TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nowy podwykonawca dla MPK Wrocław. Czy mniej to taniej?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 19.08.2019 15:00:04
fot. wroclaw.pl

Niedługo poznamy oferty w nowym liniowym przetargu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu. Pakiet w porównaniu z poprzednim podejściem uległ zmniejszeniu, kary umowne też znacząco obniżono. Ale czy mniej znaczy taniej?

MPK w lipcu ponowiło próbę znalezienia nowego podwykonawcy. Pisaliśmy o tym tutaj. Poprzedni przetarg zakończył się niepowodzeniem. Wrocławski przewoźnik średnią stawkę początkową szacował na 8,03 zł/wzkm netto. Tymczasem najtańszy Mobilis zaproponował realizację przewozów średnio za 10,02 zł/wzkm netto na początek.

Nowy kontrakt po zmianach będzie mniejszy. Podwykonawca MPK nie będzie musiał już dysponować 40 autobusami, a 30 (18 klasy MAXI, 12 klasy MEGA), docelowo fabrycznie nowymi z bogatym wyposażeniem, bardzo zbliżonym do 50 Mercedesów Citaro G C2, które niedługo zaczną trafiać do floty MPK. W początkowym okresie obowiązywania umowy nowy podwykonawca miałby przejąć od miejskiego przewoźnika obsługę linii 109, 119 (tylko w weekendy) 122, 132 i 609.

Przewozy będą obejmowane w trzech etapach:

  • od 18 stycznia 2020 r. - osiem autobusów klasy MAXI, w tym jeden rezerwowy
  • od 1 lutego 2020 r. - osiem autobusów klasy MAXI, w tym jeden rezerwowy
  • od 4 kwietnia 2020 r. - 10 autobusów klasy MEGA, w tym dwa rezerwowe

W przypadku jeśli umowa zostanie zawarta po 17 października 2019 r. terminy te ulegną odpowiedniemu przesunięciu. Nie zmieni się natomiast moment zakończenia realizacji kontraktu. To dalej 28 lutego 2025 r.

Zmniejszenie liczby autobusów oczywiście poskutkowało "obcięciem" pracy eksploatacyjnej. Teraz MPK ma prawo zamówić w trakcie pięcioletniej umowy przewozy w wymiarze do 10,57 mln wzkm. W skali roku ma to dać "widełki" na poziomie między 1,7 mln, a 2,114 mln wzkm. Przy tej skali pakietu to dalej bardzo duży rozstrzał, który zawyża wycenę ryzyka w stawce początkowej. Co jeszcze się zmieniło?

Kary umowne w dół
Na pewno dobrym ruchem jest zmniejszenie kar umownych. W niektórych przypadkach MPK obniżyło je kilkukrotnie z dotychczas bardzo absurdalnego poziomu. Kierowcy podwykonawcy mają być zatrudnieni na etatach oraz dodatkowo przejdą certyfikację. Jednak w porównaniu z poprzednim przetargiem teraz będą mogli oni warunkowo wyjechać na linie. MPK określiło graniczny termin, do które prowadzący musi zdać egzamin. To dobry ruch zważywszy na obecne niedobory pracowników oraz wysoką presję płacową w grupie kierowców. A obecny pakiet co prawda mniejszy, ale zapotrzebowanie na prowadzących spadło jedynie o ok. 10 - 12 osób.

Waloryzacja z dwiema zmianami
Kolejna sprawa dotyczy finansów. Kształt waloryzacji nie uległ zmianie. Dalej opiera się ona trzech elementach. W 30% to zmiana realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia wg. GUS. 50% to zmiana ceny oleju napędowego wg. danych Polskiej Izby Paliw Płynnych. Pozostałe 20% to wskaźnik inflacji. MPK utrzymało limit wzrostu stawki do maksymalnie 4% rocznie. I to mimo próśb w trakcie pytań do SIWZ o jego zniesienie. Taka konstrukcja w końcu zmusza oferta do spekulacji, gdyż musi w stawkę początkową wliczyć rezerwę w wysokości 15 - 25% na wypadek wzrostu kosztów, które taki wskaźnik waloryzacji pokryje w mniejszej części. A to przecież tak naprawdę spekulacja. Co prawda w branży autobusowej mamy wizjonerów, ale niestety jasnowidzów nigdy się nie doczekamy.

