Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Piętrowa Scania rusza w berliński test

infobus
30.01.2015 23:19
0 Komentarzy

Ważny moment dla słupskiej fabryki Scania. Jeden z największych przewoźników autobusowych w Europie, BVG Berlin, rozpoczął testy najnowszego pojazdu szwedzkiego producenta ?piętrowego modelu Citywide DD. Równolegle do eksploatacji wprowadzono pierwsze niskowejściowe egzemplarze VDL Citea LLE. Przypomnijmy, że stołeczna spółka zamówiła aż 236 tego typu pojazdów holenderskiego producenta. Kontrakt został poprzedzony dwuletnim okresem próbnym. Teraz do floty BVG trafiło pierwszych 40 szt., które ruszą do obsługi tras (głównie w południowo-zachodniej części Berlina) od początku lutego. Pojazdy o długości 12 m dzięki zastosowanym technologii ?sandwich?w konstrukcji dachu i strefie podłogowej wyróżniają się niską wagą i zdaniem przewoźnika przyczynią się do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2 aż o 20 proc (w porównaniu z dotychczas eksploatowanymi pojazdami tego typu). Ich maksymalna pojemność pasażerska to 70 miejsc, w tym 38 miejsc siedzących. Nowością jest zastosowanie czarno-białych wyświetlaczy LED, które zdaniem BVG są lepiej rozpoznawalne przez osoby niedowidzące niż te z żółtymi literami. Kolejna nowinka to sygnał akustyczny potwierdzający naciśnięcie przycisku ?stop?. Inne nowości to: – progowe oświetlenie pierwszych i drugich drzwi, co ułatwia wejście i wyjście w nocy i przy słabym oświetleniu;- wizualne ostrzeżenie (poprzez czerwone światło), gdy drzwi są zamknięte;- boczna kamera zewnętrzna, który sprawia, że kierowcy widzi monitorze 'martwy punkt’ z zewnętrznych luster, co ma wyeliminować wypadki z udziałem pieszych czy rowerzystów podczas skrętu w prawo.  Generalnie cały obszar przestrzeni pasażerskiej w Citea wyróżnia się przestronnością i dobrym doświetleniem. ??Nowe autobusy niskowejściowe VDL są doskonałym dodatkiem do naszej floty. Modernizujemy nasz tabor i wprowadzamy najnowsze technologie, które w pierwszej kolejności są przyjazne dla środowiska. Inwestycja w autobusy marki VDL to inwestycja rzędu 60.800.000 EUR , co zapewni berlińczykom dobry i komfortowy transport w mieście??powiedziała szefowa BVG, dr Sigrid Evelyn Nikutta. Dodajmy, że berlińskie modele Citea LLE o długości 12 m wyposażone zostały w silniki Cummins ISB 6.7 Euro 6 o pojemności 6,7 l i mocy 255 KM / 188 kW. Współpracują one z 6-stopniowymi, automatycznymi skrzyniami biegów ZF EcoLife. Zdaniem BVG ich średnie zużycie paliwa na poziomie 32 l / 100 km. To efekt m.in. masy własnej na poziomie 9300 kg przy DMC wynoszącym zaledwie 14 400 kg, co przekłada się na pojemność pasażerską wynoszącą 70 miejsc, w tym 38 siedzących. Do tego dochodzą 4 składne fotele.  Kolejny ważnym krokiem berlińskiego przewoźnika pod kątem przyszłych zakupów jest uruchomienie testów piętrowego autobusu niskopodłogowego Scania Citywide DD o długości 10,94 m. Jego wysokość to 4,06 m, szerokość 2,55 m, a masa własna – 11 940 kg. Z kolei DMC pojazdu to 18000 kg, co przekłada się na łączną pojemność pasażerską na poziomie 88 miejsc, w tym 69 siedzących (24 na dole / 45 u góry) + 5 składnych foteli. Prototypowa konstrukcja powstała w Finlandii, ale docelowo ma być produkowana w słupskiej fabryce szwedzkiego koncernu. ?Piętrowy?sprawdzian ma dać odpowiedź nie tylko w zakresie samej oceny pojazdu, ale także pod kątem doboru autobusów najlepiej odpowiadającego rosnącym potrzebom Berlina w zakresie przewozów komunikacją publiczną. Dlatego BVG będzie testować w przyszłości także kolejne pojazdy tego typu. W odróżnieniu od wcześniej produkowanych dwupokładowców marki Scania, najnowszy model wyróżnia się mniejszą długością, niską masą własną oraz nową koncepcją wnętrza Zwiększono przepływ pasażerów na klatce schodowej poprzez zastosowanie prostych i szerszych schodów, wyposażonych w progowe i przyścienne oświetlenie LED. Ponadto wyświetlacz zamontowany na dolnym pokładzie informuje pasażerów, ile siedzeń jest wolnych u góry. Kolejna nowinka to szklany dach w przednim obszarze górnego pokładu, a także wyposażenie całego pietra w porty USB. Podczas upalnych dni nowy typ systemu klimatyzacyjnego wydatnie doprowadzi powietrze na górny pokład za pośrednictwem kanałów powietrznych zlokalizowany po bokach ścian. W układzie napędowym pojazdu zastosowano silnik Scania DC9 Euro 6 o mocy 280 KM / 206 kW.??Piętrowe autobusy są wizytówką Berlina i BVG – powiedział Martin Koller z BVG. ?Dlatego cieszymy się z tego nowego pojazdu , który w lutym ruszy w testy po berlińskich liniach. To da nam odpowiedź na pytanie, czy będzie on użytecznym dodatkiem do istniejącej floty dwupokładowców.’ Najczęściej będzie można go spotkać na trasach w regionie Spandau, a później także na innych liniach w centrum miasta. Latem 2015 r. w Berlinie pojawi się drugi nowy ?piętrus??konkurent Scanii w walce o kolejny, strategiczny kontrakt w Niemczech. Dlatego mamy nadzieję, że ?szwedzkie piętro?sprawdzi się na berlińskich ulicach i spółka Scania Production Słupsk otrzyma w przyszłości nowe, ważne zlecenie. Przypomnijmy, że słupski zakład realizuje obecnie kontrakt dla BVG na 156 szt. przegubowych pojazdów Citywide LFA. Dodatkowo warto wspomnieć, że najlepsze wyniki z lat 2010-2012 firma osiągnęła właśnie dzięki eksportowi autobusów piętrowych (OmniCity DD) do Anglii. Życzymy powtórki piętrowych zamówień, tym razem z Berlina.

Komentarze