TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Pierwszy w Polsce autobusowy kontrapas przetestowany
InfoBus.pl - Opublikowano: 09.12.2019 12:00:04
Pierwszy w Polsce autobusowy kontrapas przetestowany ; fot. ZDZ Gdynia

Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni wspólnie ze służbami miejskimi pomyślnie przeprowadził testy pionierskiego rozwiązania na ulicy Chwarznieńskiej. Czy podobne rozwiązania powstają w innych miastach w Polsce?

Mowa o kontrapasie dla autobusów, który w czasie porannego zatoru pozwoli zyskać pasażerom podróżującym do centrum nawet 10 minut. Rozwiązanie ma zostać uruchomione w grudniu br., ale będzie to uzależnione od warunków pogodowych.

1100 metrów

Przypomnijmy, że kontrapas autobusowy na 1100 metrowym odcinku ulicy Chwarznieńskiej ma za zadanie ominąć poranny korek. Beneficjentami tego rozwiązania będą ci gdynianie, którzy zdecydują się na jazdę komunikacją miejską. Z kontrapasa skorzystają pasażerowie linii autobusowych 103, 121, 140, 147, 160, które kursują ulicą Chwarznieńską do centrum w godzinach porannego szczytu.

- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu TRISTAR i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu – podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Po odpowiednim dostosowaniu systemu teletechnicznego inżynierowie zespołu TRISTAR mogli rozpocząć kolejny ważny etap tej inwestycji, czyli testy z udziałem autobusu


- Przejazd testowy z udziałem autobusu był bardzo istotny, bo potwierdził poprawność wykonania wszystkich elementów technicznych. Test ten polegał na trzykrotnym przejeździe autobusu do czego niezbędna była asysta Policji, która zapewniała bezpieczeństwo tego nietypowego, jak na nasze drogi rozwiązania - podkreśla inż. Karol Żarski z gdyńskiego zespołu TRISTAR.

Jak to będzie działać?

Przypomnijmy, że autobus będzie mógł wjechać na kontrapas tylko w przypadku, gdy na jego początku znak pryzmatyczny będzie ustawiony na "Zakaz Wjazdu" z dopiskiem "Nie dotyczy ZKM". W każdym innym przypadku znak będzie wskazywał tylko "Zakaz Wjazdu". Zezwolenie na wjazd autobusu będzie możliwe dopiero po wyłączeniu lewego pasa ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna- Wiczlina dla pozostałych uczestników ruchu. Zostanie ono poprzedzone wyświetleniem specjalnie przygotowanej sekwencji, trwającej kilka minut, na znakach i sygnalizatorach. Chodzi o to, aby z wyprzedzeniem przygotować kierowców jadących w kierunku Chwarzna - Wiczlina na zmianę organizacji ruchu.

Co ważne sekwencja wyłączająca kontrapas autobusowy również nie nastąpi natychmiast, będzie trwała kilka minut, aby zapewnić bezpieczny zjazd ostatniego autobusu.

Dlatego też jeszcze po konsultacjach z Wydziałem Ruchu Drogowego przez kolejny tydzień w godzinach 7-9 rano będą trwały testy kontrapasa bez udziału autobusu. Funkcjonariusze Policji będą edukować kierowców, którzy jadąc "na pamięć" nie zastosują się do zmienionej organizacji ruchu.

Bezpieczeństwo ponad wszystko

- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol X, to kierowcy bezwzględnie nie będą mogli poruszać się takim pasem – tłumaczy Karol Żarski.

Aby w pełni bezpiecznie wdrożyć działanie kontrapasa zespół TRISTAR musiał nie tylko nadzorować jego prawidłowe wytyczenie w pasie drogowym, ale instalację nowej infrastruktury teletechnicznej, w ramach której zamontowano:

  • pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni,

  • maszty sygnalizacyjne,

  • latarnie,

  • osprzęt sygnalizacyjny

  • dwie szafy zasilająco-telekomunikacyjne,

  • nowy sterownik sygnalizacji świetlnej oraz rozbudowano istniejącego sterownik na skrzyżowaniu ul. Chwarznieńskiej z ul. Okrężną,

  • trzy kamery,

  • moduły pomiaru czasu przejazdu pojazdów,

  • znaki zmiennej treści, które będą informować kierowców o ruchu autobusów po kontrapasie.

Realizacja tego zadania została dofinansowana w kwocie ponad 2 mln złotych z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych. Pozostałą część - 2 093 499,16 zł sfinansowano z budżetu Miasta Gdyni.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
buspas
Gdynia

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....