Nowość w Szczecinie. Hybryda od Mercedesa na testach

infobus
03.08.2020 13:00
0 Komentarzy

Autobus Mercedes-BenzCitaro G Hybrid wozi pasażerów SPAK Szczecin – testowo. Pojazd przyjechał doSzczecina 16 lipca i pozostanie w mieście jeszcze przez kilka dni.

SPAK zdecydował się na testy marki, której nie posiada wswoim taborze. Jest to także pierwszy C2, który wyjechał na szczecińskie linie– a konkretnie na linię 87 (Dworzec Główny Owocowa – Podbórz) – tam go możnaspotkać.

Ukłon w stronępolskich przewoźników

Przegubowe hybrydowe Citaro może zabrać 135 pasażerów, zczego 41 osób ma szansę usiąść na fotelach CSE. Wejście na pokład tego w pełniniskopodłogowego pojazdu jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie2-2-2-2.

Testowa hybryda to autobus w wersji, która ma być ukłonem wkierunku polskich przewoźników. A to m.in. dzięki zastosowaniu wydzielonej i wpełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jestona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).

Mercedesa wyposażono w klimatyzację przestrzenipasażerskiej, którą oparto na wydajnych agregatach Konvekty. Naturalnawentylacja jest zapewniona przez siedem okien przesuwnych oraz wywietrznikidachowe. Citaro jest monitorowany, a także w razie potrzeby przystosowano go tozamontowania biletomatu.

Autobus został wyposażony w system informacji pasażerskiejmieleckiego R&G Plus. Postawiono na dosyć podstawowy pakiet wyposażenia.Hybrydowa „gwiazda” posiada trzy diodowe wyświetlacze zewnętrzne owysokiej rozdzielczości. W środku nie znajdziemy żadnej tablicy informacyjnej.Całością steruje autokomputer SRG6000P.

Hybryda wedługMercedesa

Czas zerknąć pod tylną maskę białej „gwiazdy”.Autobus posiada silnik OM936. To jednostka o pojemności skokowej niespełna 7,7l. Ma ona 260 kW mocy oraz osiąga 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Naturalniespełnia ona normę Euro 6. Silnik zblokowany jest z automatyczną sześciobiegowąskrzynią ZF Ecolife. To przekładnia typu 6AP1600B.

Skoro Citaro C2, to oczywiście nie mogło zabraknąć modułurekuperacyjnego. Dzięki temu autobus ma charakteryzować się niższym spalaniemoraz m.in. większą żywotnością akumulatorów.

Podstawowa zasada działania nowego modelu Citaro hybrid jestbardzo prosta. Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy o mocy14 kW i 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego zintegrowany jest pomiędzysilnikiem spalinowym, a skrzynią biegów. W trakcie wyhamowywania autobusu pełnion funkcję prądnicy, która przetwarza energię kinetyczną pochodzącą z hamowaniasilnikiem w prąd – podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu.

Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w postaci energiielektrycznej. Bez technologii hybrydowej energia pozyskiwana w fazierekuperacji byłaby tracona, zaś nowy Citaro hybrid wykorzystuje ją, przy okazjioszczędzając. Gdy tylko autobus rusza z miejsca, silnik elektryczny wspomagasilnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnikowi spalinowemuwystarczy wytworzenie mniejszej mocy, by ruszyć z miejsca, oszczędzając tymsamym na paliwie.

Dzięki wysokiej gęstości mocy innowacyjne superkondensatorymagazynują energię elektryczną dla silnika elektrycznego, wyróżniając się przytym bardzo niewielkimi rozmiarami i wysokim bezpieczeństwem działania.Zaprojektowane są na ciągłe i szybkie przełączanie pomiędzy trybem ładowania irozładowywania w typowym cyklu autobusu miejskiego, cechując się wysokążywotnością.

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do zwiększeniasprawności w nowym Citaro hybrid jest także montowany seryjnie nowyelektrohydrauliczny układ kierowniczy. System pracuje w sposób zoptymalizowanypod kątem zapotrzebowania, przyczyniając się istotnie do obniżenia zużyciapaliwa w ruchu miejskim.

Komentarze