Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze Nowe Urbino electric już w Berlinie

infobus
02.04.2019 07:38
0 Komentarzy

Solaris dostarczył do Berlina kolejne autobusy elektryczne. Tym razem są to Solarisy Urbino electric w ramach umowy na zakup 15 dwunastometrowych bezemisyjnych autobusów marki Solaris podpisanej w sierpniu 2018 roku.

Berlińska spółka transportu publicznego BVG zamówiła niedawno także 15 tego typu autobusów w wersji przegubowej. Tym samym Berlin będzie miastem z największą liczbą elektrycznych pojazdów polskiego producenta w Niemczech.

-„Berlin stawia kolejny krok w kierunku bezemisyjnego transportu publicznego. Autobusy elektryczne są zwycięstwem dla każdego berlińczyka. Dzięki nim mieszkańcy czerpią korzyści ze zmniejszonego hałasu i zanieczyszczenia powietrza. Jestem dumny, że Solaris jest częścią tej nowej podróży – mówił Javier Calleja, Prezes Solaris Bus & Coach S.A., który był obecny na przekazaniu.

Jednostkę napędową Solarisów Urbino 12 dla Berlina stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi. To rozwiązanie, polubione także na rynku niemieckim, wykorzystane było również w modelu, który zdobył prestiżowy tytuł Autobusu Roku 2017. Za magazynowanie energii są odpowiedzialne baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności 240 kWh. Berliński przewoźnik zdecydował się na ładowanie pojazdów za pomocą złącza typu plug-in.

Berlińska historia

W stolicy Niemiec do tej pory jeździło pięć autobusów elektrycznych marki Solaris – w wersji Urbino 12 electric. Pozytywne doświadczenia z eksploatacji pojazdów sprawiły, że BVG zdecydowało się ogłosić przetarg na kolejne elektryczne autobusy. Firma Solaris, jako zwycięzca przetargu, podpisała w marcu br. umowę na dostawę 15 Urbino electric w wersji przegubowej. Nowość w tym kontrakcie BVG polega – obok pierwszego wejścia w klasę MEGA – na wyposażeniu przegubowych pojazdów w pantografy do ich szybkiego ładowania na pętlach. To też pokazuje, jak dynamicznie zmieniają się preferencje BVG – od indukcji w pięciu pierwszych modelach, poprzez plug-in w 15 solówkach z 2018 r. po pantografy w obecnie zamawianych pojazdach przegubowych.

Po realizacji obu berlińskich zamówień (15 x nU12 i 15 x nU18) po ulicach niemieckich miast jeździło ponad 57 elektrycznych autobusów marki Solaris. Operują one teraz m.in. w: Brunszwiku, Hanowerze, Hamburgu, Frankfurcie czy w Dreźnie. Najwięcej ich jednak będzie w Berlinie.

Elektryczna wiosna

Przypomnijmy, że równolegle BVG czeka na dostawę 15 szt. eCitaro. Tym samym Berlin już wkrótce będzie miał 45 szt. autobusów elektrycznych. Z pierwszych informacji wynika, że przegubowe elektrobusy pojawią się na linii 200, czyli będą obsługiwane przez zajezdnię w Indira-Gandhi-Strasse. Pierwszy odebrany egzemplarz Mercedes-Benz eCitaro pojawił się w bazie BVG pod koniec zeszłego tygodnia, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ .

Nie zapominajmy też, że berlińskie firma idzie w kwestii taborowych inwestycji dwutorowo – mamy zakupy w elektrobusy, ale i też w pojazdy z klasycznym układem napędowym, o czym świadczy zeszłoroczny kontrakt z Mercedesem na 950 autobusów miejskich Citaro z silnikami diesla Euro 6. Pierwsza pula 20 takich pojazdów zostało dostarczonych jeszcze w zeszłym roku – o tym wydarzeniu pisaliśmy TUTAJ.

Komentarze