TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Ofensywa CNG: gazowe adaptacje z Mielca
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 16.01.2007 15:20:52 24 komentarze
Ofensywa CNG: gazowe adaptacje z Mielca

Kolejny, trzeci już autobus zasilany gazem ziemnym jeździ po mieleckich ulicach. Najnowszy nabytek Miejskiej Komunikacji Samochodowej z numerem bocznym 204 to adaptacja używanego Jelcz 120M przeprowadzona przez „Mielec-Diesel”Gaz. Nowością jest zastosowanie w nim czeskiego silnika Tedom.

Pierwszy autobus napędzany gazem ziemnym (CNG) testowany był w mieleckim MKS we wrześniu 2005 roku. Próby wypadły na tyle pomyślne, że firma zdecydowała się na zakup takiego pojazdu. Wkrótce potem pojawił się także drugi. –„Teraz zakupiliśmy trzeci pojazd, który trochę różni się od dwóch pozostałych. Dwa pierwsze są wyposażone w dostosowane silniki Mielec SWT11/300/1, natomiast najnowszy –w silnik czeskiej firmy Tedom, spełniający w pełni wymagania normy Euro 4. Poza tym ten posiada automatyczną skrzynie biegów, a wnętrze autobusu jest nowocześniejsze i bardziej estetyczne”–powiedział Ryszard Rybak, dyrektor techniczno-eksploatacyjny MKS w Mielcu. Zdaniem przewoźnika zalety autobusu na gaz ziemny są znaczące. Przede wszystkim dużo mniej, bo o około 40%, kosztuje jego eksploatacja. Autobus Jelcz 120M z tradycyjnym silnikiem na olej napędowy przejeżdża 100 kilometrów średnio za 140 złotych. Taki sam pojazd z silnikiem gazowym oszczędza około 60 złotych na 100 km. –„Różnica jest znacząca, a przy dużym wykorzystaniu autobusów „gazowych”oszczędności są jeszcze większe”–dodał Ryszard Rybak. Dyrektor przyznał także, że wszystkie pojazdy napędzane gazem są maksymalnie wykorzystywane. Zdaniem kierownictwa MKS adaptacje autobusów z oleju napędowego na gaz ziemny choć kosztowne (około 100 tysięcy złotych) są opłacalne. –„Tu ważna jest nie tylko ekonomia, ale i ekologia. Autobusy na gaz nie emitują szkodliwych dla środowiska spalin. Wiele osób mogło się o tym przekonać, np. jadąc swoim samochodem za takim właśnie autobusem. Nie ma chmur dymu i uciążliwego zapachu”–powiedziała prezes MKS, Ewa Garncarz. Dlatego w przyszłym roku MKS zamierza wprowadzić do eksploatacji kolejne dwa takie pojazdy. Wkrótce też zakończy się budowa stacji napełniania gazem ziemnym, która powstaje na terenie bazy MKS. –Do tej pory korzystaliśmy z kontenerowej stacji, która jeden autobus napełniała bardzo długo, bo około 2 godziny. Nowa stacja skróci ten czas do około 15 minut –zaznaczył Ryszard Rybak. Obiekt, który jest budowany będzie ogólnodostępny. Może to spowodować, że coraz więcej osób będzie zainteresowanych takim paliwem. Od kilku tygodni samochód na gaz ziemny ma także mielecka Straż Miejska.

Gazowa adaptacja

Wykonawcą autobusów gazowych eksploatowanych przez MKS jest firma \'Mielec-Diesel\' Gaz, która wykonuje adaptacje pojazdów użytkowych na zasilanie gazem ziemnym (wcześniej wykonywane były adaptacje na zasilanie LPG, lecz ze względów ekonomicznych i ekologicznych od kilku lat nie są one już kontynuowane). Dotyczy to zwłaszcza wysokopodłogowych autobusów Jelcz z rodziny 120M i PR110. Wykonywane są również adaptacje na zasilanie paliwami gazowymi śmieciarek miejskich na podwoziach Jelcz i Star. Przestawienie autobusów na zasilanie paliwem gazowym obejmuje w szczególności:

