TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Okiem Eksperta o autobusowych dofinansowaniach z FNT
InfoBus.pl - Opublikowano: 15.02.2019 12:00:06
Okiem Eksperta o autobusowych dofinansowaniach z FNT

14 lutego Ministerstwo Energii opublikowało projekt rozporządzenia ws. dopłat do autobusów i trolejbusów ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Rozmawiamy o tym z Marcinem Gromadzki z PTC.

-"Powstanie takiej regulacji zapowiedziałem cztery miesiące temu - zauważa Marcin Gromadzki z firmy Public Transport Consulting. - Podczas Konferencji Technicznej IGKM "Niskoemisyjność w komunikacji miejskiej" wygłosiłem referat pt. "Wdrażanie elektromobilności w transporcie miejskim w Polsce", w którym zauważyłem, że ze sporządzanych przez miasta liczące przynajmniej 50 000 mieszkańców analiz kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, wypływa generalnie brak korzyści z eksploatacji takich autobusów. Z podejścia scenariuszowego w sporządzaniu analiz wynikało, że zakup autobusów elektrycznych opłaci się tylko w sytuacji, gdy środki zewnętrzne będą w stanie pokryć obliczoną lukę w finansowaniu dla wariantu elektryfikacji danej linii w stosunku wariantu bazowego reprodukcji taboru przeznaczonego do jej obsługi. Dziś mamy już w tym temacie konkrety" - zauważa ekspert.

Walentynkowy prezent

-"Całe rozporządzenie, liczące 63 paragrafy umieszczone na 36 stronach, jest bardzo ciekawe i wręcz przełomowe dla rozwoju elektromobilności w naszym kraju, zapewnia także istotne wsparcie dla gazomobilności - zauważa Marcin Gromadzki.

Najważniejszym dla branży komunikacji miejskiej jest rozdział 6, zawierający cztery paragrafy. Z §31 wynika, że wsparcie publicznego transportu zbiorowego, działającego w uwarunkowaniach określonych w tytule rozdziału, może zostać przeznaczone na realizację zadań w zakresie:

1) nabycia autobusów elektrycznych;

2) nabycia trolejbusów;

3) nabycia autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG);

4) nabycia autobusów napędzanych skroplonym gazem ziemnym (LNG);

5) nabycia autobusów napędzanych wodorem;

6) budowy lub rozbudowy infrastruktury ładowania oraz tankowania środków drogowego transportu publicznego.

Co ważne, wsparcie to jest udzielane w formie dotacji. W 32 sprecyzowano, że do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem zalicza się cenę nabycia pojazdów, a przypadku infrastruktury do ładowania lub tankowania środków transportu – odpowiednio cenę:

a) nabycia lub dzierżawy gruntów;

b) nabycia środków trwałych lub wytworzenia środków trwałych;

c) montażu i robót budowlanych;

d) nabycia wartości niematerialnych i prawnych;

e) nabycia oprogramowania oraz technologii IT.

Wsparcie obejmuje także podatek VAT, ale tylko w sytuacji, gdy podmiot ubiegający się o wsparcie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zakres wsparcia

W 33 określono, że maksymalna wartość wsparcia wynosi:

1) w przypadku nabycia autobusu elektrycznego – 55% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 1 045 000 zł na jeden autobus;

2) w przypadku nabycia trolejbusu – 45% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 720 000 zł na jeden trolejbus;

3) w przypadku nabycia autobusu napędzanego sprężonym gazem ziemnym (CNG) – 15% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 150 000 zł na jeden autobus;

4) w przypadku nabycia autobusu napędzanego skroplonym gazem ziemnym (LNG) – 15% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 150 000 zł na jeden autobus;

5) w przypadku nabycia autobusu napędzanego wodorem – 55% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 2 000 000 zł na jeden autobus;

6) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastruktury ładowania środków publicznego transportu zbiorowego – 80% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 240 000 zł na inwestycję polegającą na budowie lub rozbudowie jednej stacji ładowania;

7) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastruktury tankowania środków publicznego transportu zbiorowego sprężonym gazem ziemnym (CNG) – 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 750 000 zł na inwestycję związaną z budową lub rozbudową jednej stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG);

8) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastruktury tankowania środków publicznego transportu zbiorowego skroplonym gazem ziemnym (LNG), w tym pochodzącym z biometanu – 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 1 200 000 zł na inwestycję związaną z budową lub rozbudową jednej stacji tankowania skroplonym gazem ziemnym (LNG);

9) w przypadku budowy lub rozbudowy infrastruktury tankowania środków publicznego transportu zbiorowego wodorem – 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 3 000 000 zł na inwestycję związaną z budową lub rozbudową jednej stacji tankowania wodorem.

Udzielenie wsparcia uwarunkowane zostało w projekcie zobowiązaniem się beneficjenta do zapewnienia trwałości zakupionych pojazdów przez co najmniej 5 lat od dnia przekazania ich do eksploatacji, a także wykorzystaniem pojazdów oraz majątku wytworzonego w ramach projektu zgodnie z przeznaczeniem, przez co najmniej 5 lat od dnia zakończenia inwestycji i jej rozliczenia finansowego.

-"Konsultacje publiczne projektu przewidziano do 25 lutego 2019 r. – projekt procedowany jest więc dość dynamicznie" - zauważa na koniec Marcin Gromadzki.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ustawa
elektrobus
CNG
LNG
wodór
ME
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....