Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe Citaro C2 w Gdańsku. A to nie koniec!

infobus
17.04.2019 14:45
0 Komentarzy

Pierwsze autobusy z transzy 46 nowych Mercedesów Citaro C2, jakie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje kupiła w zeszłym roku od EvoBus Polska, rozpoczynają regularne kursy na gdańskich liniach.

Nowe autobusy zastąpią te najbardziej wysłużone. Spółka wydzierżawi także kolejne 48 takich pojazdów – pojawią się one na gdańskich ulicach na początku przyszłego roku. Oznacza to, że w 2020 roku nowe, nowoczesne Mercedesy będą stanowić ponad połowę floty GAiT. Zgodnie z umową, producent dostarczy do Gdańska w sumie 46 pojazdów. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł. W konferencji, która odbyła się z tej okazji, w środę 17 kwietnia, wzięli udział: prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu Piotr Borawski oraz zarząd GAIT.

„Pięć nowych autobusów wyjeżdża na ulice Gdańska. Kolejne są w trakcie procedur odbiorowych. Ważna informacja jest taka, że w ciągu najbliższych dwóch lat, połowa wszystkich autobusów w Gdańsku to będą autobusy poniżej dwóch lat, jeśli chodzi o wiek. Mam nadzieję, że skłoni to mieszkańców Gdańska do częstszego korzystania z komunikacji publicznej” – mówiła podczas konferencji prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

Bezpieczne, wygodne i… odporne na wandali

Każdy z pojazdów będzie wyposażony w system klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi. Komora silnika i komora dodatkowego urządzenia grzewczego wyposażone będą w automatyczne urządzenia detekcji i gaszenia pożaru. Każdy z pojazdów będzie wyposażony w system monitoringu wizyjnego i system zliczający pasażerów. W pojazdach zamontowano także funkcję przyklęku, dzięki której bok pojazdu będzie można obniżyć o 60 mm, co znacznie ułatwi wejście i wyjście z pojazdu. Konstrukcja foteli będzie wandaloodporna, podobnie jak sama tapicerka, która ma być odporna nie tylko na wycieranie i zabrudzenia, ale także na akty wandalizmu, jak rozrywania czy rozcięcia.

Tablice i wyświetlacze – informacja na widoku

Autobusy klasy MIDI i standardowe będą miały zamontowane po jednym, a przegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22'', umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, mapki z aktualną pozycją pojazdu, zdjęć, komunikatów specjalnych i video. Monitory są zabezpieczone przed atakami wandalizmu oraz posiadają funkcję antyrefleksu. W standardowych Citaro i w midikach znajdzie się jeden, a w przegubach dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38'', na których wyświetlane będą informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznym oznaczeniem przystanku bieżącego. Autobusy będą wyposażone w 3 tablice zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) wyświetlające in formacje w barwie bursztynowej, zapewniające dobrą widoczność w każdych warunkach i mogące pracować w temperaturach od -20°C do +70°C. Tablice będą wyświetlać numer linii oraz nazwę przystanku końcowego w jednym lub w dwóch rzędach, posiadają również możliwość wyświetlania informacji w sekwencji stałej lub płynącej.

3 lata gwarancji

Wszystkie nowe autobusy, niezależnie od typu, objęte są gwarancją na 36 miesięcy lub do przebiegu 250 tys. km. Dodatkowo zewnętrzne powłoki lakiernicze oraz elektronika pokładowa (SIP, monitoring, TRISTAR, bramki liczące) objęte są gwarancją na 60 miesięcy, z kolei szkielet kratownicy podwozia (rama) i nadwozie oraz blachy poszycia zewnętrznego na 120 miesięcy.

Nowoczesne i ekologiczne

Jak zapewnia producent, Mercedesy Citaro są obecnie najnowocześniejszymi seryjnie produkowanymi autobusami miejskimi. Do głównych innowacyjnych należą:

  • odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko;

  • znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VI emisje spalin; norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V;

  • spełnienie Regulaminu nr 66-02 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie kierowcy; maksymalne bezpieczeństwo uzyskano stosując łączenia konstrukcyjne opierające się na nowych, laserowo wycinanych węzłach, co daje większą sztywność i wytrzymałość szkieletu.