- wymontowanie istniejącego silnika i demontaż układu zasilania olejem napędowym oraz układu wydechowego,

- modyfikacja kratownicy podwozia (wzmocnienie i umożliwienie montażu butli gazowych) - przeważnie łączona z jej wymianą na nową ogniowo ocynkowaną,

- montaż nowego silnika gazowego lub dostosowanie konstrukcji istniejącego silnika wysokoprężnego do spalania mieszanki gazowo-powietrznej,

- montaż butli gazowych (10-14 w zależności od wymaganego dziennego przebiegu autobusu) z elektrozaworami,

- montaż instalacji zasilania gazem,

- montaż instalacji zapłonowej,

- montaż układu wydechowego z katalizatorem i tłumikiem końcowym,

- regulacja i próba drogowa pojazdu oraz badanie techniczne i wydanie wyciągu ze świadectwa homologacji na zasilanie paliwem gazowym.

Remontami autobusów (w trakcie których wykonywana jest w szczególności wymiana kratownicy podwozia na nową odpowiednio zmodyfikowaną i ocynkowaną ogniowo) zajmują się dwa zakłady naprawy autobusów współpracujące z \'Mielec-Diesel\' Gaz –z Woli Dalszej k/Łańcuta i Solca Kujawskiego. Na życzenie zamawiającego część prac adaptacyjnych może być wykonana przez jego macierzyste służby remontowe - na podstawie dokumentacji dostarczonej przez \'Mielec-Diesel\' GAZ. Dotyczy to zwłaszcza modyfikacji komory silnikowej autobusu i remontu silnika wymaganego przed jego adaptacją na zasilanie paliwem gazowym. W takim przypadku czas i koszty adaptacji pojazdu są znacząco pomniejszone. Kolejną opcją jest dostarczenie przewoźnikom dokumentacji technicznej w zakresie modernizacji kratownicy. Koszt takiej modernizacji jest w zasadzie ten sam, natomiast daje to możliwość zastosowania jednostki gazowej w przyszłości (np. po wybudowaniu stacji zasilania CNG).  

Współpraca z Tedomem

Najnowszy nabytek MKS Mielec to kolejny w historii owoc polsko-czeskiej współpracy. Znany na polskim rynku Jelcz 120M został dostosowany do zabudowy zupełnie nowego, czeskiego silnika –TG 210 AH TA 04 produkcji Tedom Motory. Jest on fabrycznie zaprojektowany do zasilania gazem ziemnym spełniając w pełni wymagania normy Euro 4 (a nawet Euro 5) oraz charakteryzuje się znacznie większą mocą i momentem obrotowym w porównaniu z dotychczas stosowanymi (przerabianymi na CNG) jednostkami Mielec SWT11, które w wersji gazowej z uwagi na budowę silnika osiągnęły kres możliwości swojego rozwoju na Euro3. Parametry nowego silnika to: pojemność 11 946 cm3, maksymalna moc 210 kW i maksymalny moment obrotowy 1200 Nm. Silnik jest w pełni sterowany elektronicznie i wyposażony w wielopunktowy wtrysk sekwencyjny gazu ziemnego oraz turbosprężarkę (współpracującą z intercooler’em). –„To jednostka nowej generacji”–mówi Zdzisław Mizera, dyrektor marketingu w Mielec-Diesel GAZ. –„Moim zdaniem znacznie nowocześniejsza niż aktualnie montowane w nowych Jelczach silniki gazowe z wtryskiem znacznie starszej generacji, gdyż kumulowanym w jednym miejscu kolektora. Pełny, wielopunktowy wtrysk sekwencyjny zapewnia lepszą reakcję silnika na operowanie pedałem gazu przez kierowcę oraz niskie zużycie paliwa, oscylujące (w zależności od elektronicznie ustawionego poziomu mocy) w granicach 45-50 m3 na 100 km. Dla porównania –znacznie słabsze fabrycznie nowe gazowe Jelcze wykazują zużycie znacznie powyżej 55 m3 na 100 km”–przekonuje Zdzisław Mizera. Nowy pojazd został pokazany w Kielcach na październikowych targach TRANSEXPO 2006, gdzie w zasadzie był nielicznym reprezentantem pojazdów wysokopodłogowych. –„Oczywiście zdajemy sobie sprawę z wad takiej konstrukcji”–zapewnia Zdzisław Mizera. –„Ale chciałbym zwrócić uwagę na jeden fakt. W 2006 r. posiadające już niskopodłogowe autobusy gazowe MPK Rzeszów nabyło 10 fabrycznie nowych wysokopodłogowych Jelczy zasilanych CNG. Dlaczego? Otóż powodem są nasze drogi, gdzie autobusy niskopodłogowe z dodatkowym ciężarem na dachu w postaci butli gazowych są poddawane ekstremalnym obciążeniom. Podczas pokonywania ciasnych lub źle wyprofilowanych zakrętów pojazd zachowuje się niestabilnie i pasażerowie mają wrażenie, że autobus zaraz się wywróci. I nie pomagają tutaj żadne systemy poziomowania. Umieszczenie butli pod podłogą zapobiega temu problemowi i zapewnia znacznie lepszą stabilność pojazdu, a także dużo większą ”odporność”na warunki zimowe. Kolejna sprawa, która często nie jest brana pod uwagę, to wysokość pojazdu z butlami zabudowanymi na dachu. Przykładowo w Rzeszowie powoduje to, że nie mogą być one eksploatowane na wszystkich liniach przebiegających przez wiadukt na ul Żółkiewskiego.”

