Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pełna autokarowa mobilizacja na spotkaniu PSPA [FILM]

infobus
26.11.2019 08:00
0 Komentarzy

13 listopada miało miejsce zgromadzenie Polskiego StworzeniaPrzewoźników Autokarowych. O najważniejszych sprawach, jakie czekają transportowąbranżę rozmawialiśmy z prezesem stowarzyszenia Rafałem Jańczukiem.

O rosnącym znaczeniu PSPA w sektorze transportu świadczy zarównopełna frekwencja członków stowarzyszenia, jak i spora liczba firm, które wzięłyudział w spotkaniu w Wadowicach. Swoje wystąpienia miały takie firmy, jak BelgianBus Sales – główny sponsor wydarzenia oraz Nord Glass, Michelin Polska. VDL Bus & CoachPolska, EvoBus Polska, Marsh, MAN Truck & Bus Polska, Targi Kielce, TaxService Nadolski, Automet Group, Szyby Autobusowe Anna Mroskowiak i SG EquipmentLeasing Polska.

Przed wadowickim hotelem Młyn Jacka mogliśmy zobaczyć trzyautokary: Mercedes-Benz Tourismo, VDL FHD2 i MAN Lion`s Coach – jako „Coach ofthe Year 2020” oraz turystyczny minibus Autometu na bazie Mercedes–BenzSprinter.

Wśród zaproszonych gości był m.in. Alvin Gajadhur Główny InspektorTransportu Drogowego, który często jest nazywany przez PSPA „jednym przyjacielemautokarowej branży”. Zdaniem PSPA jest to jedyny państwowy organ, który podejmujedziałania mające na celu ochronę transportu pasażerskiego przed zagraniczną,jak i krajową nieuczciwą konkurencją. Niezawsze – jak pokazuje sprawa mikrobusów – ma do tego odpowiednie narzędzia i upoważnienia.

Problem z dziewiątkami

Podczas zgromadzenia Ryszard Wójcik, wiceprezes PSPA przedstawiłinformację o podjętych działaniach dot. legalności międzynarodowego przewozudrogowego osób pojazdami samochodowymi przeznaczonymi konstrukcyjnie doprzewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Zdaniem szefaSindbada ten problem rośnie lawinowo i dzisiaj mikrobusy obsługują aż 2/3 pasażerskiegotransportu międzynarodowego. To jednak nie koniec ekspansji – pierwsze „dziewiątki”już widać także w sektorze touroperatorów. Oczywiście, mamy wolny rynek i każdymoże sobie wybrać taki sposób podróżowania, jaki chce, natomiast przewozy mikrobusowenie są w żaden sposób kontrolowane i tym samym działają w szarej strefie.

Działającej tutaj firmy przewozowe nie ewidencjonująprzychodów ze sprzedaży usług przewozu osób i nie odprowadzają podatku VAT. Tymsamym rocznie skarb państwa corocznie traci miliony złotych.

Kwestia podatków to jeden z zarzutów. Dochodzi do tego takżekwestia bezpieczeństwa i to zarówno pasażerów, jak i całego ruchu drogowego. PolskieStowarzyszenie Przewoźników Autokarowych alarmuje na temat naruszania ustawy oczasie pracy kierowców zatrudnionych w firmach przewozowych pracujących na międzynarodowychtrasach. Zdaniem Stowarzyszenia, w związku z brakiem rejestratora – tachografukierowcy mikrobusów prowadzą pojazdy po kilkanaście i więcej godzin bezprzerwy, kładąc na szali bezpieczeństwo osób przewożonych mikrobusami.

O innych problemach, z jakim zmagają się firmy transportowe -w tym także zapowiedzi wprowadzenia Brexitu – rozmówiliśmy z prezesem PolskiegoStworzenia Przewoźników Autokarowych Rafałem Jańczukiem:

{https://vimeo.com/374921167}

Komentarze