Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów elektrycznych w 2019 r.

infobus
22.01.2020 11:00
0 Komentarzy

W grudniu br. segment nowych elektrobusów w Polsce odnotował dziewięć nowych rejestracji i tym samym na koniec 2019 mieliśmy 216 autobusów elektrycznych w naszym kraju.

Rok 2019

Po dobrym samym początku ubiegłego roku, w lutym nastało pięć trudnych miesięcy dla polskich elektrobusów. W lutym, marcu, kwietniu, maju i czerwcu nie zarejestrowano w naszym kraju ani jednego elektrycznego autobusu. W lipcu nastąpił przełom i swoje pojazdy zarejestrowały trzy miasta: Bełchatów, Łomianki i Ostróda. Potem znowu mieliśmy przestój, który przerwał październik, kiedy ruszyła kolejna elektryczna fala. W październiku dodaliśmy jedną sztukę – Urbino 18 electric dla Poznania, w listopadzie – osiem kolejnych takich pojazdów, a w grudniu – łącznie dziewięć pojazdów, w tym 6 szt. Urbino 18 electric dla MPK Poznań oraz 3 szt. Urbino 12 electric dla MPK Inowrocław. Tym samym liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła poziom 216 szt. pojazdów.

Łącznie w 2019 r. w Polsce zarejestrowano 54 szt. autobusów elektrycznych, co oznacza spadek w porównaniu do 2018 r. o 9 szt., kiedy odnotowaliśmy 63 rejestracje e-busów. Najwięcej elektrobusów w zeszłym roku zarejestrowano w:

  • Poznaniu – 15 szt.

  • Rzeszowie – 10 szt.

W rankingu e-marek w 2019 roku dominował Solaris (39) przed Volvo (8) i Ursusem (7). Dla porównania dodajmy, że w ubiegłym roku w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 1036 rejestracji, co daje elektrobusom udział w sprzedaży na poziomie 5,2%. W 2018 roku wyniósł on dokładnie tyle samo (sprzedano wówczas więcej elektrobusów, ale także cały miejski rynek był większy). Oczywiście spodziewamy się, że ten wskaźnik będzie rósł w kolejnych latach.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze – 43 szt.

  • Warszawie – 31 szt.

  • Krakowie – 26 szt.

  • Jaworznie – 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:

  • Lubuskim – 43 szt.

  • Mazowieckim – 36 szt.

  • Śląskim – 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył na polski rynek 136 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (8 szt.)

Elektryczna pula

Dane za 2019 rok pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w kolejnych latach czekają nas jeszcze kolejne rekordy. Aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądają następująco:

  • w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) mamy 242 autobusy elektryczne;

  • w procedurze przetargowej jest 55 e-busów;

  • a z uzyskanym finansowaniem, ale jeszcze przed ogłoszeniem przetargu znajduje się aż 174 elektrobusów. Oczywiście nie licząc programu e-Bus.

To razem daje liczbę 507 autobusów elektrycznych, które w najbliższej przyszłości – czyli w latach 2020-2021 – wyjadą na polskie ulice. Te prognozy oznaczają, że w 2020 r. przekroczymy próg 100 rejestracji rocznie – a to sprawą gigantycznego kontraktu MZA Warszawa na łącznie 130 przegubowych elektrobusów, który będzie realizowany do listopada 2020 r.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego, do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082 elektrobusów. W czerwcu NCBiR ponowiło procedurę w zakresie wyboru producenta polskich e-busów. Teraz czekamy na SIWZ i składanie ofert. W tej sytuacji trudno jest teraz dokładnie określić, ile z tych autobusów trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia warto podkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów z napędami alternatywnymi. Dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast – takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

W 2017 r. takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co dało 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej „zielonego” w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami – co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

W 2019 r. na łączną sumę 1036 nowych miejskich autobusów 278 pojazdów miało eko-napęd (28% udział). W podziale na rodzaj napędu, aktualny poziom rejestracji wygląda następująco:

  • 55 elektrobusów

  • 58 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 180 autobusów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują „zielone” dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie – przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce – zobaczymy.

190 elektrobusów

Najważniejsze e-wydarzeniem minionego roku było przyznanie w listopadzie przez CUPT aż 460 mln złotych dotacji na rozwój transportu publicznego dla 13 polskich miast. Za tą sumę samorządy kupią łącznie 190 unijnych elektrobusów, co diametralnie zmieniło układ liczb na naszych elektromobilnych tablicach. Poniżej nasza tabela ze zwycięskimi, elektromobilnymi projektami z dofinansowaniem CUPT / POIiŚ:

Województwo

Miasto

Liczba elektrobusów

Liczba elektrobusów dla województwa

Kujawsko-pomorskie

Malbork

4

4

Lubuskie

Zielona Góra

12

20

Lubuskie

Gorzów

8

Małopolskie

Kraków

50

50

Mazowieckie

Radom

9

9

Opolskie

Kędzierzyn Koźle

2

7

Opolskie

Opole

5

Pomorskie

Gdynia

24

24

Śląskie

Sosnowiec

14

24

Śląskie

Gliwice

10

Wielkopolskie

Poznań

37

42

Wielkopolskie

Piła

5

Zachodnio-pomorskie

Szczecin

10

10

Razem

190

190

Elektryczna produkcja

Polska to nie tylko jeden z najważniejszychelektromobilnych rynków w Europie, ale także centrum produkcji autobusów elektrycznych,które stąd trafiają do większości europejskich krajów. W ciągu 9. miesięcy 2019r. w dwóch fabrykach: Solarisa w Bolechowie i Volvo we Wrocławiu powstałołącznie 227 e-busów, z czego 189 egzemplarzy trafiły na eksport – głównie dokrajów Beneluxu, Niemiec i Skandynawii.

Solaris wyprodukował w ciągi trzech kwartałów 2019 roku 127e-pojazdów, a Volvo 100 szt., co pokazuje, że polski producent zyskała godnego, produkcyjnego rywala na elektromobilnym polu. Dla porównania – w całym 2018roku polskie fabryki wyprodukowały łącznie 177 elektrobusów (czyli o 2 szt.więcej niż w I połowie br.), w tym 103 szt. wykonał Solaris. To najlepiejpokazuje, jak „zazieleniła się” produkcja autobusów w Polsce.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] – w odpowiedzi wyślemy szczegółową wycenę.

Komentarze