Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe tachografy – nowe problemy

infobus
17.04.2019 08:00
0 Komentarzy

15 czerwca na rynek wchodzą tachografy nowej generacji, które charakteryzują się m.in. możliwością przeprowadzenia zdalnej kontroli. Głównym zadaniem rejestratorów 4.0. jest zmniejszenie możliwości manipulacji.

Inteligentne tachografy, zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia 165/2014 po 15 czerwca br. będą obowiązywały w nowych pojazdach o DMC powyżej 3,5 ton, przeznaczonych do przewozu drogowego osób lub rzeczy. Zatem obowiązywać będą i w ciężarówkach, i w autobusach, których data pierwszej rejestracji będzie po 15.06.2019 na drogi będą mogły wyjechać jedynie wyposażone w smart tacho. Wcześniej zarejestrowane pojazdy – zgodnie z pomysłem europosłów – powinny być wyposażone w inteligentnerejestratory dopiero do 2034 roku.

Jeden producent

Okazuje się jednak, że temat tych inteligentnych systemówbudzi wiele wątpliwości nie tylko wśród przewoźników, ale także wśródproducentów i dostawców IT dla transportu, europosłów i ekspertów rynku TSL wPolsce.

Karty – kierowcy, przedsiębiorstwa oraz kontrolne wydane dostarszych wersji rejestratorów zgodnie z założeniami będą współpracowały znowymi urządzeniami. Karty warsztatowe, wykorzystywane do tej pory, jako jedynenie są kompatybilne z urządzeniami smart. Co to oznacza? Tak zwane inteligentnetacho może wejść do użytku tylko po kalibracji w serwisach. Placówkiupoważnione do przeprowadzanie takich prac muszą dysponować kartamiwarsztatowymi wydanymi specjalnie do tej wersji urządzenia. Tymczasem, naprzykład w Szwecji, na terenie której znajduje się 285 podmiotów zajmującychsię instalacją, kontrolą i kalibracją tachografów, wydano do tej pory zaledwiejedną kartę warsztatową.

-„Według ostrożnych szacunków jednego z producentówinteligentnych tachografów – do czerwca ok. 50% warsztatów w Niemczech będzieposiadało odpowiednie urządzenia potrzebne do kalibracji tachografów, jednaknie wiadomo, czy będą one wyposażone w karty warsztatowe, które są niezbędne –dodaje Jakub Ordon.

Gdzie konkurencja?

Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) zwraca takżeuwagę na problem uczciwej konkurencji i funkcjonowania jednolitych zasad dlawszystkich przewoźników na rynku europejskim. Przewoźnicy spoza UE, wykonującprzewozy w ramach umowy AETR, nie będą zobligowani do posiadania inteligentnychtachografów.

-„Taka sytuacja spowoduje wzrost przewagi rynkowej firmtransportowych zza wschodniej granicy, które będą mogły realizować frachty przywykorzystaniu nowego taboru z tachografami starszej generacji – zauważa Jakub Ordon.

Podczas, gdy Holandia domaga się 6-miesięcznego przesunięciadaty wprowadzenia smart tachografów, jedynym krajem, który wykazał swojeprzygotowanie do ich wprowadzenia, okazuje się być Wielka Brytania.

-„Jednak,jeśli dojdzie do tzw. twardego Brexitu, to sytuacja Brytyjczyków łudząco będzieprzypominać położenie krajów trzecich. Co za tym idzie – urządzenia nowejgeneracji nie będą wobec nich wymagane na terenie UE – komentuje Piotr Żółty zInelo.

Mimo problemów i opóźnień na ten moment nie mówi się o przesunięciudaty wprowadzenia nowych tachografów. Eksperci ostrożnie przyglądają sięprocesom przygotowującym do wdrażania inteligentnych urządzeń na terenie UE.Warto podkreślić, że kwestie te dotyczą tylko nowych pojazdów użytkowych, gdyż zgodnie zrozporządzeniem 165/2014 – pozostałe pojazdy ciężarowe mają zostać wyposażone wtachografy 4.0. do 2034, czyli mają na to aż 15 lat!

Komentarze