TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Pierwszy SOR NB 18 w Polsce
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 20.02.2015 22:22:28 9 komentarzy
Pierwszy SOR NB 18 w Polsce

Doczekaliśmy się. Prawie 10 lat od premiery na targach Autotec 2006, w Polsce został zakupiony pierwszy niskopodłogowy autobus marki SOR. I to od razu w wersji przegubowej ?NB 18, które zadebiutowała w 2008 r. To także jedyny z nielicznych 5-drzwiowych pojazdów eksploatowany w naszym kraju (obok trzech modeli MAZ 215 w taborze PKM Tychy). Zdecydowana większość przegubowców w Polsce ma czworo drzwi, a SOR BN 18 ?pięcioro. Troje z nich znajduje się w części czołowej, dwoje w tylnej. Na zakup tak wyjątkowego egzemplarza (i to z silnikiem Euro 6) zdecydowała się śląska firma A21 Żory. Przegubowca można najczęściej spotkać na linii 672 w sieci KZK GOP, łączącej katowicki dworzec PKP z kopalnią Wesoła. Poza niestandardową liczbą drzwi, pojazd charakteryzuje się długością na poziomie 18,75 m, a także dość tradycyjną stylistyką, która jednak nie przeszkadza czeskiemu producentowi sprzedawać ten pojazd w setkach sztuk rocznie. Pojazd napędza silnik FPT Cursor 9 Euro 6 o pojemności 9-litrów i mocy 243 kW z maks. momentem obrotowym na poziomie 1400 Nm przy 1200 obr. / min. Współpracuje on z sześciobiegową przekładnią automatyczną ZF EcoLife. Silnik jest umieszczony z tyłu pionowo, w zabudowie wieżowej, dzięki czemu podłoga na całej długości wnętrza pojazdu jest całkowicie płaska. Pojazd na długość 18,75 m, szerokość 2,55 m i jest wysoki na 2,9 m. Masa własna prezentowanego autobusu wynosi ok. 17 ton, a dopuszczalna masa całkowita - 28 t. Przegubowy pojazd może przewieźć jednorazowo 151 pasażerów, z czego 57 na miejscach siedzących (9 foteli jest składanych). Rozstaw osi to 6 180/6 570 mm, a wysokość podłogi na poziomie jezdni to 340 mm. Szerokość drzwi z przodu wynosi 800 mm, z tyłu ?1200 mm. Promień zawracania SOR NB 18 ?jak na tą długość konstrukcji ?jest całkiem przyzwoity i wynosi 22 m (zewnętrzny śladowy) i 24 m (zewnętrzny obrysowy). Nadwozie wykonane zostało z lekkiej blachy i paneli z tworzywa sztucznego. Środkowa i tylna oś to sprawdzona konstrukcja ZF, oś przednia jest dziełem firmy SOR. Wszystkie osie oparto na regulowanym zawieszeniu pneumatycznym. Zastosowano hamulce tarczowe na wszystkich kołach. W standardzie jest ABS i ASR.

Głównym odbiorcami i jednocześnie użytkownikami autobusów przegubowych SOR NB 18 są dwie stolice: Praga (ok. 280 szt.) i Bratysława (ok. 110). Teraz przegubowa konstrukcja wyrusza na podbój Polski. Jej debiut na Śląsku nie jest przypadkowy ?czeski SOR doskonale się tutaj czuje, a lokalni przewoźnicy startujący w przetargach na obsługę linii w sieciach KZK GOP czy MZKP Tarnowskie Góry stanowią grono jego wiernych klientów. Czy dzięki przegubowej konstrukcji dołącza do niego także inne, większe miasta w Polsce? Zobaczymy. SOR oferuje teraz swoje niskopodłogowe konstrukcje także w standardowych rozkładach drzwi (czyli w NB 18 2-2-2-2) i nie jest już tak łatwo wykluczyć go z grupy potencjalnych oferentów.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
SOR
GOP
SOR NB
KZK GOP
A21 Żory
  • Teofilow – 21.02.2015

    Jakie kretynskie uklady siedzen. Rewelacyjna liczba siedzen dostepnych z niskiej podlogi. Rozumie, ze nie musi byc to akurat przy przedniej osi, ale ze przed 3. drzwiami i to jeszcze bokiem do kierunku jazdy? Absurd!

