TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nextbike ma przedstawić plan naprawczy MEVO
GDANSK.PL Izabela Biała - Opublikowano: 10.05.2019 17:30:38
Nextbike ma przedstawić plan naprawczy MEVO

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot czeka na plan naprawczy dla Mevo od Nextbike Polska i nie zamierza rozwiązywać umowy z operatorem systemu, któremu naliczył już ponad 4,5 mln zł kar umownych. Jednocześnie dostępność systemu systematycznie rośnie i nie zapowiada się, by operator powtórzył kwietniowy manewr zamrożenia nowych płatności.

Po miesiącu i dwóch tygodniach działania pierwszego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo, dostępność jednośladów z wolna rośnie (patrz wykres), choć wciąż odbiega od zapisanego w umowie z Nextbike Polska poziomu 98 proc. W tym czasie operator jeden raz wyłączył system na dobę, a między 5 a 24 kwietnia zablokował użytkownikom możliwość wnoszenia płatności.

-"Po poniedziałkowym spotkaniu zarządu Obszaru (6 maja), jego prezes Aleksandra Dulkiewicz wezwała kierownictwo firmy Nextbike Polska do pilnego przedstawienia planu naprawczego i harmonogramu wdrożenia drugiego etapu Mevo - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OM G-GS, który w czwartek, 9 maja wraz z gronem współpracowników spotkał się z dziennikarzami, by przedstawić, jak wygląda sytuacja metropolitalnego roweru publicznego, także w świetle narastających krytycznych uwag ze strony aktywistów - wieszczących upadek systemu i wzywających do podjęcia zdecydowanych działań, po zerwanie umowy z operatorem włącznie.

Zdaniem NextBike

-"W przyszłym tygodniu przygotujemy oficjalną odpowiedź na pismo zarządu Obszaru Metropolitalnego, w której przedstawimy planowane działania związane z funkcjonowaniem I etapu, jak i uruchomieniem II etapu - odpowiada Marek Pogorzelski, rzecznik Nextbike i zaznacza, że firma rozpoczęła już działania naprawcze, a liczba wypożyczeń na początku maja przekroczyła 300 tysięcy (w ostatnich dniach rowery wypożyczane są od 7 do ponad 10 tysięcy razy na dobę).

- W związku z bardzo wysokim stopniem wykorzystania rowerów, wyższa jest również liczba usterek. Konsekwencją tego było przeciążenie serwisu i pojawienie się "kolejki" rowerów przeznaczonych do naprawy - przyznaje przedstawiciel Nextbike Polska. - W tej chwili sytuacja się stabilizuje: więcej rowerów wyjeżdża z serwisu, niż do niego trafia. Zmniejsza się więc również liczba rowerów oczekujących na naprawę, a co za tym idzie zwiększa się liczba rowerów dostępnych dla mieszkańców.

Zbyt niska cena?

Jedną z wątpliwości jest zbyt niska, zdaniem krytyków, cena w porównaniu z innymi systemami w Polsce, jaką Nextbike zaoferował za stworzenie systemu złożonego w stu procentach z rowerów wspomaganych elektrycznie i zarządzanie nim przez najbliższe sześć lat.

Krzysztof Perycz-Szczepański z OM G-G-S, który był kierownikiem projektu Mevo w trakcie rozstrzygnięcia przetargu komentuje:

-"Mevo to jedyny tak duży system roweru publicznego w Polsce z dotacją unijną. Z uwagi na dofinasowanie z UE (związane z tym dostępne publicznie procedury - red.), łatwo było wyliczyć jaką kwotę możemy zaoferować operatorowi. Było to ok. 65,5 mln zł - przypomina. - Nextbike Polska złożył ofertę na 40,2 mln zł. Cena ta wydała się dość niska, ale firma przedstawiła nam szczegółowy, spinający się plan finansowy."

Tczew mistrzem dostępności

Podstawowym problemem wciąż dalekiej od ideału dostępności Mevo jest oczywiście “elektryczna strona" rowerów. Firma nie wyrabia się jeszcze z wymianą zużytych akumulatorów na nowe (na świeżej baterii można przejechać do 60 km - red.) w wymaganym tempie.

-"Mevo szwankuje od strony organizacyjnej: skutery elektryczne i hulajnogi też działają bez stacji ładowania i nie ma z nimi problemu - twierdzi Krzysztof Perycz-Szczepański i przypomina, że zwycięzca przetargu mógł wybrać między ładowaniem rowerów w stacjach a opcją “akumulatorową".

Jeśli chodzi o poziom dostępności, najlepszy jest w Tczewie, w którym operator obsługę systemu powierzył lokalnej spółdzielni Tczewscy Kurierzy Rowerowi. Między 23 a 27 kwietnia dostępność wahała się tu między 94 a 106 proc., gdy w tym samym czasie w Gdańsku wyniosła od 51 do 60 proc., w Gdyni zaś między 36 a 51 proc. Jak widać Tczew, w którym w I etapie systemu jeździ 50 rowerów, mocno podbija ogólnie znacznie słabsze statystyki, a i tak operator wypracował do końca kwietnia 20 dni z dostępnością poniżej 50 proc.

