TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Pierwszy elektrobus Mercedesa - kolejne fakty [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 06.03.2018 08:00:04
Elektryczne Citaro - kolejne fakty [FILM]

5 marca koncern Daimler Buses udostępnił kolejne informacje dotyczące najnowszego projektu Mercedes-Benz, czyli elektrycznego autobus miejskiego Citaro.

Jak już informowaliśmy w InfoBusie TUTAJ, 12-metrowy elektrobus Mercedesa będzie świętował światową premierę we wrześniu na targach IAA w Hanowerze. Z kolei pod koniec 2018 r. rozpocznie się produkcja jego seryjna. Jak na Mercedesa przystało, Nowy Citaro oferuje sporo innowacji w zakresie efektywności energetycznej, a także rozmieszczenia baterii.

Baterie na dachu i z tyłu

Podstawę układu napędowego elektrycznego Mercedesa stanowi elektryczna oś portalowa ZF AVE 130 z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy 2 x 485 Nm. Dzięki temu pojazd ma odpowiednią dynamikę - nawet przy pełnym zestawie pasażerów.

Akumulatory litowo-jonowe o całkowitej pojemności do około 243 kWh są odpowiedzialne za zapewnienie zasilania. Są one podzielone na maksymalnie dziesięć modułów. Oprócz dwóch modułów akumulatorowych na dachu, standardowe wyposażenie obejmuje cztery moduły znajdujące się z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta na dachu można zamontować kolejne dwa lub cztery moduły akumulatorowe.

Z zestawem dziesięciu modułów akumulatorowych (o wadze ok. 2,5 t) całkowicie elektryczny Citaro ze standardowym wyposażeniem waży około 13,7 tony. W połączeniu z dopuszczalną masą całkowitą pojazdu wynoszącą 19,5 tony, odpowiada to ładowności 5,8 tony lub około 80 pasażerom. Tak dobry wynik udało się uzyskać dzięki starannie przemyślanemu rozłożeniu ciężaru i przedniej osi o maksymalnej nośności wynoszącą osiem ton. W efekcie konfiguracja kabiny pasażerskiej pozostaje niezmieniona w porównaniu z konwencjonalnym Citaro z pionowo zamontowanym silnikiem. Pasażerowie znajdą wszystko, co znajome, a pojazd dostępny jest z dwoma lub trzema drzwiami (2-2-0 lub 2-2-0).

Jak "gwiazda" sobie radzi w górach Sierra-Nevada w 30 stopniowym upale - zobaczcie sami:


Plug-in - potem pantograf

Zastosowana technologia ładowania jest podobnie elastyczna. Na początek produkcji seryjnej przewiduje się ładowanie za pomocą złącza Combo 2. Jeżeli, w celu rozszerzenia zasięgu pojazdu, wymagane jest szybkie ładowanie, w przyszłości będzie również dostępna opcja ładowania Citaro przez pantograf.

Mercedes podczas testów zasięgu pojazdu założył "najgorszy scenariusz", czyli zastosował cyklu SORT2. Zgodnie z nim, Citaro z pełnym zestawem akumulatorów może latem osiągnąć zasięg około 150 kilometrów.

Aby zapewnić maksymalną wydajność i żywotność baterii, Mercedes chłodzi akumulatory poprzez urządzenie zamontowane na dachu. W ekstremalnych temperaturach zewnętrznych, standardowy system klimatyzacji w kabinie pasażerskiej służy do zwiększenia chłodzenia akumulatorów.

Zarządzanie termiczne

W przypadku elektrycznego autobusu wpływ na zasięg mają w znacznym stopniu warunki klimatyczne, konieczność chłodzenia, a przede wszystkim ogrzewanie wnętrza. Przy temperaturze zewnętrznej minus 10 stopni Celsjusza zużycie energii autobusu miejskiego podwaja się, a to zmniejsza zasięg o połowę. W porównaniu z silnikiem spalinowym, w elektryku system ogrzewania musi być zasilany z własnego źródła energii pojazdu.

Dlatego w porównaniu z obecnym Citaro z silnikiem spalinowym, zapotrzebowanie na energię do ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji spadło o około 40 procent. Osiągnięcie tego wyjątkowego poziomu efektywności energetycznej było złożonym procesem, ale stanowi podstawę dla bardzo realnego zakresu działania Citaro, nawet w niesprzyjających warunkach.

Kabina pasażerska Citaro jest ogrzewana w energooszczędny sposób przez pompę ciepła. Równomierny rozkład temperatury zapewnia się dzięki zainstalowanym po bokach grzejnikom. Konwencjonalny grzejnik z przodu jest wspomagany przez dodanie podwójnego wymiennika ciepła. Do stosowania w ekstremalnych warunkach pogodowych lub w celu zwiększenia zasięgu pojazdu, opcjonalnie można również zastosować dodatkowy podgrzewacz paliwa.

Ponadto, Mercedes-Benz zmienia wydajność systemów ogrzewania i klimatyzacji w zależności od liczby pasażerów na pokładzie: pobór świeżego powietrza w autobusie jest dopasowany do aktualnej liczby pasażerów.

W chłodniejszych miesiącach system klimatyzacji dachowej stosowany jest dodatkowo jako pompa ciepła, dlatego zapewnienie skutecznej i wydajnej kontroli klimatu w kabinie pasażerskiej. Zastosowanie CO2 jako czynnika chłodzącego przynosi dalsze korzyści. W przypadku uwolnienia chłodziwa, w przeciwieństwie do innych materiałów, jest on nieszkodliwy dla środowiska, nietoksyczny i niepalny. Mercedes-Benz wykorzystuje w Citaro CO2 jako chłodziwo w standardzie, co czyni go jednym z pierwszych producentów autobusów pod tym względem.

Ekstremalne testy

Mercedes-Benz przetestował Citaro w temperaturach poniżej minus 15 stopni Celsjusza na kole podbiegunowym i w ponad 30 stopni Celsjusza upale w Hiszpanii. Testy zimowe objęły również testy drogowe na śliskim podłożu, w celu przetestowania dynamicznych systemów sterowania i rekuperacji. Letnie testy miały miejsce w trudnych warunkach ruchu miejskiego oraz na stromych podjazdach i zjazdach w górach Sierra Nevada. Program testowy obejmuje również badania terenowe i wytrzymałościowe. Podsumowując - kilkanaście prototypów elektrycznego Citaro zostało dokładnie sprawdzanych. Tutaj każdy błąd mógłby oznaczać duże problemy dla całego e-projektu.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
Mercedes-Benz
Citaro
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....