TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

O recyklingu zużytych opon autobusowych
INFOBUS.PL - Opublikowano: 03.02.2020 10:00:04
O recyklingu zużytych opon autobusowych

Zużyte w ogumienie w dużych rozmiarach to nie tylko spory problem dla ich posiadaczy, ale także dla środowiska. Co zrobić z ogumieniem nienadającym się do dalszej eksploatacji?

Przepisy dotyczące segregacji śmieci są coraz bardziej restrykcyjne, podobnie jak wysokość kar za ich nieprzestrzeganie. Zużyte opony to odpad kłopotliwy dla ich użytkownika, ponieważ warunki jego utylizacji określają specjalne regulacje. W przypadku kilku sztuk opon w standardowych rozmiarach, przeznaczonych do samochodów osobowych nie stanowi to problemu, ponieważ wystarczy je zawieźć do lokalnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK). Nie można jednak tego samego zrobić z ogumieniem przeznaczonym do autobusów lub pojazdów ciężarowych. Chcąc pozbyć się takich opon, należy poszukać firmy lub instytucji, które przyjmują tego typu odpady.

Problemu w tej dziedzinie nie mają floty należące do dużych przedsiębiorstw. Zazwyczaj zawierają one umowy z firmami zajmującymi się utylizacją. Przy zgromadzeniu liczby większej niż 70 sztuk ogumienia ciężarowego/autobusowego mogą także skorzystać z usług realizowanych przez Centrum Utylizacji Opon, która jest w Polsce największą spółką zajmującą się problemem zużytych opon.

Niestety w przypadku osób indywidualnych lub małych firm, które chcą prawidłowo zutylizować mniejszą ilość ogumienia tego rodzaju pojawia się problem. W takim przypadku najprostszym rozwiązaniem będzie oddanie zużytego ogumienia do punktu wulkanizacyjnego, który przeprowadził wymianę lub kontakt z firmą, gdzie opony zostały zakupione. Wiele przedsiębiorstw niewielkie ilości ogumienia przyjmuje od ręki i bez opłat. Niektóre mogą zażyczyć sobie opłaty w wysokości 10-20 zł za sztukę.

Warto dodać, że właściwie wszystkie punkty wulkanizacyjne przyjmują stare opony. Trudno jednak liczyć, że nasze ogumienie nieodpłatnie przyjmie serwis, z którego usług nie korzystaliśmy wcześniej.

Co dalej dzieje się z oponami oddanymi do utylizacji?
W późniejszych etapach procesu recyklingu wszystkie opony przechodzą niemal identyczną drogę. Nie ma tutaj podziału na modele motocyklowe, osobowe, autobusowe czy rolnicze. Skala zjawiska jest ogromna – w samej w Polsce w 2017 roku recyklingowi poddano ponad 200000 ton opon. Dlatego utylizacja ogumienia jest regulowana specjalnymi przepisami. W naszym kraju obowiązkowemu odzyskowi podlega 75% tonażu wprowadzonego do obiegu w roku poprzednim. Co więcej, 15% z tej liczby musi stanowić odzysk materiałowy. Podmiotami zobowiązanymi do spełnienia tych norm są przedsiębiorstwa wprowadzające ogumienie na rynek. Niespełnienie tego obowiązku grozi nałożeniem dodatkowej opłaty produktowej.

Firmy nie chcą narażać się na kary, dlatego odsetek opon przetwarzanych w Polsce znacząco przekracza minimum narzucane przez ustawę. W 2017 roku udało się poddać recyklingowi 80,7%, z czego 35,4% przeszło proces recyklingu materiałowego. Wskaźniki przekraczające nałożoną normę mogą cieszyć, jednak wciąż daleko naszemu krajowi do wyników osiąganych przez inne państwa. W zderzeniu z danymi z Danii, gdzie recyklingowi materiałowemu poddawanych jest 100% opon, polskie 35% wypada blado.

Drugie życie ogumienia
Na czym polega wspomniany wcześniej recykling materiałowy? To nic innego jak przetworzenie starych, zużytych opon w produkty o nowej wartości użytkowej. Do stworzenia jednej sztuki ogumienia wykorzystuje się materiały jak: guma, sadza, krzemionka, elastomery, metal, tekstylia oraz różne związki chemiczne. Przedsiębiorstwa specjalizujące się w recyklingu mogą z tej mieszanki odzyskać surowce takie jak:

  1. Gumowy granulat – wszechstronny półprodukt, który może posłużyć np. do wzbogacenia asfaltu.

  2. Stal – metal o bardzo uniwersalnym zastosowaniu w przemyśle.

  3. Tekstylia – materiały, którymi można np. wzmocnić mieszankę betonu

Każdego roku miliony ton ogumienia zostaje wycofanych z eksploatacji i staje się odpadami. Stanowi to ogromne wyzwanie dla środowiska naturalnego, dlatego najbardziej optymistyczna wizja zakłada "zamknięcie" obiegu materiałów w przemyśle oponiarskim. Produkty otrzymane z odzysku surowcowego mogłyby posłużyć za podstawowy składnik służący do wytworzenia nowych egzemplarzy.

Całość opracowania znaleźć można pod adresem: https://www.oponeo.pl/artykul/recykling-opon.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
komponenty
Oponeo

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....