrukcje to SOR CN8,5/9,5/12 oraz Solbus SN11L dla PKS Rzeszów. Pod tym względem powoli gonimy naszych południowych sąsiadów.

- w segmencie autobusów szkolnych panuje cały czas cisza. Ten kto miał nadzieję, że przed wyborami samorządowymi coś się tutaj ruszy, jak na razie może czuć się zawiedziony. Aktualnie gminy notorycznie wyprzedają darowane im przed laty gimbusy i nie przeprowadzają żadnych inwestycji w nowy tabor. Kontrole przeprowadzane przez ITD wskazują na coraz gorszy stan pojazdów, którymi dzieci są wożone do szkół.

- w segmencie minibusów w I połowie br. odnotowaliśmy niewielki spadek sprzedaży –o 6 szt. (-10 szt.), niemniej jednak cały czas ta kategoria należy do najbardziej stabilnych na rynku.

Podsumowując –osiągnięty po sześciu miesiącach br. 2011 r. dodatni bilans sprzedaży potwierdza powolny trend wychodzenia autobusowej branży z „kryzysowego dołka”. Ponownie wróciliśmy do sytuacji z lat 2005 - 2007, kiedy w I połowie roku sprzedawano ok. 600 egzemplarzy. To oznacza odnowę autobusowego taboru na poziomie ok. 1% w skali roku, czyli radykalnie mniej niż zakładają racjonalne wskaźniki, oscylujące w graniach 5-7%.

Przewidujemy, że tegoroczny poziom sprzedaży wszystkich autobusów w Polsce będzie o ok. 20% wyższy niż rok temu, czyli osiągnie poziom ok. 1200 szt. Czy to oznacza, że jesteśmy na dobrej drodze, aby powtórzyć sukces z 2008 r., kiedy polscy przewoźnicy zakupili łącznie prawie 1750 autobusów? Raczej, nie. Fala unijnych dotacji powoli kończy się i w kolejnych latach samorządowe spółki będą musiały bardziej polegać na swoich budżetach. Biorąc pod uwagę obecny stan miejskich finansów oznacza to ograniczenie inwestycji i mocne zaciskanie pasa. Jak na razie jedna czeka nas jeszcze jeden rok autobusowej hossy.

Lista rankingowa

W I połowie 2011 r. liderem rynku autobusowego w Polsce została firma Solaris Bus &Coach. Dzięki sprzedaży 145.  pojazdów osiągnęła ona udział w rynku poziomie 25,6%, w tym 40,6% w segmencie miejskim. To skromniejsze wyniki niż rok wcześniej, natomiast ten układ sił zmieni się radykalnie do końca roku i to na korzyść producenta z Bolechowa. Solaris wygrał w tym roku trzy mega-przetargi, które zadecydują o obrazie rynku w najbliższych dwóch latach. To dostawy:

- 148. autobusów do Warszawy;

- 100. autobusów do Krakowa;

- 70. autobusów dla Białegostoku.

Łącznie te zamówienia dają sumę aż 318 pojazdów, a do tego trzeba doliczyć duże kontrakty z Łodzi i Poznania oraz mniejsze zamówienia: z Inowrocławia czy Konina. Spodziewamy się, że w tym roku Solaris dostarczy jeszcze ok. 268 autobusów w Polsce, w tym ok. 50 szt. dla MZA Warszawa.

Na drugim miejscu w rankingu –z wynikiem 94. sprzedanych autobusów –uplasowała się marka Mercedes-Benz, która może zaliczyć pierwszą połowę do wyjątkowo udanych. Firma dostarczyła 70 miejskich pojazdów do swoich strategicznych klientów, czyli Bydgoszczy, Gdańska, Zielonej Góry, Bielsko-Białej i Kielc oraz wygrała kontrakt na zakup 27 przegubowców dla Lublina. W tym roku niemiecki producent zrealizuje jeszcze dostawy 84 autobusów dla takich miast jak: Rybnik, Biała-Podlaska, Gdańsk, Lublin, Katowice, Bydgoszcz i Bielsko-Biała.

