PKT Gdynia testuje elektrycznego Solarisa

infobus
04.07.2019 14:00
0 Komentarzy

Do Gdyni wprost z fabryki Solarisa zawitał najnowszy Solaris Urbino 12 electric. Producent zapewnia, że pojazd jest w stanie na jednym ładowaniu przejechać około 200 km. Testy odbywają się w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej.

Pojazd jest w pełni klimatyzowany i przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Już dzisiaj autobus wyruszy na testy – na pierwszy ogień niezwykle popularna wśród pasażerów linia S. Pierwszy odjazd o godzinie 13:30 z Pustek Cisowskich. W przyszłym tygodniu autobus zostanie skierowany do obsługi trolejbusowej linii 34.

Testowany w Gdyni nU12e umożliwia podróż maksymalnie 65 pasażerom, w tym 26 na miejscach siedzących. 12 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi. Zastosowano siedzenia typu Ster 8MU UltraLight. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Solaris zastosował płaty drzwiowe firmy BODE.

Elektrobus wyposażono w baterie Solaris High Energy o pojemności 240 kWh. Sercem napędu jest oś elektryczna ZF AVE130. Składa się ona z dwóch silników trakcyjnych, które zabudowano w piastach kół. Każdy z nich osiąga moc 125 kW.

Testy mają na celu sprawdzenie jak autobus elektryczny poradzi sobie w warunkach liniowych na ulicach Gdyni przy normalnym natężeniu ruchu pasażerskiego. Kierowcy PKT będą mogli porównać jak autobus sprawuje się w warunkach ruchu ulicznego i porównać prowadzenie pojazdu do jazdy posiadanymi przez spółkę trolejbusami, których znakomita większość to Solarisy w różnych wersjach.

Gdyńskie testy zapewne przymiarki do planowanego zakupu elektrobusów. Częściowo zostały już one zrealizowane, gdyż miasto zamówiło w Solarisie sześć trolejbusów Trollino 12, które będą w wersji wybitnie szytej na miarę. Nowoczesne pojazdy będą mogły dojechać wszędzie tam, gdzie nie sięga sieć trakcyjna, z której korzystają trolejbusy. Miasto jest już gotowe na pierwszy formalny krok, który umożliwi wprowadzenie elektrobusów na ulice, wybrano też wstępnie rozwiązania technologiczne. 

W autobusach elektrycznych, które będą eksploatowane w Gdyni, przyjęto rozwiązanie doładowywania baterii za pomocą pantografowych stacji szybkiego ładowania zlokalizowanych na krańcach. Rozwiązanie to podnosi bezpieczeństwo eksploatacji elektrobusów – ograniczając ryzyko rozładowania ich baterii na trasie, zwiększa przestrzeń do wykorzystania przez pasażerów i tym samym komfort ich podróżowania, a jednocześnie racjonalizuje koszty zakupu pojazdów. To przede wszystkim mniejsza ilość nabywanych baterii, które stanowią na chwilę obecną najdroższy komponent autobusu elektrycznego.

Komentarze