Pocieszająca jest natomiast inna kwestia związana ze zmianą stawek za wzkm. MPK wprowadziło zapis, że w przypadku ujemnego wskaźnika waloryzacji stawka nie może spać poniżej 96% waloryzowanej. To bardzo dobry ruch jeżeli popatrzymy na ostatnie 3, 4 lata wstecz, gdzie przy zbliżonym układzie wskaźników przewoźnicy mieli zasadniczo stawki "cięte" w dół. Na pewno pozwoli to na lepsze planowanie rezerw finansowych i ryzyka zwycięzcy przetargu. Teoretycznie skrócono także okres bazowy. Pierwsza waloryzacja odbędzie się w ciągu sześciu miesięcy od rozpoczęcia świadczenia przewozów.

Jaka waloryzacja najlepsza?
Sam wzór waloryzacji budzi pewne jednak kontrowersje. Wielokrotnie rozmawialiśmy z prywatnymi przewoźnikami jaka waloryzacja byłaby najlepsza z ich punktu widzenia i perspektywy osiągnięcia jak najniższej stawki początkowej. Bo w tym miejscu należy otwarcie powiedzieć, że nikt nie kalkuluje w oparciu o przewidywanie przyszłości o obecne realia. Czyli mówiąc jaśniej stawki są liczone w oparciu o parametry i wskaźniki, które są znany na moment składania ofert. Wobec tego padła następująca propozycja:

  • 50% - zmiana wskaźnika rocznego nominalnego wynagrodzenia wg. GUS, najlepiej w grupie kierowców
  • 30% - wskaźnik zmiany ceny paliwa wykorzystywanego przez operatora w oparciu o dane dogodne dla zamawiającego
  • 20% - wskaźnik inflacji

Dlaczego taki zestaw i waga wskaźników? Chodzi o uniknięcie sytuacji, w której inflacja "zjada" korektę o wzrost wynagrodzeń. A jak wiadomo pensje pracowników to obecnie ok. 40% stawki za wzkm. Jeszcze niedawno przyjmował się ten narzut na poziomie 20-30% stawki. Także wzrost jest zauważalny i łatwy do wytłumaczenia.

Kwestią wtórną jest częstotliwość waloryzacji. Ważne jest natomiast to, aby nastąpiła ona jak najbliżej termin rozpoczęcia przewozów. Wydaje się więc, że termin do trzech miesięcy po tej dacie byłby optymalny z punktu widzenia oceny ryzyka. Okres półroczny powiedzmy, że w tej sytuacji jest względnie akceptowalny.

Terminy płatności? Bez korekty
Padły też prośby o skrócenie terminu płatności lub płatności częściowe, np. za połowę danego miesiąca. Obecnie narzucony przez MPK termin to 30 dni o daty wystawienia przez podwykonawcę faktury. Czym to skutkuje? Operator musi w tej sytuacji zabezpieczyć finansowanie działalności. To oczywiście przekłada się na wzrost stawki o kilka %. 

Może to dosyć mało, ale trzeba pamiętać, że wsparcie banku obejmuje nie tylko pierwszy miesiąc jeżdżenia po Wrocławiu, ale także wszystkie czynności związane z objęciem pakietu. A tych jest sporo. Więc obiektywnie przyspieszenie płatności jest jak najbardziej na rękę przewoźnikowi. Sądzimy jednak, że po przygodach Wrocławia z Warbusem z tego wynika niechęć MPK to większej elastyczności w tej kwestii.

Podsumowując...
Skala mniejsza, ale narzut kosztów stałych nie ulega większej zmianie. Na pewno cennym ukłonem w kierunku przewoźników ze strony MPK jest znaczne obniżenie kar umownych oraz limitowanie spadku stawki przy ujemnej waloryzacji do maksymalnie 96%. Zmiany w certyfikacji kierowców oraz start w trzech etapach to też rozsądne posunięcie.

Ale nie wolno zapomnieć o pieniądzach. Szacunkowa wartość zamówienia to 115 528 003,08 zł netto. Przyjmując reguły z poprzedniego przetargu dawałoby to średnią stawkę początkową na poziomie ok. 8,75 zł/wzkm. Z kolei na koniec kontraktu miałoby to być nie więcej niż 9,77 zł netto. Oczywiście zakładając poprawność naszego toku myślenia. Czy to odpowiednio? Cóż... 

Wyłącznie tanimi autobusami nie zejdzie się do tego poziomu. Można jeszcze pokombinować z formą zatrudnia, ale powiedzmy wprost- czy znajdzie się 75 chętnych pracować na zasadzie minimum krajowej plus reszta w przysłowiowej kopercie, albo na kawałek etatu, a reszta na działalności albo zleceniu?


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
MPK Wrocław
  • Marcin Pudełko – 19.08.2019

    Obniżenie wymagań tak aby lokalni przewoźnicy byli w stanie to podjąć może zwiększyć zainteresowanie.

  • Zbigniew Święch – 19.08.2019

    MOBILIS...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....