TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski Alarm Smogowy apeluje o autobusowe zmiany [AUDIO]
InfoBus.pl - Opublikowano: 07.09.2020 17:00:38
Polski Alarm Smogowy apeluje o autobusowe zmiany

Zdaniem Polskiego Alarmu Smogowego nie ma szans na ograniczenie zanieczyszczeń z transportu, jeśli nie zostanie zbudowana komunikacja autobusowa z prawdziwego zdarzenia.

7 września Polski Alarm Smogowy przekazał proponowane rozwiązania dt. transportu na ręce pełnomocnika premiera ds. Czystego Powietrza, Bartłomieja Orła. w dokumencie PAS wzywa m.in. do reform i szybkiej reakcji na zapaść finansową transportu zbiorowego w regionach i w dużych miastach.

Auto - najdroższy bilet na świecie

Głównym powodem zainteresowania ekologów transportem publicznym są zanieczyszczenia pochodzące z samochodów osobowych, które najbardziej dotkliwe są w większych miastach, po których poruszają się codziennie dziesiątki tysięcy aut. Znaczną częścią tych pojazdów jeżdżą ludzie, którzy nie mają innej możliwości, by dotrzeć do celu – z ich miejscowości nie da się dojechać do pracy, szkoły czy lekarza bez samochodu.

Poza tym aktywiści po raz pierwszy wspominają o kosztach. Polak dojeżdżający samochodem do pracy odległej o 30 km od jego domu wydaje każdego miesiąca 400-500 zł na paliwo niezbędne do przejazdu samochodem. To najdroższy "bilet miesięczny" w Polsce.

Ekolodzy zastanawiają się, czy państwo nie ma interesu w utrwalaniu tego stanu rzeczy. Nie dość, że rząd nie dba o zapewnienie transportu publicznego, to na dodatek zarabia na sprzedaży paliwa tym, którzy samochodem jeździć muszą. Coś tu nie gra.

-"Chcemy ograniczyć liczbę samochodów w miastach, ale oznacza to, że mieszkańcy Polski muszą mieć dostęp do alternatywnego transportu – do transportu publicznego. Od lat zwracają na to uwagę eksperci, zauważył to również rząd, który zdecydował o stworzeniu "funduszu pekaesowego" – puli środków, które miały służyć dofinansowaniu nierentownych przewozów publicznych. Co roku w funduszu gromadzonych jest ok. 800 mln zł, ale na wsparcie transportu wydawana jest skromna część tych środków. Mniejsze gminy czy powiaty nie sięgają po nie, bo nie mają ani zasobów, które pozwoliłyby wystartować z uruchomieniem transportu publicznego, ani zespołów urzędników, którzy potrafiliby po dekadach przerwy zająć się organizacją sieci połączeń" – informują aktywiści PAS.

Reforma systemu

Jak zauważa PAS, mija dekada bezradności. Dziś Polska jest w stanie wesprzeć obywateli finansową pomocą z programu 500+, wyrównującą szanse najmniej zamożnych. Również dziś odpowiedzią na konieczność pomocy turystyki jest uruchomienie bonów dofinansowujących wakacyjne wyjazdy. Jednocześnie rząd zapomina o innej ważnej sferze życia: codziennych dojazdach do pracy wszystkich pracujących Polaków.

Od dekady politycy poprzestają na deklaracjach woli budowy systemu transportu publicznego – dzieje się jednak niewiele. Od 2010 r. istnieje ustawa, która miała doprowadzić do budowy połączeń publicznych w całej Polsce. Jej zapisy nie są egzekwowane, każdy minister transportu systematycznie odsuwa w czasie jej wdrożenie.

-"Nigdzie nie ma idealnego systemu komunikacji publicznej, ale w Polsce w zbyt wielu miejscach ten transport nie istnieje w ogóle, albo jest daleki od spełniania jakichkolwiek potrzeb społecznych. Żeby zmienić tę sytuację potrzeba pilnej reformy systemu. Jednym z kroków, proponowanych przez PAS, jest zbudowanie zespołów przy urzędach marszałkowskich, które wspierałyby gminy i powiaty w budowie polityk transportowych, planowaniu sieci połączeń oraz ogłaszaniu przetargów na obsługę wybranych połączeń. Część środków gromadzonych w "funduszu pekaesowym" powinna zostać przeznaczona na finansowanie działań takich zespołów doradczych – proponuje PAS.

Trudna walka z wirusem

Sytuacja związana z przedłużającymi się konsekwencjami pandemii wirusa COVID-19 jest też bieżącym obciążeniem dla działającej komunikacji zbiorowej, szczególnie w największych miastach. Nadal funkcjonują ograniczenia dotyczące liczby pasażerów w jednym pojeździe. Z kolei te miasta, w których koszty transportu publicznego opierały się w dużej mierze na sprzedaży biletów, cierpią na spadku liczby pasażerów. W konsekwencji dochodzi do zmniejszania częstotliwości przejazdów lub do podniesienia cen biletów. Tak dzieje się w Krakowie czy we Wrocławiu.

-"Rząd powinien jak najszybciej podjąć działania, które bezpośrednio wsparłyby organizatorów przewozów miejskich. Pakiet propozycji przedstawiamy w apelu skierowanym do Prezesa Rady Ministrów, pana Mateusza Morawieckiego – apeluje Polski Alarm Smogowy.

List do premiera można pobrać TUTAJ.

Posłuchajcie też Bartosza Piłata z Polskiego Alarmu Smogowego.

Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
ekologia
ustawa
PKS
PAS

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....