Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Oficjalna prezentacja hybryd Volvo w Koszalinie

infobus
24.11.2019 08:00
0 Komentarzy

MZK Koszalin oddało do użytku pięć autobusów hybrydowych orazcentrum przesiadkowe.

Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie oddał w czwartek doużytku pięć autobusów Volvo 7900 Hybrid oraz centrum przesiadkowe przy ul. Wąwozowej.Inwestycjami w niskoemisyjny tabor i infrastrukturę spółka chce zachęcićmieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej.

Koszalińskie autobusy

Pięć autobusów Volvo 7900 Hybrid wykonanych i dostarczonychprzez wrocławską fabrykę zamawiającemu je Miejskiemu Zakładowi Komunikacji wKoszalinie zostało w czwartek oddanych do użytku. To pierwsze hybrydowe pojazdyw taborze MZK. Ich zakup to koszt 9,4 mln zł, z czego 5,4 mln zł stanowiłaunijna dotacja.

Jak poinformował prezes MZK Andrzej Bacławski noweniskoemisyjne, komfortowe autobusy oraz centrum przesiadkowe mają służyć temu,by mieszkańcy chętniej korzystali z komunikacji miejskiej. Dodał, że planowanesą tu jeszcze nasadzenia kilkudziesięciu drzew i krzewów.

Kupione przez MZK autobusy hybrydowe mają 12 metrówdługości, mogą pomieścić do 70 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących.Autobusy zostały wyposażone w system informacji pasażerskiej (wizualnej igłosowej), klimatyzację, gniazda USB pozwalające pasażerom naładować telefon,pełen system monitorowania pojazdu, system detekcji i gaszenia pożaru silnika,oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne energooszczędnymi lampami w technologiiLED, siedzenia z logotypem miasta, nowoczesne kasowniki.

Jedliński zaznaczył, że wybór taboru hybrydowego, a nieautobusów elektrycznych, był powodowany bardzo wysokimi kosztami eksploatacjitych drugich. „Wybraliśmy ten pośredni sposób dbania o środowisko w mieścieKoszalinie” – powiedział Jedliński.

Autobusy Volvo 7900 Hybrid są wyposażone w baterie, silnikelektryczny i mały silnik diesla. Jak podaje producent odzyskują energiępotrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz znadwyżki mocy silnika spalinowego i mają możliwość jazdy wyłącznie na silnikuelektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów. Nie wymagają dodatkowejinfrastruktury do ładowania. Zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitująod 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami znapędem diesla.

MZK w Koszalinie ma flotę ok. 60 autobusów. Pod koniec 2018r. spółka, dzięki unijnemu dofinansowaniu, kupiła siedem niskopodłogowych, alespalinowych, autobusów marki Scania. Jedliński zapowiedział wówczas, że kolejnezamówienia dotyczyć będą autobusów hybrydowych.

Przesiadkowe centrum

W pierwszy kurs autobusy wyjechały z otwieranego w czwartekCentrum Przesiadkowego „Koszalin-Wąwozowa”, którego wykonawcą była lokalnafirma „Domar”. Inwestycję zrealizowała za 6,7 mln zł, z czego 3,7 mln złstanowiła dotacja unijna.

Bacławski zaznaczył, że w pełni centrum przesiadkowe będziespełniało swoją rolę, gdy wybudowany zostanie peron PKP Koszalin-Północ. Tainwestycja jest uwzględniona w studium modernizacji linii kolejowejGdańsk-Szczecin i planowana do realizacji w przyszłej perspektywie finansowejUE.

Prezydent Koszalina Piotr Jedliński wskazał, że ruch wokolicy centrum przesiadkowego niedługo wzrośnie, bo trwa miejska inwestycjapołączenia ul. Władysława IV z drogą ekspresową S6.

Centrum przesiadkowe obejmuje pętlę autobusową przy ul.Wąwozowej z wiatami przystankowymi, sąsiednim parkingiem i stacją dla rowerów.Jest też monitor z rozkładem jazdy oraz biletomat. Tablica dynamicznejinformacji pasażerskiej posiada specjalny przycisk TTS wspomagający osoby słaboi niedowidzące.

Przebudowane zostało równieżskrzyżowanie ulic Władysława IV i Wąwozowej, które zyskało inteligentnąsygnalizację świetlną ( priorytet przejazdu dla komunikacji miejskiej )poprawiającą bezpieczeństwo.

Komentarze