Kolejnym argumentem na rzecz zakupu adoptowanych pojazdów jest oczywiście niska cena koszt adaptacji, która w zależności od wyboru opcji remontu waha się od 60 do 130 tys zł. Dyr. Mizera zaznaczył iż ”Mielec-Diesel”Gaz oprócz adaptacji autobusów posiadanych przez przewoźnika oferuje także przewoźnikom dostawę i sprzedaż kompletnych autobusów po remoncie kapitalnym (oczywiście z kratownicą wymienioną na nową wzmocnioną i ocynkowaną ogniowo), modernizacji karoserii oraz wnętrza i z zamontowanym fabrycznie nowym silnikiem gazowym. Koszt takiego pojazdu jest ok. 3-krotnie niższy od kosztu zakupu nawet najtańszego nowego autobusu gazowego.

Poza tym liczba wysłużonych autobusów użytkowanych w Polsce oraz aktualne możliwości finansowe i stan odnowy taboru nie pozostawiają złudzeń –remonty generalne będą musiały być kontynuowane. A biorąc pod uwagę wysokie ceny ropy, nową normę Euro 4 oraz słabą dynamikę zakupów nowych autobusów gazowych przedstawiciele firmy Mielec-Diesel GAZ są przekonani, że już niedługo więcej firm zdecyduje się na ich ofertę. –„Naszym zdaniem - popartym opiniami przewoźników już eksploatujących autobusy gazowe - gazowa adaptacja bardzo szybko się zwraca, co jest efektem zarówno znacznie niższej ceny w porównaniu z zakupem nowego autobusu, jak i późniejszych oszczędności na zakupie paliwa. Ponadto od 2006 roku EkoFundusz udziela do adaptacji każdego autobusu gazowego dotacje w kwocie 100 000 złotych dla przewoźników miejskich w dużych miastach (ponad 100 tys. mieszkańców)”–przekonuje Zdzisław Mizera.

