Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PFR: Za rok ponad 400 elektrobusów w Polsce

infobus
13.12.2018 10:00
0 Komentarzy

Przez dwa lata Polski Fundusz Rozwoju organizował warsztaty,spotkania, tworzył analizy, pracował z ekspertami i instytucjami w całym kraju.Wszystko po to, aby zaktywizować samorządy terytorialne i upowszechnić wśródnich wiedzę o korzyściach rozwoju elektromobilności.

Efekt? W lutym 2017 roku w polskich miastach jeździło 30elektrycznych autobusów, teraz jest ich ponad 130, a za rok będzie już między400 a 500. Aby pomóc w dalszym rozwoju transportu zeroemisyjnego w Polsce, PFRwydał kompendium wiedzy: „Elektromobilność w transporcie publicznym –praktyczne aspekty wdrażania”.

Przewodnik po istotnych aspektach elektromobilności swojąinaugurację miał podczas najważniejszego globalnego forum poświęconegoświatowej polityce klimatycznej – COP24 w Katowicach. Jest on zwieńczeniemdwóch lat współpracy Polskiego Funduszu Rozwoju, Ministerstwa Rozwoju,Ministerstwa Energii oraz 41 miast i gmin, którzy zainicjowali wspólnotęsamorządów i instytucji, mającą strategiczny wpływ na rozwój transportuzeroemisyjnego w polskich miastach.

Elektryczna wiedza

Publikacja skierowana jest przede wszystkim do samorządów,instytucji pożytku publicznego i prywatnych przewoźników, którzy planująwprowadzić elektryczny transport publiczny i samochodowy. Dzięki niej,niezależnie od miejsca czy zmian personalnych, samorządowcy mają teraz dostępdo tej samej wiedzy o transporcie zeroemisyjnym, po którą mogą sięgnąć w każdymmomencie. Przewodnik „Elektromobilność w transporcie publicznym – praktyczneaspekty wdrażania” jest ważnym krokiem w kierunku rozwoju transportuzeroemisyjnego w Polsce, która ma szansę stać się liderem elektromobilności wregionie.

Podstawą podręcznika są rozległe doświadczenia praktycznezdobyte w czasie spotkań, jak również analizy badań naukowych – krajowych izagranicznych, ukazujących techniczne aspekty elektromobilności w komunikacjimiejskiej. Celem powstania podręcznika jest ułatwienie i zoptymalizowaniewdrażania elektrycznego transportu w miastach w oparciu o przemyślaną strategiędziałania, wsparcie merytoryczne w procesie podejmowania decyzji i odpowiedzina najczęściej zadawane pytania. Jako, że przed polskimi samorządami stoiniezwykle ważne zadanie, opracowanie te dotyka ram społecznych, prawnych,ekonomicznych i eksploatacyjnych, sygnalizując również najistotniejszeproblemy.

Postęp na naszych oczach

-W lutym 2017 roku pięć miast miało w Polsce autobusyelektryczne – około 30 sztuk. Minęło niecałe dwa lata, tych miast jest około20, mamy ponad 130 autobusów, do końca przyszłego roku ma ich być między 400 a500. To oddaje skalę i tempo zmian w transporcie publicznym. To równieżoznacza, że została przełamana bariera świadomości, która u wszystkich, którzyzajmują się zarządzaniem zmianami jest na pierwszym miejscu. Dzisiaj wramach business development w PFR idziemy w kierunku smart city, gdziee-mobilność jest jednym z kluczowych jego wątków- mówił WłodzimierzHrymniak, koordynator programu E-bus w Polskim Funduszu Rozwoju.

Autorami opracowania są prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski,dr Marcin Wołek, mgr Aleksander Jagiełło, mgr inż. Marcin Koniak, dr inż. MikołajBartłomiejczyk, dr hab. Krzysztof Grzelec, mgr Marcin Gromadzki, a za redakcjęodpowiedzialni byli Barbara Szumska z Polskiego Funduszu Rozwoju i ŁukaszWitkowski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Podręcznik polecany jest przez Minister Przedsiębiorczości iTechnologii Jadwigę Emilewicz, Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego,Dyrektora Zarządzającego Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych MaciejaMazura oraz środowisko naukowe, reprezentowane przez dr hab. Tadeusza Dyra,kierownika Katedry Ekonomii, Wydziału Nauk Ekonomicznych i PrawnychUniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu. Rekomendujący zwróciliuwagę na bogatą zawartość merytoryczną, dostępną formę przedstawieniainformacji i skupienie się na praktycznych aspektach wdrażaniaelektromobilności w transporcie publicznym. Partnerem wydawnictwa zostałoPolskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Zachęcamy do pobrania i zapoznania się z publikacją.

Komentarze