Podsumowujemy Fundusz Autobusowy 2019 [TABELA]

infobus
30.08.2019 15:45
0 Komentarzy

Czas na podsumowanie pierwszego naboru w ramach Funduszu Autobusowego. Otrzymaliśmy odpowiedzi z 13 województw. Mimo niepełnej bazy pozwala to na pewne wnioski. A nie jest dobrze. Średnie wykorzystanie przeznaczonych na reaktywację połączeń autobusowych środków wynosi 6,2%.

W tym roku na dopłata zaplanowano 300 mln zł, przy założeniu, że maksymalne wsparcie wyniesie maksymalnie 1 zł/wzkm brutto i pod warunkiem zapewnienia przez wnioskodawcę min. 10% wkładu własnego do kosztów funkcjonowania danej linii lub pakietu linii. Z kolei pula środków na 2020 r. wzrośnie do 800 mln zł, również przy założeniu identycznej dopłaty do wzkm i poziomu partycypacji ze środków własnych danego samorządu. Zmianę przyniesie dopiero rok 2022 r.- wtedy wsparcie rządowe wyniesie nie więcej niż 80 gr/wzkm brutto.

A jak to się rozłożyło na poszczególne województwa? Oczywiście zgodnie z mechanizmem korygującym przewidzianym w rozporządzeniu do „ustawy PKS-owej” najwięcej otrzyma piątka najbiedniejszych województw. Dla podlaskiego to 24,8 mln zł, lubelskiego 24,2 mln zł, warmińsko-mazurskiego 22,9 mln zł, świętokrzyskiego 21,5 mln zł i 19,6 mln zł dla podkarpackiego.

Przyjrzeliśmy się wydatkowaniu środków z funduszu w 13 województw. Nie otrzymaliśmy jedynie odpowiedzi z urzędów wojewódzki w Lublinie, Opolu i Katowicach. Wyniki, które otrzymaliśmy nie napawają optymizmem. Średni poziom przyznawania dofinansowań wynosił 6%. Najlepsze wyniki natomiast odnotowano w województwach podkarpackim, łódzki i mazowieckim. Z kolei na drugim biegunie mamy warmińskiego-mazurskie, kujawsko-pomorskie i zachodniopomorskie. Tutaj wykorzystanie funduszu wyniosło między 1,3, a 1,6%.

Województwo Przewidziany budżet mln zł Kwota przyznanych dofinansowań mln zł Poziom wydatkowania %
Warmińsko-Mazurskie 22,9 0,294 1,3
Kujawsko-Pomorskie 15,8 0,260 1,6
Lubuskie 13,2 0,235 1,8
Zachodniopomorskie 17,9 0,257 1,4
Łódzkie 15,6 2,530 16,2
Świętokrzyskie 21,5 0,560 2,6
Małopolskie 16,1 1,000 6,2
Wielkopolskie 19,8 0,990 5,0
Podlaskie 24,8 0,838 3,4
Dolnośląskie 20,2 0,858 4,2
Podkarpackie 19,6 3,293 16,8
Pomorskie 15,8 1,300 8,2
Mazowieckie 19,7 2,700 13,7
RAZEM 242,9 15,115 6,2
ŚREDNIA 18,68 1,163 6,2

Obecny rok ciężko będzie z resztą uznać za miarodajny. Dopiero przyszły pozwoli na wyciągnięcie pewnych wniosków i odpowiedź na pytanie, w którym kierunku konieczna będzie zmiana przepisów i jaki powinien być ich duch. W zależności od województwa, w 2020 r. planowana suma dopłat może się wahać w zakresie od ok. 31 do ok. 66 mln zł. Będzie też więcej czasu na przygotowanie się. Według zapowiedzi nabory wniosków na przyszły rok mają się zacząć już w październiku.

Na razie pozostaje otwarte pytanie co z pieniędzmi, które nie zostały przyznane ze względu na nikłe zainteresowanie? Lubuskie to kolejne województwo, które w symboliczny sposób wykorzysta przyznane pieniądze. Może więc warto się zastanowić nad jednorazową „premią dla aktywnych”, czyli tych samorządów, które jeszcze przed wejściem w życie „ustawy PKS-owej” wzięły na swoje barki ciężar finansowania komunikacji?

Komentarze