  • abc – 21.02.2015

    jeszcze go można spotkać, bo firma A21 i reszta ekipy z Żor, Pacanowa i Jaworzna to po prostu oszuści. No i Panie Kierecki - to nie Dworzec PKP, nazwa prawidłowa to Katowice Dworzec.

  • www – 21.02.2015

    Genialnie wąskie przejścia. Bardzo mało miejsc dostępnych z poziomu podłogi. Podłoga jest równa, ale co z tego wynika? Wózek przejedzie? Pewnie, że nie, bo jest bardzo wąsko. Podłoga jest równa, ale pewnie zastosowali zawieszenie, które nie jest akceptowane w Polsce. Wykończenia w środku a'la maz. Z tą sprzedażą w setkach sztuk tego modelu to też lekka ściema. Z bazy phototrans.eu wynika, że sorów 18 jest około 250. To gdzie sprzedali te setki rocznie sor 18? Nieładnie tak naciągać rzeczywistość. Strasznie długi pierwszy człon sugeruje, że ten autobus nie nie najlepszy przy skręcaniu. Pewnie dlatego w tekście jest informacja o przyzwoitej zwrotniści. W artykule wyraźnie brakuje informacji: artykuł sponsorowany. Ostatnie zdanie jest też delikatnie bezczelne. Ktoś sorowi broni startować w przetargach czy co? W czechach sor przegrywa z naszymi autobusami to dlaczego ma wygrywać u nas? Widocznie jest niekonkurencyjny.

  • Bartek – 22.02.2015

    @www Nie sugeruj się bazą phototrans.eu, bo akurat pod tym kątem nie jest idealna. SORów NB18 aktualnie jest 296 w Pradze i 112 w Bratysławie. A będzie ich jeszcze więcej, bo słowacka stolica w sumie kupiła 150 NB18.

  • wrocławianin – 23.02.2015

    @www czytaj ze zrozumieniem. W ostatnim zdaniu napisane jest, że potencjalnie SOR może startować w przetargach ("potencjalnych oferentów"), a nie że potencjalnie może wygrać

  • wdr – 23.02.2015

    Kupa złomu, a nie autobus!

  • www – 23.02.2015

    @wrocławianin W ostatnim zdaniu zawarta jest sugestia, że ktoś SOR-a z przetargów eliminuje, bo niby nie miał normalnego rozkładu drzwi. W zdaniu nie pisze, że SOR może teraz startować, a za to jest sugestia o ich usilnym eliminowaniu z dotychczasowych przetargów. To jest nieprawda.

  • makak – 25.02.2015

    Sugestię sam sobie wyczytałeś między wierszami. Między określeniem czy kogoś łatwiej czy trudniej wykluczyć a zarzutem, że ktoś kogoś wykluczył jest spora różnica. Sory są autobusami nietypowymi pod wieloma względami i to sprawia, że bardzo łatwo nie łapią się w wymogach przetargów. Wystarczy zerknąć na aktualny przetarg MZA Warszawa na 80 przegubowców - 4 drzwi w układzie 2-2-2-2. Czy to złośliwość i celowe działanie MZA? Nie wydaje mi się, to po prostu warszawski standard, którego na wstępie Sor nie spełniał. Z miejsca można już kolejny związany z drzwiami zarzut znaleźć - przednie są sporo węższe od pozostałych. To nie jest praktyczne w naszych warunkach.

  • Jelczu – 27.02.2015

    Dobrze, dobrze mali milosnicy.. moze najwazniejsze? Autobus jest tani w zakupie, serwis blisko oraz na tej skrzynce pali 35l na 100.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....