Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Katowice z kompletem elektrycznych Solarisów

infobus
21.02.2019 15:30
0 Komentarzy

Katowicki PKM jest już w posiadaniu pięciu elektrycznych Nowych Urbino 18 od Solarisa. To oznacza finał pierwszego zamówienia przewoźnika na bateryjne autobusy. Teraz spółka czeka już tylko na elektryczne Ursusy CS12LFE.

Łącznie katowickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej dysponuje pięcioma bateryjnymi Nowymi Urbino 18. Stolica Śląska będzie więc już czwartym z kolei polskim miastem, po którym poruszają się przegubowe elektrobusy. Katowickie zlecenie na pięć takich maszyn opiewało 16 291 350 PLN brutto, co dało cenę jednostkową pojazdu w wysokości 2 649 000 PLN netto.

Za napęd pojazdu odpowiada centralnie zabudowany silnik trakcyjny TSA TMF 35-44-4 o mocy 240 kW. W „elektryku” zastosowano sterowanie warszawskiego Medcomu. Z kolei energia magazynowana jest w czterech bateriach typu Solaris High Power o łącznej pojemności 116 kWh. Ładowanie może odbywać się klasycznie poprzez wtyczkę plug-in dostarczoną wraz z autobusem ładowarką o mocy 80 kW, a także szybko przez pantograf.

W autobusach standardowo już zamontowane jest dodatkowe oświetlenie z zewnątrz w drugich i trzecich drzwiach. Dodatkowo podczas podróży będzie można podładować smartphone lub inne urządzenia elektroniczne, dzięki wyposażeniu autobusów w 10 szt. ładowarek USB, dodatkowo jedna dla kierowcy. Wymiana pasażerów odbywać się będzie dzięki czterem parom dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2-2. Na pokładzie pomieści 130 pasażerów, z czego 41 osób znajdzie miejsca siedzące, 14 z nich dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi.

Za chłodzenie w najnowszych Solarisach w Katowicach odpowiada klimatyzacja firmy Konvekta o mocy chłodniczej 40 kW oraz 10 okien przesuwnych. Kierowca z kolei będzie miał dostęp do pulpitu VDO plus, znanego już z montażu w gdyńskich trolejbusach. Za odpowiednie działanie systemu informacji pasażerskiej odpowiadać będzie najnowszy autokomputer mieleckiego R&G Plus typu SRG6000-P.

Co jeszcze nowego dla PKM?
Przegubowe Solarisy to nie jedyne elektrobusy, którymi będzie operował katowicki PKM. Przewoźnik czeka także na pięć elektrycznych Ursusów CS12LFE. Teoretycznie powinny one lada dzień zacząć przyjeżdżać do Katowic.

Spółka stawia także na autobusy z silnikami diesla. 22 stycznia PKM zamówił u Solarisa za nieco ponad 28 mln PLN brutto 25 Nowych Urbino 12 z dużymi silnikami. Całkiem możliwe, że pasażerowie będą mogli z nich skorzystać jeszcze w tym roku.

Komentarze