Historia \'Mielec-Diesel\' GAZ

Przedsiębiorstwo \'Mielec-Diesel\' GAZ powstało w Mielcu w 1999 r. na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej \'EURO-PARK\' Mielec i samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą jako spółka prawa handlowego. Spółka uzyskała osobowość prawną w oparciu o wyodrębnioną część majątku i działalności Wytwórni Silników \'PZL-Mielec\' Sp. z o.o. oraz kapitał Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Udziałowcami \'Mielec-Diesel\' GAZ są:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - 49%;Wytwórnia Silników \'PZL-Mielec\' Sp. z o.o. - 51%. Celem działalności Spółki od początku istnienia było opracowanie, wdrażanie, produkcja i sprzedaż oraz rozwój silników spalinowych zasilanych paliwami gazowymi jako ekologicznego alternatywnego napędu pojazdów użytkowych oraz urządzeń stacjonarnych. Przy współpracy z firmami Motortech GmbH i NGV Autogas prowadzono próby hamowniane stacjonarnych i trakcyjnych silników gazowych zasilanych z początku gazem płynnym (LPG), a docelowo sprężonym gazem ziemnym (CNG). W efekcie tych prac w oparciu o wersje leżące znanych silników wysokoprężnych rodziny SW680 powstały silniki: MD111P2 (zasilany LPG) oraz MD111M6 (zasilany CNG). Silniki te były od początku stosowane do napędu pojazdów miejskich, a zwłaszcza autobusów Jelcz 120M i Jelcz PR110. Autobusy po odpowiednich wzmocnieniach konstrukcyjnych wyposażano w zbiorniki gazu oraz silniki gazowe z kompletną instalacją zasilania paliwem gazowym wraz z wysokoenergetycznym układem zapłonowym.


Wykaz niektórych odbiorców adaptacji autobusów wykonanych przez przedsiębiorstwo \'Mielec-Diesel\' GAZ:

Nazwa odbiorcy

Typ autobusu

Ilość sztuk

Rodzaj paliwa

MPK Radom

Jelcz 120M

7

CNG

MPK Tarnów

Jelcz PR110

15

CNG

MZK Przemyśl

Jelcz 120M

6

CNG

MKS Mielec

Jelcz 120M/PR110

3

CNG

MPK Rzeszów

Jelcz 120M

2

CNG

MPK Inowrocław

Jelcz PR110

6

CNG

MPK Dębica

Jelcz 120M

9

LPG

PKM Tychy

Jelcz 120M

10

LPG

MPK Ostrowiec Św.

Jelcz 120M

8

LPG

PKS Tarnów

Autosan H9

3

LPG


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Mielec
Tedom
diesel
autobus
MKS
GAS
  • Michał – 17.01.2007

    :)

  • – 17.01.2007

    mielec-ogromna fabryka silników i nie potrafi wyprodukowwać silnika spełniającego normę EURO 4 tylko kupują silnik u Czechów. Wstyd i hańba! I z czego ten Mizera jest dumny? Chyba z tego że daje zarobić Czechom a fabrykę w mielcu doprowadza do upadku. Brawo panie Mizera. Tak trzymać a daleko zajedziemy!

  • MKAD – 22.01.2007

    Dokładnie!!

  • zaopatrzeniowiec – 06.02.2007

    Hehehe, ogromna fabryka silników w Mielcu to była 20 lat temu. Od lat już nie produkuje silników, tylko niektóre części zamienne a głównie agregaty z silnikami Iveco. Bravo Czechom, że tak jak MAN zauważyli brak polskich silników!

  • radomiak – 06.02.2007

    na nowych silnikach z Mielca nigdzie już nie dojedziemy bo produkcję zakończono całe late wstecz, a bankruta kupił jakiś prywaciarz i produkuje tam meble. Ta firma gazowa z Mielca to zupełnie inna fabryka która tak jak Jelcz musi potrzebuje silników do montazu w autobusach i z konieczności musi ich szukać poza Mielcem. Tak trzymać to może znowu ktoś w Polsce zacznie produkować silniki autobusowe!

  • – 07.02.2007

    Żadna fabryka w Polsce nie będzie produkować silników bo ją wcześniej czy poźniej i tak Mizera doprowadzi do upadku, ba nie pozwoli jej powstać! on uważa że najlepsze silniki robią czesi, nawet niemcy im do pięt nie dorastają!

