Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze elektrobusy dla MPK-Łódź. Czas na SIWZ

infobus
26.05.2020 10:00
0 Komentarzy

MPK Łódź jest w trakcie poszukiwania dostawcy 17 autobusów elektrycznych klasy MAXI (z opcją na sześć kolejnych).

O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ

Teraz przyszedł czas na analizę zapisów SIWZ. Sprawdzamy zatem jakich konstrukcji szuka MPK.

Premiowane rozwiązania

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (80%), parametrów techniczno-użytkowych (15%), parametrów ekologicznych (5%).

W przypadku parametrów techniczno-użytkowych, MPK premiuje następujące rozwiązania:

  • gwarancja całopojazdowa w okresie 72 miesięcy – 40 pkt,

  • gwarancja na akumulatory trakcyjne w okresie 72 miesięcy – 40 pkt,

  • powyżej 14 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 5 pkt,

  • siedzenia pasażerskie antybakteryjne – 3 pkt,

  • zastosowanie silnika centralnego – 6 pkt,

  • okna przedziału pasażerskiego z pojedynczymi szybami – 6 pkt.

Specyfikacja techniczna

Elektrobusy dla Łodzi mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m i wysokość maksymalnie 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich w przejściu środkowym oraz we wszystkich drzwiach, o wysokości wejścia nie większej niż 340 mm od powierzchni jezdni. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz z napędem pneumatycznym sterowanym elektrycznie. Szerokość efektywna drzwi ma wynosić minimum 1100 mm. Autobusy będą zasilane energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów trakcyjnych o pojemności adekwatnej do zapotrzebowania pojazdu podczas pracy na linii, jednak nie mniejszej niż 100 kWh. Ładowanie elektrobusów ma się odbywać poprzez ładowarki typu plug-in zlokalizowane w zajezdni, a także ładowarki zlokalizowane na krańcówkach (pętlach krańcowych) o mocy nominalnej 300 kW.

W tym przypadku zastosowanie znajdzie tzw. odwrócony pantograf, tj. opuszczany z kopuły masztu połączonego z ładowarką. W przedziale pasażerskim znajdą się wygodne, profilowane siedzenia. Wentylację zapewnią przesuwne okna, a także klimatyzacja i wentylatory.

Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną, zamykaną kabinę z wyjściem przez pierwszą połówkę pierwszych drzwi. Miejsce pracy kierowcy będzie wyposażone m.in. w fotel obrotowy, zawieszony pneumatycznie, z pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, wyposażony w składane i regulowane podłokietniki, a także w dwa wieszaki, zabudowaną we wnętrzu kabiny kierowcy lodówkę (schładzarkę) elektryczną, uchwyt (podstawkę) umożliwiający bezpieczne postawienie typowej szklanki (kubka) lub butelki z napojem o pojemności 0,5 l, pojedynczy port USB.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED (przednia, boczna, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica boczna LCD o przekątnej minimum 38 cali – umożliwiająca prezentowanie listy przystanków w formie graficznej (zaznaczenie przystanku strefowego), numeru linii, nazwę przystanków krańcowych, kierunku jazdy, mapki przejazdu, czasu przejazdu między przystankami, nr służbowego kierowcy, reklam, piktogramu środka transportu (autobus), piktogramu np. dworca lub szpitala i innych treści graficznych i tekstowych. Informację pasażerską uzupełnią również tablica wewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii, nazwę przystanków końcowego oraz pośrednich, a ponadto elektroniczna tablica dwustronna LCD o przekątnej minimum 22 cale, z uchwytami do zamocowania wewnątrz pod sufitem, umożliwiająca prezentowanie reklam, numeru linii, nazwę przystanków końcowego oraz pośrednich.

Nieugięte MPK?

Z lektury SIWZ wynika, że MPK Łódź wie dokładnie jakich autobusów chce i chyba trudno to będzie zmienić. Z pierwszych zapytań od wykonawców jakie wpłynęły w toku postępowania przetargowego wynika, że przewoźnik nie jest chętny do zmian SIWZ.

Jako przykład można wskazać pozostawienie wymogu ładowania za pomocą odwróconego pantografu, mimo wniosku przez jednego z producentów o rezygnację z tego zapisu. Czy odwrócony pantograf wpłynie na ograniczenie liczby złożonych ofert? Przekonamy się w dniu 10 czerwca, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.

Komentarze