Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe Solarisy z nowym DAF-em w Kórniku

infobus
12.02.2019 14:00
0 Komentarzy

KPA KOMBUS z Kórnika jest już w posiadaniu dwóch spalinowych Solarisów Urbino 12. Co warte podkreślenia przewoźnik jest pierwszym polskim użytkownikiem „jamników” z silnikami DAF MX-11 po zmianach konstrukcyjnych, które spełniają normę Euro 6c i mają zapewniać niższe zużycie paliwa.

Przypomnijmy, że to finał zamówienia, które Kórnik złożył u Solarisa w lipcu 2018 r. Pisaliśmy o nim tutaj. Kontrakt opiewał na 2 334 540 PLN brutto. Jeden Nowy Urbino 12 w wersji dla Kórnika został więc zaoferowany w cenie 949 000 PLN netto. Autobusy zostały dostarczone pod koniec ubiegłego roku. Zgodnie z wymaganiami, które stawiał SIWZ oraz specyfice linii obsługiwanych przez kórnicki KOMBUS zastosowano komplet w postaci silników DAF MX-11 ze skrzyniami biegów ZF Ecolife. Ale po kolei.

Każdy z kórnickich nU12 umożliwia podróż maksymalnie 85 pasażerom. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 12 siedzeń, a to bardzo dobry wynik, do którego producent z Bolechowa już na dobre nas przyzwyczaił. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy Rawag (co jest rozwiązaniem rzadziej wybieranym przez klientów Solarisa), a ich napęd to urządzenia od BODE.

Kompletując powerpack Solaris miał na uwadze wytyczne kórnickiego SIWZ. Sercem układu napędowego jest nowy silnik DAF MX-11 H2. To jednostka o pojemności 10,8 l, mocy 251 kW i 1600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Spełnia ona normę czystości spalin Euro 6c. Nowy silnik DAF-a jest o ok. 40 kg lżejszy w porównaniu z poprzednim. Dodatkowo dzięki obniżonej minimalnie mocy (z 271 do 251 kW) ma zapewniać mniejsze zużycie paliwa, dzięki zwiększeniu momentu obrotowego przy mniejszych obrotach i zapewnieniu maksymalnego momentu obrotowego w szerokim zakresie prędkości obrotowych. KOMBUS jest pierwszym polskim przewoźnikiem, który otrzymał Solarisy z takim silnikiem. Jednostka napędowa jest zblokowana z automatyczną skrzynią biegów ZF 6AP1700B Ecolife.

Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sporo, bo osiem przesuwnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji. Odpowiada za nią agregat Spheros Revo o mocy chłodniczej 36 kW. Jest także monitoring, który oparto na rozwiązaniach Pixela.

System informacji pasażerskiej jest oparty na rozwiązaniach dwóch firm. Autobusy są wyposażone w cztery zewnętrzne diodowe wyświetlacze (w tym jeden dla niedowidzących) o wysokiej rozdzielczości produkcji bydgoskiego Pixela. W środku znajdujemy dwa typu tablic. Za kabiną kierowcy zamontowana została diodowa Pixel XTL16x120. Z kolei po prawej stronie, tuż przed drugimi drzwiami umieszczono monitor LCD typu ETM38 mieleckiej R&G Plus. To oczywiście nic innego jak „e-koraliki”. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer SRG5000P.

Krótko mówiąc jest przyzwoicie, wszystko jest na swoim miejscu. Nowe Urbino 12 to kolejne pojazdy z fabryki w Bolechowie, które zasiliły flotę KOMBUS-a. Łącznie spółka użytkuje dziewięć autobusów z charakterystycznym logo jamnika na masce.

Komentarze