  • wow – 07.02.2007

    niemieckie silniki - przynajmniej te dostępne w autobusach CNG na rynku polskim - to przeterminowane badziewie. Brawo Czechom że się ich nie boją i robią coś nowego! Jeździłem w libercu Kronosem z silnikiem Tedomu w starszej wersji niż ta użyta przez mielec. może to jeszcze nie rewelacja ale lepsze od tego co montuje jelcz w vecto. moze i jelcz pojdzie za przykladem mielca - bylaby juz unifikacja. lepiej trzymać z wchodzacymi na rynek czechami niż z zaniedbującymi go niemcami. a moze mielec by pomyslał o innych modelach jelcza niz 120 - np 121?

  • łał – 08.02.2007

    dla wszystkich którzy chcą mieć TEDOM, nie kupujcie nic w Mielcu tylko od razu u Czechów. Taniej wyjdzie i bez pośredników którzy tylko wiedzą jakl wygląda autobus i na tym kończy się ich wiedza

  • siarkowiec – 08.02.2007

    a to nowina, a ja dotychczas myslalem ze w mielcu to tylko przykrecaja "wynalazki" od rudkowskiego rodem jeszcze z PRL-u.

  • do towarzysza siarkowca – 12.02.2007

    teraz w mielcu przykręcają wynalazki z czech; to jest dopiero padlina

  • siarkowiec – 12.02.2007

    cos ci sie poplatalo towarzyszu! jak mozna porownywac przedpotopowego krakowskiego mixera o "elektronice" z lat 80-tych (przerobionej z lpg na cng - bo silniki sie "seryjnie" topily) ktory polowe gazu pali dopiero w kolektorze wydechowym z fabrycznie nowym silnikiem o sekwencyjnym wtrysku seryjnie montowanym w Kronosach??!!! godzina mikserow wybila juz dawno temu i tylko krakow tego nie zauwazyl, he-he.

  • jac946 – 12.02.2007

    widzialem ten silnik w nowym czeskim autobusie w Rzeszowie. palce lizać. brawa dla mielca !

  • kujawiaq – 13.02.2007

    Stary krakowski wynalazek to gorzej niż padlina. Tragicznie spadła moc - po zagazowaniu silnika zamiast koni zostały chabety, kolektor wydechowy się świecił na pomarańczowo i pękał, a pedał gazu chodził bardzo ciężko jak przyspawany. W kabinie kierowcy zamontowali jakiś moduł elektroniczny który się grzeje jak patelnia. Czy ten to projektował to ma jakiekolwiek pojęcie co jest w kabinie w lecie? Tragedia i hańba !!! Wysłać naukowców na kurs dla kierowców !!!

  • – 13.02.2007

    o widzę że sami panowie inżynierowie sie spotkali!! zgadza się że spadła moc silników po zagazowaniu a to dlatego że silniki gazowe były pozbawione turbosprężarki, zgadza sie ze silniki się topiły ale to Mielec nic nie zrobił żeby poprawić silniki, nic nie zmieniono w głowicy żeby mogła pracować w wyższych temperaturach. a ponadto należy dodać że kiedy krakowianie przerabiali ten silnik na gaz to nikt prawie nie wyobrażał sobie ze w Polsce mogą jeździć autobusy na gaz. Robili na takim silniku jaki był na rynku, o zachodnich silnikach nie było mowy. A Mielec cóż takiego wymyślił, kupili u Czechów silnik wraz z osprzętem i zamontawali i udają mądrych! Na każdej zajezdni mogą taki silnik zamontować bez pośrednictwa Mielca który w tym momencie zszedł do poziomu garażowych warsztatów montujących instalacje gazowe ale tylko montaż bo do regulacji musieli zciągnąć Czechów.

  • – 13.02.2007

    a co sie dotyczy palenia gazu w kolektorze to też wina Mielca bo nie zmieniłi wałka rozrządu i w silnikach gazowych były montowane wałki od diesli i to jeszcze turbo. Tak więc Mielec wcale nie jest taki święty!!!

