Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pabianice zamykają hybrydowy kontrakt

infobus
17.06.2019 13:00
0 Komentarzy

14 czerwca Pabianice odebrały osiem autobusów Solaris Urbino12 Hybrid , czyli ostatnią partię z 18 zakupionych w ramach projektu pn.”Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”, współfinansowanegoz funduszy Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaŁódzkiego.

Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego, który wziąłw oficjalnym przekazaniu do eksploatacji autobusów, powiedział:

-„Elektromobilnośćto jeden z bardzo ważnych celów rządu Prawa i Sprawiedliwości. To rząd MateuszaMorawieckiego chce uruchomić produkcję samochodów elektrycznych w Polsce. Mamnadzieję, że takich przykładów, jak ten w Pabianicach będzie w naszym regioniewięcej. Pracujemy nad tym i chcielibyśmy, żeby województwo łódzkie było jednymz liderów elektromobilności” – powiedział podczas uroczystości marszałekGrzegorz Schreiber.

Osiem nowych autobusów hybrydowych oficjalnie przywitał też prezydentPabianic, Grzegorz Mackiewicz, który ogłosił, że tym samym został zakończony kontraktz Solaris Bus & Coach S.A. na dostawę 18 nowoczesnych niskoemisyjnychpojazdów. Pierwszy z najnowszych nabytków wyjechał jeszcze w piątek na linię T.Kolejne na trasy wyruszą od soboty, 15 czerwca.

Historyczny moment

Zakup 18 autobusów marki Solaris Urbino 12 hybrid tonajwiększa dostawa taboru dla Pabianic od 1983 roku. Miasto jest też pierwszym odbiorcą,które otrzymały autobus marki Solaris w najnowszej wersji, po face-liftingu – ito jeszcze przed jej oficjalną premierą na Międzynarodowych Targach TransportuZbiorowego Transexpo w Kielcach.

-„Autobusy charakteryzują się pięknym designem, ale równieżwieloma nowinkami technologicznymi, których do tej pory nie było. Pogodadzisiaj daje nam odpowiedź na pytanie, co jest najważniejsze w autobusie:klimatyzacja – powiedział Jarosław Habura, prezes MZK Pabianice Sp. z o.o. -Mamy funkcję przyklęku, ułatwiającą wejście do pojazdu. Autobusy są przyjaznedla osób niepełnosprawnych, matek i ojców z dziećmi. Nowe autobusy to równieżbezpieczeństwo. Są 4 kamery wewnętrzne i zewnętrzne. Pojazdy wyposażone są wsystem automatycznego gaszenia komory silnika.

Oświetlenie zaprojektowano w technologii LED. Nowe autobusymają białe zewnętrzne wyświetlacze, a wewnątrz dwa ekrany. Informacjępasażerską uzupełnia zapowiedź głośnomówiąca. Wewnątrz zainstalowano automatbiletowy. Do dyspozycji pasażerów są też gniazda USB oraz darmowy internet.

– „Trzeba przyznać, że wyjeżdżamy dzisiaj bardzonowoczesnymi i bardzo ładnymi pojazdami. Zbieramy pochwały od pabianiczan,którzy oceniają ten zakup bardzo dobrze – dodał Jarosław Habura.

Hybrydowy napęd

W autobusach zastosowano napęd hybrydowy, łączący tradycyjnysilnik diesla z silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny zasilany jestenergią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatoraprądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności. Podczashamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, a następnie zamieniana w energięelektryczną i gromadzona w superkondensatorach. Przeniesienie napędu następujebez skrzyni biegów. System Stop-and-Go całkowicie wyłącza pracę silnikaspalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go wtrybie bezemisyjnym – z wykorzystaniem energii, zgromadzonej wsuperkondensatorach. Umożliwia to cichy, niemal bezszelestny, odjazd autobusu zprzystanku. Zastosowanie napędu hybrydowego pozwala na znaczne oszczędności wzużyciu paliwa.

Co dalej?

-„W następnej perspektywie będziemy się starali o to, żebyzakupić kolejne autobusy – zapowiedział Grzegorz Mackiewicz. – Nie chcemy jużdoprowadzić do takiej sytuacji, jak kilkanaście lat temu, kiedy kupowaliśmy narynku wtórnym poniemieckie autobusy, żeby miało co wyjechać na drogi. Dzisiajweszliśmy na taki poziom komunikacji, którego musimy się trzymać. Gdyby nieśrodki unijne, prawdopodobnie nie mielibyśmy okazji odbierać dzisiaj takkomfortowych i dobrych autobusów. Życzę, aby jak najdłużej służyły.”

Zakup autobusów hybrydowych pozwoli wycofać z użyciawszystkie najstarsze autobusy MZK, emitujące najwięcej spalin. W porównaniu znimi hybryda emituje 17,5-krotnie mniej tlenków azotu, 8,5-krotnie mniejwęglowodorów i 2,5-krotnie mniej tlenków węgla, a z przystanków może odjechaćnawet całkowicie bezemisyjne. Autobusy marki MAN NL202 z 1996 r. już zostałysprzedane. Służbę kończą także autobusy MAN A21 z 2003 r., Solaris Urbino 12LEz 2005 r. i Jelcz M081MB z 2006 r.

–”Teraz najstarsze autobusy we flocie MZK będą miały 11 lat– zaznacza prezydent Grzegorz Mackiewicz.

Komentarze