„Transport publiczny i komunikacja miejska są dla nas najwyższym priorytetem. Dzięki temu, że są to nowe pojazdy spełniają one bardzo wysoką klasę Euro VI. Dbamy o środowisko więc jest to dla nas bardzo ważne. Życzę wszystkim, żeby w miarę możliwości przesiadali się jak najczęściej na komunikacje miejską. Będziemy starać się ją unowocześniać, żeby była komfortowa i jak najmniej awaryjna” – mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta do spraw przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

Wygodne miejsce pracy

Wyposażenie kabin konsultowane było z kierowcami autobusów. Kabina kierowcy będzie wydzielona z oszklonymi szczelnymi drzwiami, z systemem klimatyzacji i zamontowanym defibrylatorem AED oraz czujnikiem dymu papierosowego. Kierowcy będą mieć też do dyspozycji gniazda USB, lodówkę o pojemności min. 3,5l, wieszak na ubranie i podstawkę na telefon. Nowością jest także wygodniejszy i podgrzewany fotel.

„Nasi kierowcy podkreślają, że jeździmy najnowocześniejszymi autobusami w Europie, a może i na świecie i nie jest to przesada. Jest to autobus naprawdę z najwyższej półki – mówił Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. W tej chwili jesteśmy na etapie analiz finansowych i mogę państwa zapewnić, że nie jest to nasze ostatnie słowo” – dodał prezes Lisicki.

Zgodnie z umową EvoBus Polska dostarczy do Gdańska 18 autobusów standardowych, 26 przegubowych i 2 typu midi.

Midi – 628 02 Citaro K – 2 sztuki

Spółka GAiT ma w swojej flocie 8 autobusów typu midi, wśród nich – także Mercedesy Citaro K z dostaw w 2016 i 2017 roku (numery boczne 2487 do 2491). Dostawa kolejnych dwóch będzie kosztować ponad 2,8 mln zł. Nowe midiki otrzymają numery boczne 2492 i 2493. Autobusy pomieszczą 80 osób, w tym 22 na miejscach siedzących (z poziomu niskiej podłogi dostępnych będzie 6 foteli). Pojazdy będą miały 10,633 m długości, 2,55 m szerokości i 3,120 m wysokości. Będą również miały troje podwójnych drzwi.

Standardowe – 628 02 Citaro – 18 sztuk

Autobusy standardowe to najbardziej popularne pojazdy we flocie GAiT. Jest ich 127, wśród nich 9 Citaro z 2016 roku (numery boczne 2738 do 2746). Dostawa kolejnych 18 sztuk będzie kosztować 25,9 mln zł. Nowe standardowe Citaro otrzymają numery boczne od 2761 do 2778. Pojazdy będą miały 12,135 m długości, 2,55 m szerokości i 3,120 m wysokości. Pomieszczą 90 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących (z poziomu niskiej podłogi będzie dostępnych 8 foteli). Pojazdy będą miały troje podwójnych drzwi. Przedpremierowo pisaliśmy o nich tutaj.

Przegubowe – 628 03 Citaro G – 26 sztuk

26 nowych przegubów, których koszt dostawy to 50,6 mln zł, dołączy do 89 pojazdów tego typu, które jeżdżą już po Gdańsku. Od 2016 roku we flocie GAiT jest również 9 Citaro G. Nowe przeguby Citaro G otrzymają numery boczne od 2662 do 2687. Pojazdy będą miały 18,125 m długości, 2,55 m szerokości i 3,120 m wysokości. Pomieszczą 140 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących (z poziomu niskiej podłogi będzie dostępnych 15 foteli). Przeguby będą miały czworo podwójnych drzwi.

Wielka wymiana autobusów trwa

Prezes spółki GAiT Maciej Lisicki podkreśla, że Gdańsk jest obecnie w trakcie największej w ostatnich latach wymiany taboru. W przyszłym roku przewoźnik wzbogaci się o kolejnych 46 Mercedesów Citaro, które przez przynajmniej sześć lat będzie wynajmował, a ponadto EvoBus będzie odpowiedzialny za ich kompleksowe utrzymanie.

-„W najbliższych tygodniach do Gdańska przyjadą nowe Mercedesy Citaro, a także nowe dwukierunkowe tramwaje Pesa Jazz Duo. Z kolei w 2020 roku flotę GAiT zasili 48 kolejnych wydzierżawionych Mercedesów Citaro. Na tym nie kończymy, bo w planach są kolejne przetargi na nowe autobusy, ale także i tramwaje. Celem GAiT jest to, aby dysponować autobusami nie starszymi niż 8 lat” – dodaje prezes Lisicki.

Obecnie miejska spółka dysponuje 230 autobusami. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, wykonując pracę eksploatacyjną na poziomie ponad 28 mln wzkm.

Komentarze