  • kujawiaq – 27.02.2007

    Drogi anonimie - to co robił do ub. roku mielec to była licencja od krakusów (licencja na korzystanie z padliny - to coś w stylu Stokłosy he-he), którzy nie tylko poprawionej głowicy, ale nawet wałka rozrządu nie umieli wymyśleć. Ich "rozum" umarł 20 lat temu. I to nie wina mieleckiego silnika, ale tych krakowskich naukowców (podobno wraz z jakimś "pomagierem" z tarnobrzega) od siedmiu boleści, bo tak samo marne wyniki uzyskali na silnikach MAN-a, Mercedesa, Ikarusa, Andorii itp. Wszędzie krakowskie wynalazki tak samo działały: kolektory się świeciły, a "moc" z tych silników też po ich "przeróbce" sobie gdzieś poszła. No to skończyli kramik i teraz trzęsą tyłkami, że się mielec od nich uwolnił. Lepiej późno niż później!

  • piko – 01.03.2007

    i po co tyle dyskusji o krakusach? kogo dziś interesują jakieś prehistoryczne miksery od rudkowskiego. zdychają śmiercią naturalną tak jak gazowe polonezy. minął czas rozwiązań, które opierają się na ciągłym "gmeraniu" przy reduktorach, żeby tylko silnik jeszcze jakiś czas ledwo zipał. komunikacja miejska to nie miejsce na amatorszczyzę sprzed 20-tu lat. euro 4 nie pozostawia w cng alternatywy dla wtrysku sekwencyjnego co już wszyscy zauważyli. krakowskie mpk też dało się naciągnąć rudkowskiemu, próbowało nawet tym jeździć i jako pierwsze go olało i jego ngv autogas, agrotraka, cng system i co on tam jeszcze wypączkował. dobrze że wreszcie w mielcu też dostrzegli lepszych np. tedom'a lub iveco.

  • tatarek – 02.03.2007

    jeździłem autobusem z tym silnikiem w dębicy. pierwsza klasa. gratuluję mielczanom!

  • – 06.03.2007

    Mielec to BAGNO a gaz i tak nie ma przed sobą przyszłości a EURO 4 przy zasilaniu CNG to fikcja i zrozumcie to w końcu de...le!!!

  • – 07.03.2007

    do piko teraz czas na skode favorit na gaz.

  • kujawiaq – 12.03.2007

    niedouczony anomimie - Euro 4 na CNG to oczywisty fakt potwierdzony wynikami homologacji np. przez TUV (oprócz Tedoma homologacje Euro 4 na cng mąją już wszyscy znaczący producenci silników CNG, a nie wytwórcy pseudoelektroniki - gawędziarze typu Rudkowskiego) Niestety najpierw trzeba wiedziedzieć o czym się mówi, a dopiero potem pisać durne komentarze!

  • siarkowiec – 12.03.2007

    NGV Autogas Rudkowki to BAGNO - avanti Mielec.

  • MZK PRZEMYŚL – 16.12.2015

    jelcze przerabiane przez ta firme to porazka i wyrzucenie kasy w bloto,wiem bo sam jezdze w MZK Przemyśl takim gaziakiem,autobus traci na mocy,kazdy podjaz na jakiekolwiek wzniesienie to tragedia,w lecie sie grzeja niesamowicie bo gaz ma wyższa temp.spalania,zapytajcie któregokolwiek kierowce z MZK Przemyśl to wam powie jak wyglada taka jazda a silnik wytrzymuja ok 60 tys.km i kapitalka a z tego co wiem Przemysl kolejne zakupy autobusów bezie zaopatrywal w silniki diesla a nie gazowe bo zadna oszczednosc

  • mzk przemysl – 16.12.2015

    W Przemyslu tez maja czeski silnik przerabiany w mielcu,taki sam szrot jaki pozostale gaziaki

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....