Podwójne zwycięstwo Solarisa w Toruniu

infobus
04.08.2020 09:00
0 Komentarzy

W ostatnim dniu lipca br.MZK Toruń rozstrzygnęło dwa przetargi na dostawy autobusów. Pierwszy określał zakup ośmiu nowych autobusów niskopodłogowych klasy MAXIzasilanych olejem napędowym.

W postępowaniu walczyło czterech oferentów:

Solaris Bus & Coach z ceną 10.437.288,00 zł / 8485600 PLNnetto, co daje jednostkową cenę toruńskiego Urbino 12 na poziomie 1060700 000PLN netto;

EvoBus Polska z ceną 13.792.728,00 zł / 11213600 PLN netto, codaje jednostkową cenę toruńskiego Citaro na poziomie 1401700 PLN netto;

Busimport z ceną 10.332.000,00 PLN brutto / 8400000 PLN netto, codaje jednostkową cenę toruńskiego Citiport na poziomie 1050000 PLN netto;

MAN Truck & Bus Polska z ceną 11.680.080,00 zł / 9496000 PLNnetto, co daje jednostkową cenę toruńskiego MAN Lion`s City na poziomie 1187000PLN netto.

Ostatecznie ocenione zostały trzy oferty:

Solaris Bus & Coach otrzymał 95,81 pkt

MAN Truck & Bus Polska otrzymał 87,21 pkt

BusImport PL otrzymał 82,31 pkt

Zamawiający nie ocenił najdroższej oferty złożonej przez EvobusPolska, jednak nie podał przyczyn takiej sytuacji.

W drugim postępowaniu na dostawę autobusów elektrycznych orazładowarek złożone zostały trzy oferty, z czego autobusy elektryczne zaoferowałtylko Solaris Bus & Coach, natomiast ładowarki Medcom Warszawa i konsorcjumEkoEnergetyka Polska & Westa Building Sieradz.

Postępowanie określa dostawę zamówienia podstawowego w któregoskład wchodzi sześć autobusów i pojazd pogotowia technicznego. OpcyjnieZamawiający może zwiększyć zamówienie o dodatkowe dwa autobusy elektryczne.

Przypomnijmy, że Solaris zaproponował:

Zakres podstawowy – 6 autobusów + pojazd pogotowia technicznego -16.730.091,00 PLN brutto

Zakres maksymalny – 8 autobusów + pojazd pogotowia technicznego -22.233.111,00 PLN brutto

W zakresie ładowarek:

Medcom zaproponował zakres podstawowy – Infrastruktura doładowania – 6 + 2 ładowarki w cenie – 4.236.372,00 PLN brutto

Zakres maksymalny – Infrastruktura do ładowania – 6 + 3 ładowarki- 5.563.978,99 PLN brutto

Zakres opcjonalny zamówienia – lokalizacja Dziewulskiego:1.327.606,98 PLN brutto Okres gwarancji – 60 miesięcy

Ekoenergetyka Polska w konsorcjum z Westa Building: Zakrespodstawowy – Infrastruktura do ładowania – 6 + 2 ładowarki – 3.466.260,29 PLNbrutto

Zakres maksymalny – Infrastruktura do ładowania – 6 + 3 ładowarki- 4.679.190,26 PLN brutto

Zakres opcjonalny zamówienia – lokalizacja Dziewulskiego -1.212.929,96 PLN brutto Okres gwarancji – 60 miesięcy
Ostatecznie to konsorcjum Ekoenergetyka Polska z Westa Building otrzymałymaksymalną ilość punktów w zadaniu dotyczącym ładowarek, natomiast Medcom 85,69pkt.

Jakie będą nowe autobusy ?

W nowych autobusach z silnikami na olej napędowy mają się znaleźćsilnik o pojemności skokowej powyżej 7,5 l oraz mocy minimum 200 kW z momentemobrotowym co najmniej 1150 Nm spełniające normę spalania Euro 6. Silniki mają współpracować z automatycznymiskrzyniami biegów. W pojazdach komora silnika powinna być wyposażona w systemautomatycznego wykrywania i gaszenia pożaru.

Elektrobusy mają posiadać sterowanie impulsowe. Każdy musiposiadać jeden lub dwa silniki trakcyjne o mocy znamionowej min. 150 kW.Zestrojenie napędu ma umożliwiać optymalną dynamikę jazdy w warunkachmiejskich. Elektrobusy mają posiadać baterie trakcyjne lub inny typ zasobnikówenergii, które będą miały pojemność min. 140 kWh. W trakcie gwarancji ichpojemność nie może spać poniżej 80% wartości początkowej. W przeciwnym wypadkudostawca pojazdu będzie musiał na własny koszt dokonać ich wymiany. Pojazdymuszą być przystosowane do ładowania przez złącze plug-in o mocy do 120 kW orazszybkiego poprzez pantograf odwrócony o mocy do 400 kW. MZK zakładaeksploatację autobusów w reżimie służb o przebiegu ok. 300 km. Ładowaniebaterii do pełna ma zapewniać możliwość pokonania dystansu min. 70 km.Następnie po jednym ładowaniu z pantografu trwającym maksymalnie kwadransmożliwe ma być przejechanie kolejnych min. 50 km przed kolejnym postojem nauzupełnienie prądu w baterii.
W obu typach autobusów naturalna wentylacja ma być zapewniona przez min. sześćuchylnych okien bocznych oraz wentylatory nawiewowe. Przestrzeń pasażerska orazkabina kierowcy mają być klimatyzowane za pomocą agregatu o mocy chłodniczejmin. 22 kW. Pojazdy będą monitorowane. Nie zabraknie także gniazdek USB dlapasażerów oraz automatu biletowego przyjmującego płatności bilonem orazkartą. W autobusach znajdą się trzy tablice diodowe lub PDT zpodświetleniem LED o wysokiej rozdzielczości. W środku zamontowany zostaniemonitor LCD o przekątnej 23″, który będzie prezentował informację liniową.Do tego oczywiście głosowe zapowiedzi przystanków i GPS. Całością będziesterował autokomputer z dotykowym ekranem min. 10″.

Autobusy diesel zostaną dostarczone przez SolarisBus&Coach w terminie do 270 dni od daty podpisania umowy. Zarówno elektrobusy, jak i ładowarki mają trafić do Torunia wciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Na skorzystanie z tego prawa MZK ma czasdo końca czerwca 2021 r. Dodatkowe pojazdy miałyby się pojawić w Toruniu wciągu 12 miesięcy od złożenia zamówienia dodatkowego.

Komentarze