TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Pierwszy elektryczny Solaris w Katowicach już na linii
INFOBUS.PL / PAP - Opublikowano: 31.01.2019 17:00:03
fot. katowice.eu

Katowice dołączyły do grona miast, po których jeżdżą autobusy elektryczne. Dziś, 31 stycznia po oficjalnej prezentacji jeden z Solarisów Urbino 18 electric wykonał pierwszą jazdę na linii.

Łącznie katowickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej będzie dysponować pięcioma bateryjnymi Nowymi Urbino 18. Stolica Śląska będzie więc już czwartym z kolei polskim miastem, po którym poruszają się przegubowe elektrobusy. Katowickie zlecenie na pięć takich maszyn opiewało 16 291 350 PLN brutto, co dało cenę jednostkową pojazdu rzędu 2 649 000 PLN netto.

Jednego z "jamników na prąd" zaprezentowano dzisiaj w zajezdni PKM. Potem "elektryk" przejechał na podziemny przystanek pod dworcem kolejowym, by stamtąd włączyć się do obsługi linii nr 910. Połączenie to o długości ok. 6 km, okrąża centrum, łącząc je z pobliskim Osiedlem Paderewskiego.

Prezydent Katowic Marcin Krupa akcentował w czwartek, że przegubowe Nowe Urbino 18 to pierwsze w pełni elektryczne autobusy w mieście. Mają one obsługiwać trasy szczególnie w centrum, gdzie ze względu na korki i częste zatrzymania, są najtrudniejsze warunki pracy dla autobusów z napędem tradycyjnym.

"Autobusy elektryczne powinny się tu dobrze sprawdzać, ze względu na mniejszą liczbę kilometrów do pokonania i obciążenia - przy częstych postojach" - wyjaśniał Krupa.

"Te pierwsze elektryki wskazują na nasze kolejne działania w przyszłości. Zobaczymy, jak będzie rozwijało się całe przedsięwzięcie elektromobilności. Na pewno pójdziemy zgodnie z duchem czasu - wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, która w ramach projektu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju zgłosiła chęć zakupu 300 takich autobusów" - przypomniał.

O katowickim nU18e
Za napęd pojazdu odpowiada centralnie zabudowany silnik trakcyjny TSA TMF 35-44-4 o mocy 240 kW. W "elektryku" zastosowano sterowanie warszawskiego Medcomu. Z kolei energia magazynowana jest w czterech bateriach typu Solaris High Power o łącznej pojemności 116 kWh. Ładowanie może odbywać się klasycznie poprzez wtyczkę plug-in dostarczoną wraz z autobusem ładowarką o mocy 80 kW, a także szybko przez pantograf.

W autobusach standardowo już zamontowane jest dodatkowe oświetlenie z zewnątrz w drugich i trzecich drzwiach. Dodatkowo podczas podróży będzie można podładować smartphone lub inne urządzenia elektroniczne, dzięki wyposażeniu autobusów w 10 szt. ładowarek USB, dodatkowo jedna dla kierowcy.

Wymiana pasażerów odbywać się będzie dzięki czterem parom dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2-2. Na pokładzie pomieści 130 pasażerów, z czego 41 osób znajdzie miejsca siedzące, 14 z nich dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi.

Za chłodzenie w najnowszych Solarisach w Katowicach odpowiada klimatyzacja firmy Konvekta o mocy chłodniczej 40 kW oraz 10 okien przesuwnych. Kierowca z kolei będzie miał dostęp do pulpitu VDO plus, znanego już z montażu w gdyńskich trolejbusach. Za odpowiednie działanie systemu informacji pasażerskiej odpowiadać będzie najnowszy autokomputer mieleckiego R&G Plus typu SRG6000-P.

Co jeszcze nowego dla PKM?
Przegubowe Solarisy to nie jedyne elektrobusy, którymi będzie operował katowicki PKM. Przewoźnik czeka także na pięć elektrycznych Ursusów CS12LFE. Spółka stawia także na autobusy z silnikami diesla. 22 stycznia PKM zamówił u Solarisa za nieco ponad 28 mln PLN brutto 25 Nowych Urbino 12 z dużymi silnikami. Całkiem możliwe, że pasażerowie będą mogli z nich skorzystać jeszcze w tym roku.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
PKM Katowice
Solaris
elektrobus
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....