TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nowy Citaro: bezpieczeństwo i obniżona masa (2)
Dariusz Więcławski - Opublikowano: 08.06.2011 12:38:11 2 komentarze
Nowy Citaro: bezpieczeństwo i obniżona masa (2)

W nowym Citaro wprowadzono także wiele zmian niewidocznych gołym okiem. Mimo, że konstrukcja nadwozia nadal bazuje na sprawdzonej koncepcji modułów pierścieniowych –jednej z innowacji stosowanych od pierwszej generacji Citaro –została ona wzmocniona, aby zapewnić pasażerom jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa, zwłaszcza przy kolizji bocznej.

 

Inteligentna inżynieria

Podjęto szereg działań mających na celu zwiększenie sztywności szkieletu nadwozia przy jednoczesnym obniżeniu jego masy. Jednym z przykładów są nowe elementy łączące pionowe i poziome elementy szkieletu w okolicach słupków okiennych, wykonane z prasowanej blachy, zintegrowane w pojedynczych, wielowymiarowych sekcjach przypominających rękojeść miecza. Ponieważ elementy te są budowane z pojedynczego, prasowanego kawałka metalu, są one jednocześnie lżejsze i bardziej wytrzymałe. Rozszerzenie technologii spawania laserowego na elementy inne, niż same łączenia elementów szkieletu pozwoliło na stworzenie bardzo sztywnych łączeń. Podobny efekt konstruktorom udało się osiągnąć przy projektowaniu otworów drzwiowych: choć zostały one wzmocnione, ich ścianki są cieńsze, dzięki czemu charakteryzują się mniejszą masą, niż w modelu poprzedniej generacji.

Także zwiększenie powierzchni oszklonej na ścianach bocznych nie spowodowało zwiększenia masy, dzięki częściowemu zastąpieniu dotychczasowych szyb o grubości 4 mm cieńszymi, o grubości 3,15 mm.

Także sufitowy element szkieletu jest nowy. Jego konstrukcja bazuje na dwóch podłużnych obręczach, rozciągających się prawie na całą długość dachu i w przypadku autobusu o długości 12 m waży jedynie 110 kg wobec 137 kg w modelu poprzedniej generacji, przy czym redukcja masy w żaden sposób nie odbija się na jego sztywności. Nowa konstrukcja dachu umożliwia ponadto na znacznie bardziej elastyczne rozmieszczenie dodatkowych komponentów, przy jednoczesnym ograniczeniu liczby wariantów z 50 do zaledwie 15.

Kierowca bezpieczniejszy

Dodatkową cechą konstrukcji zmodernizowanej ściany przedniej autobusu jest specjalny element pochłaniający energię zderzenia, który zapewnia kierowcy dodatkowe zabezpieczenie w razie kolizji czołowej. To, w połączeniu ze wzmocnionymi słupkami A0 oraz konstrukcją szkieletu zbudowaną tak, aby wszelkie siły uderzeniowe przekazywane były dalej w głąb struktury nośnej, powoduje że nowe Citaro już dziś spełnia warunki przyszłego testu zderzenia z wahadłem, określone w normie EKG-ONZ R29.

Szkielet nowego Citaro został opracowany także pod kątem zgodności z przyszłą normą EKG-ONZ R66/01. Przewiduje ona znacznie większą przestrzeń przeżycia w razie wywrócenia autobusu, aniżeli dotychczasowe przepisy. Mimo, że wprowadzenie nowej normy przewidywane jest dopiero na 2017 r., Citaro nowej generacji spełnia je już dziś.

I kolejna ważna zmiana. Zwiększenie rozstawu osi o 55 m do 5900 mm, w połączeniu z przeniesieniem akumulatorów pod stanowisko kierowcy (w przypadku pojazdów solo) spowodowało istotną zmianę rozkładu mas, znacznie ograniczając obciążenie tylnej osi. Samo przemieszczenie akumulatorów zdjęło z niej 171 kg nacisku. Uzyskane w ten sposób zmniejszenie obciążenia tylnej osi jest potrzebne w związku z oczekiwanymi zmianami przepisów dotyczących emisji spalin oraz zwiększeniem masy komponentów, które w konsekwencji będą musiały być zamontowane na tylnym zwisie. Jednocześnie poprawił się dostęp do akumulatorów. W modelu przegubowym Citaro G, akumulatory będą umieszczane w dotychczasowej pozycji, na wysokości drugiej osi, która w tym wypadku nie jest obarczona skutkami rosnącej masy układu napędowego.

Lżejszy mimo, że większy

Pomimo zwiększonej długości nadwozia, większej powierzchni przeszklonej ścian bocznych oraz podwyższonego bezpieczeństwa biernego, nowe Citaro jest lżejsze od swojego poprzednika. Także pojemność pasażerska jest co najmniej taka sama, jak w dotychczasowych modelach, co nie jest bez znaczenia przy kalkulacjach rentowności obsługi połączeń.

Także główna komora elektryczna, zlokalizowana w szafce za stanowiskiem kierowcy, została zmodernizowana. Nowa instalacja elektryczna z architekturą PCB (printed circuit board –płytka z obwodem drukowanym) jest bardzo elastyczna i niezawodna. Umożliwia łatwe wyposażenie w dodatkowe elementy i jest rozmieszczona w sposób bardzo przejrzysty, co znacznie ułatwia jej utrzymanie. Dodatkowo, dzięki tej instalacji można było pozbyć się znacznej części skomplikowanego okablowania oraz ograniczyć liczbę wariantów całej instalacji elektrycznej.

W celu dalszej poprawy niezawodności i trwałości instalacji elektrycznej, zdecydowano się także przenieść wszystkie przewody z kanałów umieszczonych pod nadwoziem do części sufitowej, gdzie są znacznie lepiej zabezpieczone przed wpływem czynników zewnętrznych.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
bezpieczeństwo
Citaro
Mercedes
  • Meteor – 10.06.2011

    Nowości, nowości, a mi i tak bardziej się podoba obecne Citaro :)

  • krzz – 10.02.2012

    Wie ktoś, ile wynosi masa własna nowego citaro?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....