TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Pierwsze zamówienie na Nowe Urbino 12 hybdrogen. Bolzano!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 29.05.2019 17:00:19 1 komentarz
Pierwsze zamówienie na Nowe Urbino 12 hybdrogen. Bolzano!

Dobre wiadomości płyną z Włoch. Solaris może wpisać na swoje konto pierwsze zamówienie na Nowe Urbino 12 hydrogen! 12 takich autobusów ma trafić do Bolzano w Południowym Tyrolu. Co warte podkreślenia producent z Bolechowa jako jedyny zgłosił się do włoskiego przetargu.

Bolzano ma już spore doświadczenie w eksploatacji autobusów z wodorowym ogniwem paliwowym. Od przeszło dekady bowiem tamtejszy przewoźnik Società Autobus Servizi D`Area (SASA) eksploatuje kilka pojazdów z wodorowym extenderem. Było to możliwe dzięki wsparciu w ramach europejskiego projektu Clean Hydrogen in European Cities (CHIC).

Bolzano było jednym z pięciu miast, które zakwalifikowano do udziału w nim. Prócz włoskiego miasta wzięły w nim udział jeszcze Mediolan, Londyn, Oslo i szwajcarskie Aarau. Do 2016 r. projekt CHIC zapewnił wsparcie w wysokości prawie 26 mln EUR. To pozwoliło na próbną eksploatację 26 autobusów na wodór w wymienionych miastach.

Eksperyment się udał
W Bolzano wyniki wypadły pomyślnie i podjęto decyzję o zakupie kolejnych zeroemisyjnych pojazdów z takim napędem. Przetarg na zakup 12 autobusów klasy MAXI z wodorowym extenderem został przez SASA ogłoszony w ubiegłym roku na jesieni. Szacowano, że ich zakup może pochłonąć 12,82 EUR, czyli ok. 55,1 mln PLN. A to oznaczało, że koszt pozyskania jednej "dwunastki" na wodór w Bolzano przyjęli na poziomie ok. 4,6 mln PLN. Jak więc widać to mniej więcej dwa razy więcej niż zakup elektrobusu w identycznym metrażu z bateriami LTO i pakietem do ładowania. Ale taka różnica nie powinna dziwić. Technologia napędu wodorowego cały czas raczkuje.

Dwa tygodnie temu poinformowano o zakończeniu przetargu. Jako jedyny na start w nim zdecydował się Solaris oferują Nowego Urbino 12 hydrogen, który swą światową premierę będzie miał już za półtora tygodnia na kongresie UITP w Sztokholmie, a także zdążył już zdobyć swoją pierwszą nagrodę.

SASA przystało na ofertę producenta z Bolechowa. Opiewa ona na nieco ponad 12,76 mln EUR. Na razie nie dysponujemy informacją czy umowa została już podpisana. Czekamy więc na ostateczne potwierdzenie włoskiego zamówienia. Możemy się także jedynie domyślać kompletacji, na którą postawili Włosi.

Przypomnijmy, że Solaris Urbino 12 Hydrogen jest pojazdem całkowicie bezemisyjnym. Jedynymi "produktami ubocznymi" eksploatacji wodorowego "jamnika" są ciepło i para wodna. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzi z wodoru, który z kolei jest przetwarzany w ogniwie paliwowym na prąd elektryczny. Dzięki zastosowanej w pojeździe technologii, autobus wodorowy ma możliwość pokonania rekordowego (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięgu na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km.

Pojazdy dla Bolzano zostaną wyposażone także w niewielkiej pojemności baterie trakcyjne Solaris High Power. Ich głównym zadaniem będzie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru. Z kolei napęd stanowić będzie zapewne oś ZF AVE130 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi o szczytowej mocy 125 kW każdy.

Solaris już jest w Bolzano
Nie będzie to pierwsza dostawa "jamników" do włoskiego miasta. W 2012 i 2013 r. Solaris przekazał dla SASA 21 autobusów z trzeciej generacji Urbino. To 19 egzemplarzy spalinowych "dwunastek" oraz dwa przegubowce. Obecnie Solaris jest najliczniejszą marką we flocie włoskiego przewoźnika. Dzięki wodorowym nU12 wynik ten ulegnie dalszemu polepszeniu i co trzeci autobus w Bolzano będzie miał logo jamnika.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
Solaris
Włochy
Bolzano
SASA
wodór
  • Aurelia – 29.05.2019

    Ursus gra na czas. NCBiR się zgadza. Propaganda o 1000 autobusów ładnie wygląda przed wyborami. W zielonej Górze nadal liczą i brakuje im kliku autobusów. A Solaris nie potrzebuje propagandowych programów rządowych, tylko przechodzi do działania i wygrywa. Solaris prezentuje autobus wodorowy i od razu wygrywa. Autosan na razie tylko obiecał autobus elektryczny i jeszcze go nie zaprezentował, o dostarczaniu do klientów nie wspominając.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....