Na trzeciej pozycji znajduje się Autosan, który głównie dzięki kontraktowi dla Powiatu Bielskiego osiągnął bardzo dobry wynik 77. sprzedanych autobusów, w tym aż 50. w wersji miejskiej. To jak na firmę, która jeszcze kilka lat temu specjalizowała się głównie w segmencie międzymiastowym bardzo radykalna zmiana. Przed producentem z Sanoka jeszcze dostawy ok. 32 autobusów dla takich miast jak: Lublin, Żagań, Kraśnik, Wągrowiec, Elbląg i Nowy Targ. To będzie pierwszy prawdziwie miejski rok Autosana.

Wymienioną trójkę producentów goni MAN, który w tym roku dostarczy jeszcze 37 autobusów miejskich. Ich odbiorcami będą: Zamość, Gorzów Wlkp., Świerklaniec, Lubin i Siedlce, a w dalszej części rynkowego rankingu mamy takie firmy jak: CMS Auto, Scania, Setra, Kapena, SOR, Van Hool, VDL, Solbus, MAZ i Volvo.

 

Tabela 1. Polski rynek autobusów w I połowie 2011 r.

Lp.

MARKA

01-06.2011 r.

udział [%]

01-06.2010 r.

udział [%]

1

SOLARIS

145

25,6%

169

44,7%

2

MERCEDES-BENZ

94

16,6%

24

6,3%

3

AUTOSAN

77

13,6%

30

7,9%

4

MAN

59

10,4%

14

3,7%

5

CMS

46

8,1%

56

14,8%

6

SCANIA

41

7,2%

19

5,0%

7

SETRA

25

4,4%

15

4,0%

8

KAPENA-IRISBUS.

21

3,7%

14

3,7%

8

SOR

21

3,7%

13

3,4%

10

inni

38

6,7%

24

6,3%

Razem

567

100,0%

378

100,0%

źródło: JMK analizy rynku transportowego
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
rynek
Solaris
Mercedes
Autiosan
MAN
CMS
Scania
Setra
Kapena
SOR
  • Deco – 20.07.2011

    Merce raczej nie zawitają w Białej Podlasce.

  • omel – 21.07.2011

    W Białej Podlaskiej przetarg do powtórki

  • MB – 21.07.2011

    W artykule jest jeden bądź dwa błędy. 1) Sprzedaż minibusów w pierwszym kwartale 2011 wyniosła 42 szt. W drugim firma CMS Auto sprzedała 24 szt., więc łącznie jest 66 szt. Ponieważ w pierwszym półroczu 2010 sprzedano ich 60 szt., więc jest wzrost (a nie spadek) o 6 szt. (co stanowi +10%, a nie -10 szt.!!!). 2) Coś nie tak jest z danymi o sprzedaży autobusów miejskich. Podano - 357 szt., czyli wzrost o 159 szt. (ze 198 sztuk w 2010 roku?). Tymczasem rok temu podawano sprzedaż 204 szt. Więc: dane sprzed roku uległy korekcie do 198 szt., lub łączna sprzedaż powinna wynieść 363 szt., lub wzrost powinien wynosić 153 szt. Jedno z trzech!!!

  • sphinx – 21.07.2011

    W Białymstoku (to nie potwierdzona informacja) Solaris nie powinien jeszcze doliczać 70 sztuk na swoje konto. Podobno Evobus odwołał się od decyzji KIO do sądu i musi być dość pewny swego skoro zaryzykował stratę 5 mln zł.

  • Kuba – 22.07.2011

    Sphinx - wiesz może czy ktoś się odwołał do Sadu od rozstrzygnięcia KIO w stosunku do przetargu w Białej Podlaskiej. Czy czasem to Autosan nie poszedł do Sądu?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....