-"Dla nas dostępność poniżej połowy oznacza, że system nie działa i za każdy taki dzień naliczamy karę - mówi Michał Glaser. - Katalog kar umownych ma ponad 20 pozycji i nie stosujemy żadnej wyrozumiałości; polskie prawo zamówień publicznych jest w tym temacie bezwzględne. Wszystkich sytuacji nie da się jednak przewidzieć, a czasowe ograniczenie możliwości rejestracji do wyznaczonego przez operatora poziomu, to teraz główne pole do interpretacji. Byliśmy temu przeciwni, bo skoro ludzie nie mogą się dowolnie rejestrować, to jak mamy zweryfikować, czy warunki umowy są wypełniane - pyta Michał Glaser.

Marek Pogorzelski, rzecznik Nextbike informuje: - Sytuacja Mevo jest coraz stabilniejsza, liczba wpłat przekroczyła już (zakładany wcześniej) limit 20 tysięcy, nie wstrzymaliśmy możliwości dokonywania płatności i w najbliższym czasie nie planujemy takich działań.

Katalog kar

Za okres 26 marca - 30 kwietnia 2019 r. Obszar Metropolitalny naliczył firmie Nextbike w sumie ponad 4 mln 543 tys. zł maksymalnych kar przewidzianych umową.

Kary dla Nextbike polska za okres 26 marca - 30 kwietnia 2019 r.

  • opóźnienie etapu I - 900 tys. zł

  • opóźnienie etapu II - 600 tys. zł

  • dostępność 90-95% - 5 tys. zł (1 dzień)

  • dostępność 50-90% - 10 tys. zł (7 dni)

  • dostępność <50% - 100 tys. (20 dni)

  • wyłączenie modułu płatności 100 tys. zł (7 dni)

  • nieodpowiednia relokacja rowerów - 51,7 tys. zł

  • niedziałające poprawnie oprogramowanie - 10 tys. zł (20 dni)

  • nienależyte wykonanie umowy - 606, 39 zł (20 dni)

  • nieprzesłanie w terminie raportów finansowych 500 zł (10 dni)

Dlaczego poszło wynagrodzenie?

Póki co, OM G-G-S wyegzekwował jedną z wyżej wymienionych sum - 900 tys. zł za opóźnienie I etapu projektu o trzy miesiące, odliczając ją od kwoty, którą operator otrzymał za ostateczne wywiązanie się z tegoż etapu. Dlaczego Obszar zapłacił firmie 9,7 mln złotych, skoro system nie działał poprawnie, dlaczego nie opóźniono płatności do czasu przedstawienia planu naprawczego przez operatora?

-"To byłoby złamanie dyscypliny finansów publicznych. Po trzymiesięcznym procesie odbiorów podjęliśmy decyzję, że kupujemy te 1200 rowerów i system, a kiedy samorząd coś kupuje, płaci za to - odpowiada Michał Glaser.- Odliczyliśmy ten prawie milion złotych, dzięki czemu nasi podatnicy zapłacili mniej za pierwszy etap.

Warto zaznaczyć, że operator ma prawo odwołać się od wszystkich kar przed sądem i spróbować udowodnić, że są błędnie policzone - nota bene funkcja naliczania większości z wyżej wymienionych kar jest częścią systemu informatycznego Mevo.

Umowa pozostaje

Mimo, że Obszar Metropolitalny z uwagi na opóźnienie systemu o przeszło trzy miesiące mógłby - jak mówi Michał Glaser: “szukać już przesłanek wypowiedzenia umowy z Nextbike", a samorządy partnerskie Mevo są już właścicielami całego systemu informatycznego, stacji i rowerów - nie ma takiego zamiaru.

-"Wdrażamy teraz drugi etap systemu, więc nie będziemy wylewać dziecka z kąpielą. Myślę, że mieszkańcy nie są zainteresowani powtarzaniem całej procedury przetargowej - wyjaśnia Michał Glaser. - Kierujemy się wiarą, że tak jak system poprawia się przez ostatnie dni, tak będzie poprawiał się nadal. Wiemy, że kolejne trzy tysiące rowerów są obecnie produkowane i tylko kwestią czasu jest, kiedy pojawią się na ulicach.

Póki co, w piątek, 10 maja, przedstawiciele Obszaru odbiorą - po uprzednich testach - pulę 100 kolejnych rowerów Mevo.

-"Połowa z nich to pojazdy rezerwowe z pierwszej puli. Pozostałe to pierwsze 50 z drugiego etapu - mówi Dominik Makurat, specjalista ds. promocji roweru metropolitalnego. - Do dziś (9 maja), po pierwszej transzy nie odebraliśmy jeszcze ani jednego roweru. Nie będziemy podpisywać częściowych protokołów odbioru. Dopiero po odebraniu całej brakującej partii trzech tysięcy i obserwacji, jak operator będzie sobie radził z większą liczbą rowerów w systemie, odbierzemy drugi etap, czyli 70 proc. brakujące do 4080 jednośladów.

Ponieważ 50 sztuk to dla większych miast Mevo niewielka zmiana, pierwsze jednoślady II etapu trafią do małych gmin, jak Somonino (teraz są tam 3 rowery, kolejne 7 wypełni już flotę w tej gminie na 100 proc.).


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rower miejski
MEVO
NextBike
  • Michał Paweł Łukasz – 10.05.2019

    Lipa z tymi rowerami, nie można założyć konta, nie można zapłacić za rower, więc po co te rowery są, jak nikt nie może tego używać?

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....